Fel med fasta hinder?!

C

Curly

Är det inte ganska sjukt med vissa saker inom fälttävlan och terrängritt egentligen?! Jag tycker att det verkar vara en rolig sport, men hindrena är ju fasta och det var ju en häst som dog när den kraschade in i ett fast hinder. Det hade säkert inte hänt om hindret inte var fast! Oftast är ju ryttaren relativt skyddad medan hästen får ta största och första smällen.

Jag kan inte så mkt om det här men det verkar iaf som att alla hinder är fasta?! :confused:
 
min gamle häst gick omkull på ett räcke å landade med huvudet under kroppen. han rev å bommen kom mellan frambenen, vi hade tur som kom undan med en sträckning.. så olyckor händer över allt. har även varit med om att en häst bröt nacken på tävling på min hemmaklubb. hästen kom alldeles för fort i in i kombinationen å hoppade på studds å gjorde en rejäl vurpa å bröt nacken å stendog, detta var en 1.10 klass på regional nivå..
 
Fortsatte du tävla efter det?

Jag har inget emot tävlingen på så sätt.. tycker det verkar spännande och naturligt med naturliga hinder utomhus mm.. Fast tidspressen och att det är fasta hinder är inte så bra eller naturligt.. tror att olyckorna skulle minska avsevärt om det var "lösa" hinder. :idea:
 
Vet du hur farligt det skulle hunna bli om en häst lyckas riva en stor stock och få med sig den tex i en nedförbacke??
 
ja det är klart att jag tävlar efter det, gick in å red nolla med min gamle häst efter att hästen dött.. vad jag menar är att olyckor händer över allt och att det inte alltid är inom fälttävlan.

har dock själv aldrig startat någon fälttävlan, bara tränat på hinder. tänker satsa på banhoppningen nu något år till innan jag provar, har ridit en terrängtävling iår då med små rivbara hinder i skogen.

jag tycker att fälttävlans hästar blir lite nonchalanta om de går mycket fälttävlan å river ofta inne på banhoppningen, jag kanske har fel, min gamle häst gick msv ft i sin ungdom å han var lite slapp ibland, så jag vill vänta med att prova med unghästen. kanske att jag provar en deb nästa år.. :)
 
Tycker också att det är otäckt med just fasta hinder,både för häst och ryttare.Jag kan inte något om fälttävlan,men har förstått att reglerna ses över regelbundet.det måste dock finnas någon tjusning över det,eftersom så många håller på med det.
 
hejsan!
vill bara säga en sak...
nån skrev att hästar bli rslappa på banhoppningen av att gå FT .. o så kanske d är men min ponny var precis tvärtom..
hon hoppade ännu bättre i banhoppning efter några starter i fälttävlan... vart ännu mer rädd om sej för att hindren just ramlade ner..
sen går d att disskutera om d ska vara fasta eller rivningsbara..
 
Det finns helt klart en tjusning, både hos häst och ryttare. Jag är definitivt ingen fälttävlansryttare egentligen (hade tänkt tävla dressyr med min pålle) men blev "medlurad" på en terräng träning för 2.5 år sedan då jag var 35 och hästen 11 år och sen var det kört :-). Dels naturligtvis för att jag tyckte att det var roligt med bankar, gravar vatten hinder osv men mest för at hästen så tydligt visade att det där var det roligaste han nånsin gjort. Hittills har vi ridit 6 st debutanter (jag är för bekväm av mig för att åka långt :-) ) och vi har inte haft några hinderfel i terrängen, inte några tveksmheter heller, pålle tycker att det är så kul att han aldrig ens funderat på att stanna, och efter en terräng runda är både jag och hästen lyckliga som barn :bump:.
Nu håller jag mig på en låg nivå för jag anser mig inte tillräckligt duktig på att rida för att hoppa svårare fasta hinder (är lite feg med ålderns rätt :D) men jag kan mycket väl förstå att det är en ännu häftigare känsla att rida större klasser. Visst risker finns självklart och de är kanske något större än i banhoppning tex men var ska man dra gränsen? Hästar skadas vid all ridning och hantering, de skadar sig i hagen, står de inne för mycket får de hosta osv, man kan aldrig gardera sig helt det man kan göra är att efter bästa förmåga försöka minimera riskerna i det man gör.
 
Hur ska jag veta det?! :confused: :smirk: Dessutom var det inte banhoppning jag pratade om eftersom de inte har fasta hinder.. utan terränghoppning! :smirk:
 
min gamle häst gick omkull på ett räcke å landade med huvudet under kroppen. han rev å bommen kom mellan frambenen








När hästen river kan man kanske lista ut att det var banhoppning hon talade om, hon ville ju påpeka att olyckor händer även i banhoppning.
 
Har man en häst som gillar att hoppa är det o.k.
Men min klumpedunsa orkar inte lyfta på benen ibland :banana:
Då blir man lite skakis om man skulle gå omkull.
Det är väl därför jag tycker det verkar otäckt med all hoppning.
En som gillar dressyr och mycket låga hinder :banana:
 
Självklart är det så, jag skulle aldrig rida på fasta hinder på en häst som inte vill hoppa eller som är alltför vårdslös, då kan det ju bli riktigt farligt.
 
Att hindrena är fasta är ingen fara så länge ryttaren kan rida,
men så fort ryttaren tappar all kontakt med munnen eller
håller balansen med tyglarna, då blir det farligt.
 
Jag tycker att det ska vara fasta hinder. Detta med skador och eventuella dodsfall hor ju till ovanligheterna egentligen.
Hastar som dor, och ryttare som blir skadade hor verkligen till ovanligheten. Men nar det hander hor vi talas om dem. Vi hor dock inte talas om ryttare som satt tidsrekord pa banor och hoppade allting felfritt.

Dessutom...hasten som dog under EM tavlar pa en helt annan niva an vad du och jag gor!!!
Vi kanske hoppar upp pa en bank som ar en meter hog som hogst, de hoppar upp pa mycket hogre an det. Dessutom ar ridning en sport, och olyckor hander i alla sporter.
Det ar farligt att gora allting...att leva ar farligt.

Om du ar radd for att hoppa falttavlan - gor det inte!!
 
Man kan ju egentligen diskutera i evigheter om hindern ska vara fasta i fälttävlans terrängmoment eller inte, men jag tycker att den VERKLIGA diskussionen borde ligga kring de övriga faserna i tre-dagars-fälttävlan.
Är det verkligen rätt att rida t ex ett par, tre kilometer i 690 meters tempo och hoppa steeplechase-hinder innan?
Kan man minska sträckan på uppvärmnings- och återhämtningsfaserna? Kanske sänka tempot?
Behövs det verkligen tre faser INNAN hästen ska gå ut i det mkt ansträngande terrängmomentet?
Själv är jag för fasta terränghinder, men tycker att övriga faser borde modifieras.
Tack för ordet! :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 766
Senast: krek
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 236
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp