Bukefalos 28 år!

Fel på hästen -priskorrigering?

E

elof01

Köpte ny häst i augusti. Gick igenom klockrent på besiktningen, ingen anmärkning på någonting.

Har dock uppdagats lite fel hos hästen, och jag skulle vilja höra om det är tillräckligt för att gå in och be om en priskorrigering.

Hovslagaren fann vid sitt första besök att hästen är "sne" i kroppen. Detta såg han genom att han snebelastat hovarna, och detta ganska mycket tydligen. Hovslagaren säger att han troligtvis har haft detta sedan han var föl och att det inte verkar som att någon har gjort någonting åt det. När jag fick veta detta mailade jag säljaren och frågade om hon visste om det, då enbart för att få veta om hennes hovslagare gjort någonting åt det. Fick inget svar, så det enda som har hänt på den fronten är att min hovslagare påbörjat en korrigering genom att sätta skon lite, lite mer åt ena hållet för att han ska belasta rätt. Kan ta uppåt ett år och han är bra mycket svagare i höger varv pga detta.

Det var väl den stora grejen. Har även upptäckt på senare tid varför han bråkar när man rider, det är något i munnen. Allt pekar på det, så jag ska nu ta ut hästtandläkare som får titta på det.

Om det visar sig att det var illa i munnen redan när jag köpte honom så vill jag faktiskt ha en priskorrigering. Men jag vet inte om det är rimligt. Ni som har erfarenhet av liknande saker, när är det tillräckligt för att ge sig in i en tvist?

Jag vet att det finns tusen såna här trådar så :bow: och :love: till er som orkar läsa och ge tips!
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Om "du ska ha någonting att komma med" så tror att det är upp till dig att påvisa att felet fanns redan när du köpte hästen. Och det är ju lite svårt om hästen besiktigades ua vid köpet...
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Om "du ska ha någonting att komma med" så tror att det är upp till dig att påvisa att felet fanns redan när du köpte hästen. Och det är ju lite svårt om hästen besiktigades ua vid köpet...

Ja, men hovslagaren säger att snebelastningen måste ha funnits där sedan han var föl, annars hade det inte kunnat se ut som det gör idag. Han är fem år kanske jag ska tillägga.

Och en hästtandläkare bör ju också kunna se om det är ett gammalt eller nytt fel.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Prova kan du ju alltid göra, men eftersom den förra ägaren inte svarade på ditt mail så är det väl troligen så att du kommer att få svårt att få några pengar tillbaka.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Köpte ny häst i augusti. Gick igenom klockrent på besiktningen, ingen anmärkning på någonting.

Har dock uppdagats lite fel hos hästen, och jag skulle vilja höra om det är tillräckligt för att gå in och be om en priskorrigering.

Hovslagaren fann vid sitt första besök att hästen är "sne" i kroppen. Detta såg han genom att han snebelastat hovarna, och detta ganska mycket tydligen. Hovslagaren säger att han troligtvis har haft detta sedan han var föl och att det inte verkar som att någon har gjort någonting åt det. När jag fick veta detta mailade jag säljaren och frågade om hon visste om det, då enbart för att få veta om hennes hovslagare gjort någonting åt det. Fick inget svar, så det enda som har hänt på den fronten är att min hovslagare påbörjat en korrigering genom att sätta skon lite, lite mer åt ena hållet för att han ska belasta rätt. Kan ta uppåt ett år och han är bra mycket svagare i höger varv pga detta.

Det var väl den stora grejen. Har även upptäckt på senare tid varför han bråkar när man rider, det är något i munnen. Allt pekar på det, så jag ska nu ta ut hästtandläkare som får titta på det.

Om det visar sig att det var illa i munnen redan när jag köpte honom så vill jag faktiskt ha en priskorrigering. Men jag vet inte om det är rimligt. Ni som har erfarenhet av liknande saker, när är det tillräckligt för att ge sig in i en tvist?

Jag vet att det finns tusen såna här trådar så :bow: och :love: till er som orkar läsa och ge tips!

Det har ju gått lite väl lång tid nu. Vad det gäller munnen så borde ju ett ljus gått upp vid provridning om han stretade mot då. Då är det knappast dolt. Stretade han inte emot då, så vad har hänt sedan du fick hem honom? Att behöva ägna sig åt tandvård minst en gång om året är ju del av den vanliga skötseln. Att vargtänder börjar spöka inget konstigt det heller.

Vad det gäller att hästen blivit felskodd är en tolkningsfråga. Korrigeringen som din hovslagare gör behöver inte alls vara den rätta. Det finns nog lika många råd som det finns hovslagare. Så ta ut en till och fråga vad h-n anser. Säger två samma sak så är det väl så. Fast då du nu redan är igång med korrigering så kan du ju knappast så här långt efter göra något. Dessutom så kan man väl knappast som ryttare och hovslagare dra slutsatsen helt säkert att svaghet i ett varv beror på detta.

Dina problem med hästen låter som helt vanliga vardagsproblem, som man dras med när man är hästägare. Helt enkelt förebyggande hälsovård av häst. Bra att du är uppmärksam helt enkelt och sköt om din häst. Skulle det däremot visa sig när du undersöker munnen att det är något onormalt, ja, då kommer det i en annan dager.

Hälsning Maja
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

jag tycker du låter lite gniden, det har gått ett halvår.
Antar att hästen inte var särskilt dyr eftersom du gjorde en enkel besiktning?
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Är hästen sned är det väl på sin plats att beställa hem en equiterapeut. Resultaten bör komma betydligt snabbare än ett år.

Ang. prisreduktion så är en ev. snedhet antagligen något du borde ha märkt, du kan heller inte lita helt på att hovslagaren säkert har rätt när det gäller hur länge snedbelastningen existerat.

Ett tips är också att kolla din egen rygg (så att inte din ev. snedhet påverkat hästen - eller fortsätter att göra det sedan hästen blivit rak) och sadeln, sitter den verkligen och är stoppad som den ska.
Lycka till!
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Nä, jag tycker inte "felen" berättigar till ett lägre pris, men prova kan man ju alltid.
Ingen av dem låter som de är dolda, därmed bör du ha själv upptäckt dem vid köp och besiktning.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Båda felen du nämner (snedhet och misstänkta tandproblem) borde ha upptäckts när du undersökte varan, d.v.s. vid besiktning och provridning. Förutsatt att de fanns då.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Ja, men hovslagaren säger att snebelastningen måste ha funnits där sedan han var föl, annars hade det inte kunnat se ut som det gör idag. Han är fem år kanske jag ska tillägga.

Och en hästtandläkare bör ju också kunna se om det är ett gammalt eller nytt fel.

Jag säger som de övriga, låter konstigt att det inte upptäcktes vid besiktning vid köpet.
det första du måste göra för att ens fundera över Om det kan funnits tidigare är att beställa en klinikbesiktning/annan expertutredning så du har riktiga papper på det hela...
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Spontant tycker jag att det låter som lite för lång tid (mer än ett halvår) att upptäcka dessa fel som du påtalar. Borde du inte ha märkt något tidigare? Hästen måste ju ha blivit skodd flera gånger om?

Det framgår inte av ditt inlägg vad du ursprungligen betalat för hästen?

Och vad skulle du själv tycka var en rimlig priskorrigering?

Som sagt: jag tror det blir svårt att få gehör men utan mer info är det svårt att veta.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

jag anser det ganska orimligt. Dels har det gått lång tid efter köpet och dels är detta saker som du borde ha upptäckt vid besiktning/provridning innan köp. Som köpare har du undersökningsplikt. Men visst handlar det om multum belopp på prislappen kanske en viss prisreducering kan genomföras. Är det mindre belopp känns det inte speciellt troligt. Och mest en omständig process.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Tror inte att det är så mkt att komma med tyvärr. Mkt kan hända med tänderna på ett halvår (beroende på hur gammal hästen är) och sen har ju hästen gått igenom besiktning ua.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Måste säga att jag inte tycker att det är speciellt schysst att komma dragandes med dessa problem efter ett halvår. Att hästen var sne borde din hovslagare ha upptäckt redan första gången h*n skodde. Likaså tandproblemen om dom fanns där vid köpet så borde du märkt detta omgående, annars kan dom likaväl ha uppkommit under tiden du haft hästen ( många munbesvär upppkommer genom ridning).

Det är ju ganska vanligt att man säljer en häst för att man ska köpa en ny och att då efter ett halvår få detta på sig, jag får ångest bara jag tänker på det.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Hovslagaren fann vid sitt första besök att hästen är "sne" i kroppen. Detta såg han genom att han snebelastat hovarna, och detta ganska mycket tydligen.

du säger att han är mycket svagare i högervarvet p.ga av detta märkte du ingenting när du provred? Enligt din hovis är det "ganska mycket" såg du inte alls på hästens hovar när du provred honom? är det såpass mycket borde det synas på något sett, eller harj ag fel?:confused:

Det var väl den stora grejen. Har även upptäckt på senare tid varför han bråkar när man rider, det är något i munnen. Allt pekar på det, så jag ska nu ta ut hästtandläkare som får titta på det.

det är bra att du tänker ta ut hästtandläkare, men borde du inte gjort det för länge sen? Eller om det är på sista tiden han blivit orolig i munnen så är det ju faktiskt hos dig det hänt något.

Tycker som någon annan skrev att det är lite fult av dig att komma dragandes med dessa problem nu, hade det varit jag som vart ägare, hade jag börjat ana oråd, det första jag skulle tänkt på är faktiskt: jaha nu ska hästen säljas och hon vill få extrapengar. självklart kanske inte din tanke är så men jag skulle ana det så.

Och han skulle ju bli återställd i snebelastningen om högst ett år, och nu har det ju gått halva tiden så.

Nej du skulle ringt hästägaren, kanske du gjort men du har bara skrivit att du mejlat, är det något viktigt eller seriöst tyckerj ag man änvänder telefon, svarar hon nite då får man ta till andra åtgärder ex. mail,sms.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Jag hoppas verkligen inte säljaren går med på prisreducering efter ett halvår.
Du kan rida en frisk häst till slakt på kortare tid än så.:devil:

Och hovslagare är ju kända för att skylla på varann och klaga på tidigare utförda arbeten, har den dessutom gått igenom en besiktning ua så ingår ju både hovar och tänder i den undersökningen.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Det du beskriver är i mina ögon inga fel. Om inte snedheten är så iögonfallande att den tydligt syns, men då hade du märkt den själv när du kollade på hästen, och det hade definitivt nämnts i en veterinärbesiktning. En snedhet behöver inte betyda att hästen inte är full brukbar, den exteriört perfekta hästen finns inte!

Dessutom har alla hovslagare jag någonsin haft varit enorma experter på allt enligt dem själva. I själva verket så är de bara "stora i munnen", vet inte på långa vägar så mkt som de säger de gör. Så jag tar vad en hovslagare säger med en nypa (m3) salt om det inte är sådant som gäller enbart hovarna.

När jag köpte min häst var hon precis fixad i munnen, hon hade tom hakar som åtgärdats på klinik. Ett halvår senare red jag på ngt som liknade en struts, skallen rätt upp. Veterinär kollade tänderna, vasst så hon var sårig långt inne i munnen. Det hade hänt på ett halvår, alltså inget som fanns när jag köpte hästen.
Enligt min veterinär var min häst en sådan som måste kollas i munnen ett par ggr/år.
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Dessutom har alla hovslagare jag någonsin haft varit enorma experter på allt enligt dem själva. I själva verket så är de bara "stora i munnen", vet inte på långa vägar så mkt som de säger de gör. Så jag tar vad en hovslagare säger med en nypa (m3) salt om det inte är sådant som gäller enbart hovarna.

Jo, jag vet att hovslagare kan va så, men han har visat både mig och andra kunniga väldigt noggrannt, och alla instämmer. Min dressyrtränare bland annat, och hon såg det utan att jag sa någonting först. Så att han faktiskt är sne råder inga tvivel om.

Själv snedheten i sig är inte vad jag hängt upp mig på utan snarare det att jag försökt ta kontakt med säljaren och frågat om hon visste om detta och hon har inte svarat. Till saken hör att jag mailat henne om andra saker och det har hon gladeligen svarat på, så jag får en liten känsla av att hon visste om snedheten men medvetet höll undan den informationen. Känns som att hon borde svarat om hon haft rent mjöl i påsen. Det stör mig bra mycket mer än snedheten i sig.

Tack för alla svar, har fått råd från annat håll också så nu vet jag hur jag ska gå vidare med det hela :)
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

En nyfiken fråga...
Hur hade du tänkt dig att gå vidare då?
 
Sv: Fel på hästen -priskorrigering?

Dte är inte speciellt ovanligt att hstar är sneda, om det är så att du faktiskt haft hästen så pass länge som 6 mån kan det mkt väl vara hos dig snedheten kommit , om inte så undrar jag varför ingen upptäckt denna snedhet på hela 6 månader, då kan det inte vara så stort problem heller.

& hovslagaren verkar ju tycka att det går att korrigera dessutom.
När man köper häst ser man till att den går igenom besiktning om man vill vara säker, det där med att upptäcka allvarliga fel efter 6 månader som dessutom inte verkar ha orsakat problem för köparen & att denna sedan vill ha reducering av priset köper jag inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 638
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 180
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp