Fel sadel?behöver man bry sig?

P

Pysen

Vi har haft en hel del problem med våran häst som började inte så länge efter att vi köpte han,det var allt ifrån att han var omöjlig att få fast i hagen,till att han sparkade, var nervös och rädd.Vi hade ut vetrinärer och kiropraktorer under ett års tid och dom hittade inget särskilt utan dom hänvisade till olika träningsmetoder.Tillslut fick vi ett nummer till en kiropraktiker som hittade en massa låsningar och knutor och sa att allt detta berodde nog på sadeln så hon bad att få titta på den.

Vi visade sadeln vi fick med hästen som hade suttit på honom i massor med år innan vi ens köpte hästen,samt sadeln vi lät prova ut av en kvinna som påstod sig vara sadelmakare och utprovare vilket visade sig vara helt fel...

Första sadeln var tydligen för smal,mjuk i bommen och satt fel så den hade skapat krosskador i musklerna närmare länden.
Och den andra sadeln,var ännu smalare i bommen,sned och även den var bommen mjuk.

Detta har gjort att våran häst har skador i ryggen som mest troligt inte går att reparera.

Så härom dagen tänkte jag att sadlarna där ligger ju bara och skräpar så jag tar hand om lädret som verkar fint och då fick jag reda på detta:

Den första sadeln hade gått av så någon har svetsat(!) ihop den igen,dels var det en dålig svetsare, så det var inte snyggt gjort och sen var vinklarna helt olika.Detta är ju helt klart något som har skapat låsningen i manken,vilket har skapat att han har varit livrädd om hela sin vänstra sida,samt haft en enorm hovspricka som inte velat läka.Man kan ju bara tänka sig hur ont det ska ha gjort om det dessutom har legat och tryggt mot muskeln den snygga svetsningen:eek: :cry: .Det var en "zaldi" sadel som var stoppad med skumgummi och limmad och nitad ihop.

Den andra sadeln jag öppnade var inget större fel på,förutom att någon idiot hade försökt höja bakvalvet genom att limma dit korkplattor vilket har gjort att det blivit extrem punktbelastning och det är detta som skapat krosskadorna i muskeln.Detta var en "stübben" sadel,som var stoppad med någon sorts syntetmatrial.

Jag skriver detta för att jag vill att folk ska förstå hur illa det kan bli av fel sadel,våran häst måste vi tyvärr slakta pga detta och han är bara tretton år.Vi har lärt oss en hel del,men allt på bekostnad av våran hästs hälsa.

Ska man ha häst så SKA man veta hur utrustningen ska sitta och fungera och det har jag sett hos andra att vi är inte dom enda som inte hade(läs:HADE) full koll på detta,och man ska ALDRIG lita på att folk är så proffesionella som dom utger sig för att vara.

Hoppas nu att flera läser detta och förhoppningsvis tar till sig av det jag skrivit.
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Jo visst är det svårt att lita på folk som kallar sig proffs? Det har jag också fått efara. Och det senaste jag lärt mig är att kiropraktorer är buff och båg:S
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Jo det kan alla inom djurvärlden vara,men vi såg iaf bra resultat från hon vi hade sist,så vi tycker att hon är bra.

Men det värsta är när vetrinärer och kiropraktiker inte VÅGAR säga något för att dom inte vill stöta sig med någon,det är verkligen det värsta,för då man där i skiten och har ingen bakom sig.Som sagt har vi haft ut många personer att titta på hästen,men ingen har velat säga något,så det tog långt tid innan vi fick reda på att det var sadeln och det han gå för långt...
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Usch vad hemskt att en häst skall behövas slacktas bara för att vissa "proffs" (som dom utger sig för att vara) inte vet vad dem håller på med! :mad:
Att folk vågar fixa till och ändra utrustningen på det sättet själva förstår jag inte riktigt, hade aldrig vågat göra det själv!

Tycker det var jättebra att ni tog hästen till en kiropraktor, för det finns människor som bara hade struntat i det!!
Det är skamligt att en häst skall behöva sluta sitt liv bara för att vissa människor är helt funtade i huvudet!

Skickar en massa tröstkramar till dig och hästen!
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Tack så mycket!
Ja det är jobbigt,men tyvärr så är det så det är och då får man finna sig i det,det är bästa är om han får sluta sina dagar och slippa ha ont mer...

Vi har försökt att få han bättre,bland annat tömkört han varje dag i ett år i backar och i skogen, men skadan går inte att reparera.Vi har även provat att sälja honom om vi hade lyckats hitta någon som var insatt i honoms sjukdomsbild och var mer kunniga än oss,men tyvärr,folk tar för lätt på sådana här saker:(
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Usch vad tråkigt. Nu får man ju sig en tanke ställare helt klart. Det är nu det senaste året som jag har börjat kolla mer och mer hur saker ska ligga osv. Man lär sig ju längre man lever. Synd bara att det blev på detta sättet för er.

Jag tänker på er....
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

tack...jo,man behöver inte vara proffs på hästar men på utrustningen BÖR man nästan det.
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Men det är väl bra att han får sluta sitt liv istället för att gå runt och ha ont, vissa är ju inte så starka utan är egoistiska istället så dem låter hästen gå runt med sina skador bara för att dem inte klarar av att avliva den.
På ett sätt kan jag förstå dem då jag också kommer att få avliva längre fram då min häst skall få leva sitt liv ut här, men ibland får man tänka på hästen i förstahand och inte på sig själv!
Du har ju försökt att göra allt i din makt för att hästen skall bli bra!
Förjävligt bara att det skall behöva bli så illa tack vare felanpassad utrustning! Man får sig verkligen en tankeställare..!

Hoppas allt kommer att ordna sig tillslut för er!

Kramar Ickiz
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Jo det är så vi känner oxå!
Vi vet vad vi har och vad vi behöver göra,det är skönt när beslutet väl är taget,innan var det jobbigt,då vi tänkte att ska vi?kanske han blir bra?Men vi har funderat länge och väl och folk som känner oss och hästen tycker att vi har tagit rätt beslut och stödjer oss,tyvärr finns det folk som inte är insatta som snackar skit och då känns det jobbigt men vi vet att vi gör rätt...

Dock vill vi att andra ska veta hur fel det kan bli så att det förhoppningsvis slipper hända igen.
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Jo men en mkt sund hästmänniska, med mkt god utbildning som arbetat efter Monty Roberts medtoder...Har sådan certifikat(vad det nu kallas, minns inte),jo i alla falla han berättade att du inte kan "knacka" till en kota som kiropraktorerna gör. det är omöjligt att rubba en kota på hästen sa han..
Jag blev själv ganska ställd när han sa det. Här där jag bor är det nämligen väldigt populär att banka med gummiklubbor både på nack och ryggkotor.
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

jo det har jag oxå hört,våra kiropraktiker gör givetvis inte så,hon gör som människokiropraktiker,knackar man med en klubba är det som att försöka slå in en pusselbit där den inte ska vara...

Våran kiropraktiker masserade först musklerna mjuka sen gled kotorna dit dom skulle,men nu är det ju inte kotorna som felet sitter utan i musklerna,vilket har satt sig inte bara i hela kroppens muskler utan även i psyket.Då han fått gå och han ont så länge.
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Har varit i samma sits, med en häst som tillochmed hade fått allvarliga nervskador pga felaktig utrustning... Själv har jag gått mer och mer in på det bomlösa och tycker jag är på sadelutprovning titt som tätt när det gäller hoppsadlarna ;)

Jag fick avliva min märr också, mest pga en annan orsak som folk hade blundat för i 11 (!) år, hon var nämligen dessutom blind.

Jag är med dig, mer kunskap och framförallt, mer ansvar!!

//E
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Ojoj,ja då vet du hur det känns!

Jag funderade oxå ett tag på bomlöst,men vi insåg ganska snabbt att rida nej det kommer aldrig att gå,och vem vill ha ett varmblod som inte går att köra?Sen är han skadad psykiskt av allt så han är en snäll häst men han fungerar inte som han ska.

Det jag är rädd för med bomlöst att det är ju relativt nytt och jag tycker inte att det finns tillräckligt mycket vetskap om detta för att jag skule vela prova det och definitivt inte på en häst som inte har musklerna som krävs.Kanske på en frisk häst?
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Jag menar det,man ska akta sig jäkligt noga med "kunniga" hästmänniskor,vet man inget så litar man ju på dom och det kan ju gå mycket illa,ta reda på saker själv och utgå ifrån att allt hästfolk är ute för att lura en,då ifrågasätter man och litar inte blint på vad dom säger...Det låter cyniskt men enligt mina erfarenheter är det så...
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Så tänker jag också, att de måste ha en viss ryggmuskulatur för att fixa bomlöst. Mina två tycker det är helt ok, även om den ena tog ett tag att vänja. Sen är det så för mig som hoppryttare så är det en "andrasadel", då jag har utprovade bomsadlar som förstaval. Dessutom har jag valt bomlös som ser ut som en vanlig bomsadel.

Min tjej var ett fullblod och faktum är att jag hade fått ordning på det mesta när jag listade ut att det inte var där felet satt, hennes blindhet gjorde att saknade vissa beteenden osv. Hade hon inte varit blind så hade jag fortsatt att kämpa med henne, hon var värd det. Hade ett fantastiskt bra steg och kunde tillfört aveln mycket. Dessutom hade jag gett 30'000 för henne plus ca 15'000 i olika behandlingar...

Det är svårt med hästar som är så skadade psykiskt och fysiskt att en "vanligt" människa aldrig kan ha dem. Därför tänker jag när jag är rik och berömd starta en enorm lösdrift för just såna hästar...

//E
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Jag har aldrig behövt vara i kontakt med en kiropraktor så jag vet inte hur dem jobbar men jag vettifan om jag hade låtit någon stå och banka med en gummiklubba på min häst!
Men eftersom jag inte har någon erfarenhet eller är utbildad på det området så kan jag inte heller uttala mig om det, men jag tyckte bara det lät så skumt..! Har också svårt att tro att man kan banka tillbaka kortorna.
Eller som du skrev:knackar man med en klubba är det som att försöka slå in en pusselbit där den inte ska vara...
Tyvärr finns det "proffs" till allt...
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

Jo,sen beror det på hur länge man haft hästen och om det fungerat lite grann innan.
Våran har vi bara haft problem med och det gör ju att känslorna är där men inte på samma sätt.Vi har bara fått arbeta och inte fått uppleva det där roliga med att ha häst.Bara kostnader och arbete för faktiskt ingenting.

Sen tyvärr så är det ju ingen "värdefull" häst,det är ju "bara" ett varmblod.Det är ingenting som riktigt fungerat,han har alltid stått ensam och därav förstår han sig inte på hästar,han har inte full tillit på människor och det gör ju sitt till,sen är han nervös och rädd.Så i just detta fall hade pengarna inte spelat någon roll.
 
Sv: Fel sadel?behöver man bry sig?

*putteliputt* för få har läst tråden!
 

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 265
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 879
Senast: CarEr
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 513
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp