Bukefalos 28 år!

utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

De flesta raser som avlas på idag används inte till det de ursprungligen är framavlade till.
Det gör dem inte till sämre individer utan det gör materialet du avlar på , reggat eller inte reggat så länge de är rasrena så är det faktiskt bara ett papper som skiljer dem åt.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

????????????????
Det gör dem definitivt sämre för sitt ursprungliga ändamål!
Vad gäller vallhundar så är det bara att titta på Kelpie kontra Working Kelpie vore synd om vi fick en uppdelning även av BC mellan vallhundar o övriga.
Det finns liknande uppdelning i massvis av raser.
PL
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

10 tecken.......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Jag har lagt in en ny tråd om just BC kan vi inte disskutera sånt här där istället?
:bow:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

De flesta raser som avlas på idag används inte till det de ursprungligen är framavlade till.
Det gör dem inte till sämre individer utan det gör materialet du avlar på , reggat eller inte reggat så länge de är rasrena så är det faktiskt bara ett papper som skiljer dem åt.

I det här fallet är det ju verkligen inte så, eftersom de som inte gjort vallprovet lämnar de oregistrerade ungarna.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Därför att en seriös köpare vill veta vad h*n köper.
PL

Man behöver absolut inte vara oseriös för man köper en blandras, kan ju lika gärna vara av lite ekonomiskt syfte. En barnfamilj har kanske inte 10.000 kr att lägga på en hund, då väljer de ju hellre en blandras för 4000 kr.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Har man inte tiotusen att lägga på en hund. (oavsett ras), så kanske man inte ska ha hund öht. Visst är det mycket pengar och det är skillnad på 10 och 4 tusen, men ändå. Det är ju inte den enda utgiften.

Det där är en av de sämsta anledningarna till att köpa oregistrerad hund.

/barnfamilj
 
Senast ändrad:
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Jag ville bara visa att man behöver inte vara oseriös bara för att man köper blandras.
Jag äger hästar utan papper är det också oseriöst?
Det är ju upp till vara och en, är man beredd på att ha en hund man inte vet vad det blir av så är det upp till köparen.
Det är sån hets jämnt mot blandras. Har själv bara renrasiga, men skulle inte dömma någon för de tar en blandras kull. Det är på deras egna ansvar som de föder upp hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

jag tycker inte att alla som köper oreggat är oseriösa.. mer okunniga. Men jag tycker det är en dålig ursäkt till att köpa oreggat. Plus att jag inte förstår varför hundköpare anser hundens historik vara ointressant.


Fast sämre val gjorde min granne, som köpte oreggad schnauzervalp för 10000 kr
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Tycker inte man kan jämföra hundar och hästar då man oftast köper en fullvuxen veterinärbesiktigad hund som man provridit. Att köpa en valp är en helt annan sak. Och som någon annan sa, inköpspriset på valpen är en mycket liten del av utgifterna på hunden!!
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Håller med dig. Men tycker ändå inte man måste vara oseriös för att man köper en blandras. Just exemplet med barnfamilj var bara ett exempel.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Det skulle vara intressant och veta om ni som har Bc som inte vallar eller som är väldigt stressiga har stamtavla på era hundar.

Sen är det just detta med stressen, som jag skrev i en tråd innan. Vi passivitets tränar våra hundar, dom skall inte aktiveras med bollar och annat inomhus utan lära sig att ta det lugnt.

Många har problemet med stress pga att man sätter igång sin Bc med massor av aktivitet och sen inte klarar av att säga åt den när den skall ta det lugnt.
Gnist tycker att jag skall start en vallhunds tråd och skriva en del om vallningen och träningen av dessa hundar vad tycker ni?
:bow:

Underbart att läsa!!! Har en bc-korsning (ca 95% bc och 5% lab enligt medföljande papper) som jag räddade en familj(i liten lägenhet) ifrån för ett par år sedan. De hade av uppfödaren fått lära sig att den ska aktiveras, aktiveras och åter aktiveras...det höll på att sluta i katastrof:eek: ...hunden kunde icke lämnas ensam, den styrde familjen blott 7 månader gammal och frun i huset var sjukskriven p.g.a. hunden...Jag förbarmade mig över familjen och hunden fick en rätt tuff period där den fick lära sig att vara stilla inomhus, inte en enda leksak inne och natten var sovtid...var nära att ge upp några gånger, måste jag erkänna. Det som förundrade mig var att det finns uppfödare som korsar och håller på samt tar ut överpriser för dessa hundar...denna ska ha kostat över 4000 spänn!!! *chockad*...jag betalade inte en krona för den så det var en rejäl brakförlust för familjen:cool:

Jo, vallningsegenskaper finns och har varit väldigt svårstyrda. Hon "tror" hon vallar hästarna då hon får små uppdrag i deras närhet (var tvungen att styra upp det hela för hon är helt fixerad på hästar...fåren hos grannen stirrar hon dumt på). Men, vi har kommit till en hyfsad ordning där hon fungerar. Hon fungerar här i familjen utan problem idag...men det har inte varit problemfritt på vägen, om man säger:smirk: . Kan ju tacka mina år som dobermannägare samt tiden med beteendeforskning m.m. så jag kunde möta upp hundens sidor rätt bra.

Nej, jag vallar inte för jag har inte tid eller djur men bor på en gård. Skulle aldrig ens komma på tanken att avla på den här hunden av flera skäl. Hon är inte ren bc, är inte meriterad i sitt användningsområde samt har en ögonsjukdom (pannus) som kan vara ärftlig (visst, där rök snacket om friska blandrashundar).

TS: Nej, se till att ha ett bättre mål med en ev. avel än att bara låta tiken "få en kull" så slipper man mycket av såna här avkommor:cool:
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Jag har en BC-tik på ett år som inte är reggad. Och visst ångrar jag mig idag men i det skedet jag köpte henne så ville jag ha en Border Collie till lydnad,bruks osv...Asså tävla i lydnad och träna i bruks. Sen var jag väldigt nyfiken på att börja med vallning men just då var det inget jag prövat på. Därför köpte jag en oreggad Border Collie. Eftersom jag inte visste om vallning var nånting för mig så ville jag inte köpa en reggad bc o sen inte ta tillvara på dess arv. Men jag ville ha bc...hade länge studerat rasen och träffat många bc...O det var en ras som passade mig. Åkte till "uppfödaren" och sov över där o umgicks med valparna och uppfödaren i två dagar.( Detta var en tjuvparning.) Uppfödaren var väldigt noggran och seriös. Vet inte om jag borde kalla henne uppfödare men lättast så. Efter ett tag jag haft min bc-tik så upptäckte jag hennes vallningsanlag. Tog kontakt med en bekant som är vallinstruktör och har får. Jag testade på vallning och sen den dagen är jag fast. Hur underbart som helst att kunna låta hunden göra det den är född till.
Idag vallar jag varje dag med min bc-tik och det är nu man önskar man hade skaffat sig en reggad. Så man kunde tävlat aktivt och avlat vidare på tiken då hon har ett supertemperament. Nästa gång blir det en reggad bc om jag har tillgång till får. Annars får det bli en annan hundras helt enkelt.. Innan jag skaffade min bctik så hade jag åsikter att man kunde skaffa bc om man inte tänkte valla men ändå va aktiv inom bruks o annat. Men nu så anser jag att man inte skaffar en bc om man inte ska valla!.Endast om det är en reggad bc (unghund,eller vuxen) som inte vill valla...

Ida . I
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Du hade ju inte kunnat tävla i bruks med en oreggade hund heller...
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

En kompis till mig när jag var lite yngre hade en BC. Den vallade dom aldrig med ytan tävlade i lydnad. När jag lärde känna den här tjejen var hunden redan gammal, men väldigt lugn och väldigt lydig. Jag vet inte om dom hade avlat nåt på hunden men jag tror inte det.
Men dom förste rasens rykte för att dom inte vallade? Och hade förstört rasens rykte och syfte om dom tagit en kull på henne bara för att dom inte vallade?
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Själv tycker jag att det är helt fantastiskt med en rasklubb som törs sätta ned näven och ställa krav på uppfödarna. Annars hamnar de i samma fälla som alla andra delade raser. Att bli gdk på vallningsprov är heller kanske ingen jätteprestation (????) men bra mycket bättre än... Golden retriever, Labrador Retriever, osv osv (massor av raser)... Så svagt att sälja ut sig själva till utställningsmänniskorna.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Självklart är det bra att det ställs lite krav. Det går heller inte att avla på alla individer.
Men vill man inte avla på en hund som är en riktigt bra utställningshund och ar bra meriter i lydnad? Även om den egentligen används till vallnig? Har fått för mig att meriter i utställning är bra när det gäller avel, för att man har exteriört bra hund eller nåt sånt. Eller har jag fel? Många uppfödare ställer väl ut sina hundar.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Det beror lite på vad det är för ras. Vissa raser avlas i princip bara på utseende och då är självklart utställningsresultat viktigt. Andra avlas mer/mest på prestation, tex border collie och då är det meriter inom användningsområdet (i detta fall vallning) som är viktigast.
 
Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Självklart är det bra att det ställs lite krav. Det går heller inte att avla på alla individer.
Men vill man inte avla på en hund som är en riktigt bra utställningshund och ar bra meriter i lydnad? Även om den egentligen används till vallnig? Har fått för mig att meriter i utställning är bra när det gäller avel, för att man har exteriört bra hund eller nåt sånt. Eller har jag fel? Många uppfödare ställer väl ut sina hundar.
Du kan inte ställa ut en BC på Nationella utställningar här i landet, bara på Internationella.
Det anses inte som en merit av SVaK (rasklubben), att en BC är utställd, snarare tvärtom.
Det har talats om delning av rasen i denna återupplivade gammla tråd.
Internationellt sett är rasen delad i working BCs, som oftast är ISDS (International Sheep Dog Society) o Schow BCs, de senare är 4 kantiga pälsmonster med död blick.

Låt BCn vara ifred o vara den vallhund den är avlad till att vara sedan urminnes tider.

Att som någon i tråden komma dragandes med att dennes råtthund inte jagar råttor är bara patetiskt.
Det är ytterst få raser som ff avlas för arbete, låt dem vara just arbetande hundar o välj andra raser att pryda soffan med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 854
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Hej alla! Jag har sedan barnsben fått höra att border collies måste få utlopp för sina vallningsinstinkter och om man ska skaffa en...
2
Svar
24
· Visningar
4 793
Övr. Hund Hej Har jag fått höra rätt?? är kelpien en lättare ras än bc:n ?? klarar sig en australiensk kelpie av att bara köra lydnad eller...
Svar
14
· Visningar
6 376
Senast: Gilan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp