Felaktig tilläggsavgift från Västtrafik

Bukefalos 30 år!

Har Västtrafik visat något bevis på att du rest utan biljett?
De bör ju vara skyldig att bevisa dig skyldig istället för att du ska bevisa dig oskyldig!
Precis, det är upp till Västtrafik att bevisa TS rest utan biljett och inte omvänt. Jag hade bara bestridit fodran med motiveringen att jag inte rest med dem, hade inte hållit på med foton på körkort eller intyg och liknande.

Hej,
Jag var med om liknande. Fick hem en faktura att jag rest med sjukresor, dessutom ganska långa sträckor som inte ens är i närheten av min adress.
Jag ringde till sjukresor och talade med dem, för att bli av med eländet fick jag skicka in bevis på att jag gjort en polisanmälan på att någon använt mina uppgifter. Samt spärra mitt eget personnummer hos sjukresor så det inte går att boka med min information ..
blir spännande den dagen jag behöver boka en sjukresa för eget bruk 🙄

Det brukar inte vara så lätt att få rätt mot ett företag. De brukar kunna kräva precis vad som helst... :(
Nja, det vill jag inte påstå. Jag har lyckats, vid något tillfälle med arn inblandat. I det här fallet påstår de att TS har varit i ett annat län, jag har svårt att tro att det kommer gå att ro i mål från deras sida. Sen beror det ju såklart på hur mycket TS vill kämpa för det.

I det här läget spelar det ju ingen roll vem som har bevisbördan. Ena parten berättar tydligt vad den kräver för att kunna/vilja lägga ner tvisten. Om parten inte får det kommer den dra ärendet vidare. Och det är ju absolut inte värt tiden och stressen att ta en sådan tvist av principiella skäl om det går att få den avslutad redan nu.

Hej,
Jag var med om liknande. Fick hem en faktura att jag rest med sjukresor, dessutom ganska långa sträckor som inte ens är i närheten av min adress.
Jag ringde till sjukresor och talade med dem, för att bli av med eländet fick jag skicka in bevis på att jag gjort en polisanmälan på att någon använt mina uppgifter. Samt spärra mitt eget personnummer hos sjukresor så det inte går att boka med min information ..
blir spännande den dagen jag behöver boka en sjukresa för eget bruk 🙄
Det här är ett bra tips, att polisanmäla att någon använt ens personnummer!

I det här läget spelar det ju ingen roll vem som har bevisbördan. Ena parten berättar tydligt vad den kräver för att kunna/vilja lägga ner tvisten. Om parten inte får det kommer den dra ärendet vidare. Och det är ju absolut inte värt tiden och stressen att ta en sådan tvist av principiella skäl om det går att få den avslutad redan nu.

Men det är ju helt absurt att kunna föra anklagelser utan grund mot vem som helst och begära motbevis - inte ens polisen kan betee sig så!

"Om du inte kam bevisa att du inte stal Svens soffa, så kommer vi sätta dig i fängelse".

Det är väl i princip det som bankerna gör med hänvisning till penningstvättslagen när de kräver bevis på var pengar kommer ifrån då är man ju kund och då gissar jag att det ingår i avtalet så att säga.
Nja... det är väl om man är kund? Dvs du blir inte tvingad att visa det för företag du inte är kund hos.
Här har ju TS inte köpt/ åkt och sk bevisa att man inte gjort det.

Jag tycker också att det är principiellt problematiskt och tycker det vore farligt om fler företag gör så. Bevisbördan måste ligga på företaget dvs de behöver bevisa att de tex har tagit legitimation på personen som åkte.
Jag hade nog också velat veta det gör att veta om någon använt mitt personnummer. Har personalen
slarvat med att kolla legitimation så personen ifråga bara sagt ett påhittat personnummer eller har personalen skrivit fel? Det kan ju ha gått till på många sätt.

Men det är ju helt absurt att kunna föra anklagelser utan grund mot vem som helst och begära motbevis - inte ens polisen kan betee sig så!

"Om du inte kam bevisa att du inte stal Svens soffa, så kommer vi sätta dig i fängelse".
Det kan man ju tycka men här handlar det om att undvika en tvist vilket kan undvikas relativt enkelt.

Bevisbördan ligger alltid hos privatpersoner när det gäller kontakter med företag. Myndigheterna utgår från att företag alltid har rätt, och privatpersoner alltid ljuger.

Nja... det är väl om man är kund? Dvs du blir inte tvingad att visa det för företag du inte är kund hos.
Här har ju TS inte köpt/ åkt och sk bevisa att man inte gjort det.

