Fel namn på utrustning *roligt*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 237
  • Visningar Visningar 28 132
Sv: Fel namn på utrustning *roligt*

Ja det skulle ju vara det.
Det är fel sedan lääänge, det finns inget som heter Nordsvensk Travare.

Något av det värsta jag vet är Shabrack.. :crazy: Brack.. vadå?

Senast ändrad av en moderator:

Dressyrjord, är det något special-underlag man kan lägga in i paddocken/ridhuset?:angel::D

Ja och man kan även så gräs i denna jord! Praktiskt för den med dressyrhäst kanske, bete och ridhus i samma :rofl:

KL
Stavas martingal med ett eller två L? :confused: Visst är det ett?

Lend täcke...
Shabrak

Dessa ord ser jag inget fel på. Skulle jag sälja ett fleecetäcke skulle jag skriva just så som du klankat ner på. Hur stavar du?

Nordsvensk travare ser jag heller inget fel i att skriva. Antingen så är det nordsvensk av bruksmodell eller så är det travmodell. Att bara skriva nordsvensk i annonsen ger ju ingen bild av vilken modell det är!

I Taefills exempel var 'fleece' stavat med två 'c', det stavas med ett.

och nordsvensk travare finns det inget som heter längre...

aha!:idea: nu ser jag att det faktiskt stod med 2 c´n...

Men om det inte finns något som heter nordsvensktravare längre så finns det inga varmblod heller. (travmodellen alltså) Hos mig lever nordsvensktravaren kvar, då är det inget snack om saken vilken ras det är!

aha!:idea: nu ser jag att det faktiskt stod med 2 c´n...

Men om det inte finns något som heter nordsvensktravare längre så finns det inga varmblod heller. (travmodellen alltså) Hos mig lever nordsvensktravaren kvar, då är det inget snack om saken vilken ras det är!

Jodå, det är det som är grejen. Nordsvensk travare heter kallblodstravare, och motsvarigheten hos varmbloden är således varmblodstravare.

Svenskt varmblod är ju det som förr var sv halvblod, DET namnbytet kommer nog aldrig gå igenom riktigt ute i stugorna är jag rädd.

Jodå, det är det som är grejen. Nordsvensk travare heter kallblodstravare, och motsvarigheten hos varmbloden är således varmblodstravare.

Svenskt varmblod är ju det som förr var sv halvblod, DET namnbytet kommer nog aldrig gå igenom riktigt ute i stugorna är jag rädd.

och tillägg: varmblod är för en äldre generation alla hästar som inte är kallblod :D

och tillägg: varmblod är för en äldre generation alla hästar som inte är kallblod :D

Ja, varmblod/kallblod/halvblod - en enda röra! :D Som betyder olika för varje person man frågar. :p
Vissa kallar ju travare för varmblod, vissa kallar halvblodet för svensk varmblodig häst, varmblod är för andra allt som inte är kallblod.

Kommer väl aldrig bli nån ordning på de orden. Och diskussionerna fortsätter i all evighet här på buke... :angel:

Ja, varmblod/kallblod/halvblod - en enda röra! :D Som betyder olika för varje person man frågar. :p
Vissa kallar ju travare för varmblod, vissa kallar halvblodet för svensk varmblodig häst, varmblod är för andra allt som inte är kallblod.

Kommer väl aldrig bli nån ordning på de orden. Och diskussionerna fortsätter i all evighet här på buke... :angel:

Men varför ska det behöva bli det egentligen? :confused:

Det är ju inte ett dugg avancerat egentligen, kallblod, ponny och varmblod är benämningar på hästtyper, inte raser.

Det finns ju bara "ett rätt" och borde inte bli mycket att diskutera.

Nej det är ju inte så komplicerat egentligen.
Men ändå blir det missförstånd.

Nu är ju inte det här fel namn på utrustning så vi ska nog inte spekulera vidare i missförstånden för vad som är vad. :p

När jag och en kompis skulle sy vojlockar på slöjden så var det en bild på hur dom såg ut så låg vojlocken åt fel håll

hitta en annons på hastnet.se där säljaren skrivit

"Utmärkande RG shabrak, ur en special kollektion, inköpt på hööks för en månad sedan"

passar på att påpeka att annonsen saknade bild.

haha hade annars varit underhållande att se ett RG shabrak ur special kollektion som går att köpa på hööks

Vad sägs om ett par jorpusch, eller kanske jordpusch?:angel: Båda varianterna förekom i samma annonstext...

KL

Idag såg jag en sadel på annons som var i storlek ponny. Va bra, då kanske både en minishettis och en fjording kan ha den, universalstorlek :idea:

Eller vid bom, sits 32. Stor sits eller? Om det nu var ens var i tumstorlek de menade?

Eller: sadeln passar halvblod och arab. Jaa om de har lika ryggar kanske, men hur vanligt är det?

Gah jag blir så vansinnig på alla som utannonserar sadlar och inte ens kan ta reda på rätt storlek!

Jag rider lektion varge torsdag kl 5 ovh efter mig är det dom yngre som rider och en tjejs pappa säger att hon ska länga skorna (stiglädren)
och så säger han rotera (göra en volt):rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
2 157
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 264
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 958
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 838
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025