Jag tycker också att det är principiellt problematiskt och tycker det vore farligt om fler företag gör så. Bevisbördan måste ligga på företaget dvs de behöver bevisa att de tex har tagit legitimation på personen som åkte.
Jag hade nog också velat veta det gör att veta om någon använt mitt personnummer. Har personalen
slarvat med att kolla legitimation så personen ifråga bara sagt ett påhittat personnummer eller har personalen skrivit fel? Det kan ju ha gått till på många sätt.
Visst. Det är om du är kund. Men du har inget val. Om du inte kan bevisa det som frågas efter stängs ditt konto och du har inte tillgång till dina pengar. Det är inte banken som behöver bevisa att det har hänt något olagligt, utan det är kontoinnehavaren som måste bevisa att den är oskyldig. Vilket jag tycker är i princip samma sak.

Och, ja, jag tycker också att det är vansinnigt problematiskt och helt fel.

Bevisbördan ligger alltid hos privatpersoner när det gäller kontakter med företag. Myndigheterna utgår från att företag alltid har rätt, och privatpersoner alltid ljuger.
Ja ock det är ju det som blir problematiskt. För det är ju inte alltid ens lätt att bevisa att man inte åkt. Säg att man bara varit hemma den dagen och inte träffat någon människa. Hur bevisar man då?
Någon skrev mobiluppkoppling- men kan man bara få ut det? Och den ger väl bara info om området man varit i? Så säg att man varit i området men inte åkt kollektivtrafiken.

Visst. Det är om du är kund. Men du har inget val. Om du inte kan bevisa det som frågas efter stängs ditt konto och du har inte tillgång till dina pengar. Det är inte banken som behöver bevisa att det har hänt något olagligt, utan det är kontoinnehavaren som måste bevisa att den är oskyldig. Vilket jag tycker är i princip samma sak.

Och, ja, jag tycker också att det är vansinnigt problematiskt och helt fel.
Ja, håller helt med, de här nya lagarna och praxis hos banker etc. om omvänd bevisbörda är som gjorda för att missbrukas och det är inte alls bra.

Visa bifogad fil 186228

Men det här är ju helt galet? 😡 Nu var jag på jobbet den här dagen, men om jag hade varit ledig och bara stannat hemma hela dagen hade de då inte tänkt fria mig???

Va?! Helt galet! Får de ens kräva det? Jag hade bett dem om vilket bevis de har för att jag befann mig där de hävdar att jag befann mig. Jag tycker ju att bevisbördan ligger på dem.

Jag fick en faktura för en broavgift i norra Sverige (minns inte var). Jag har aldrig varit där och jag och min bil befann oss i Skåne den dagen. Jag bara mailade dem och de strök fakturan direkt utan någon som helst diskussion.

Det är väl i princip det som bankerna gör med hänvisning till penningstvättslagen när de kräver bevis på var pengar kommer ifrån?

Dar har man ju en helt annan relation

"Hej, jag vill att du [bank] hanterar mina pengar at mig"
"Jattegarna, men vi hanterar inte svarta pengar, sa kan du komma med rimligt bevis att detta ar lagliga pengar"

Du vill "kopa" en tjanst av banken, och banken har vissa kriterier for att tillhandahalla den tjansten. Rimligt. Typ som att en ridskola har en viktgrans - "visst, vi ger dig garna ridlektioner, men bara om du vager mindre an 95kg". En ridskola du aldrig kontaktat kommer ju inte hora av sig och krava att du gar ner i vikt bara fran det bla

En bank du inte anvander kontaktar dig inte helt ur det bla "hej framling, om du inte kan bevisa vart dina pengar kommer ifran sa kommer vi boteslagga dig".

Dar har man ju en helt annan relation

"Hej, jag vill att du [bank] hanterar mina pengar at mig"
"Jattegarna, men vi hanterar inte svarta pengar, sa kan du komma med rimligt bevis att detta ar lagliga pengar"

Du vill "kopa" en tjanst av banken, och banken har vissa kriterier for att tillhandahalla den tjansten. Rimligt. Typ som att en ridskola har en viktgrans - "visst, vi ger dig garna ridlektioner, men bara om du vager mindre an 95kg". En ridskola du aldrig kontaktat kommer ju inte hora av sig och krava att du gar ner i vikt bara fran det bla

En bank du inte anvander kontaktar dig inte helt ur det bla "hej framling, om du inte kan bevisa vart dina pengar kommer ifran sa kommer vi boteslagga dig".
Fast riktigt så logiskt är det ju inte. Har du fått frågor kring dina pengar på banken någon gång? Jag har t.ex. varit kund hos samma bank sedan urminnes tider och de kör "intressanta" frågor med jämna mellanrum trots att jag inte har gjort något speciellt alls. DET känns väldigt märkligt. Det är liksom inte så att det helt plötsligt trillar in några hundra tusen kronor från okänd avsändare på mitt konto lite då och då... :rofl:
En gång frågade de mig var mina sparpengar kom ifrån. Tja, det är väl från de pengarna som trillar in från mitt jobb varje månad på lönekontot som jag också har hos er... 🤪

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?