Felaktig tilläggsavgift från Västtrafik

Bukefalos 30 år!

Caoimhe

Trådstartare
Idag fick jag ett synnerligen underligt brev hem. Jag får veta att Västtrafik har utfärdat en tilläggsavgift för att jag har rest utan giltig biljett. Problemet är bara att jag bor i en helt annan del av landet, nästan aldrig reser med kollektivtrafik, och vid tidpunkten för utförandet av avgiften satt på mitt jobb i Skåne...

Givetvis har jag överklagat, men jag blir fundersam över två saker.

1. Varför har detta skickats till mig? Någon som har angett ett felaktigt personnummer som bara råkade vara mitt? Feltryck?

2. Hur stor är risken att Västtrafik bråkar om detta med mig? Jag har i överklagan skrivit att jag inte rest med dem och att jag bor i en annan del av landet och befann mig på jobbet vid tiden av utfärdandet. Dock vet jag inte hur jag ska bevisa det?

Uggggh vad jag inte orkade med detta. :arghh:

Idag fick jag ett synnerligen underligt brev hem. Jag får veta att Västtrafik har utfärdat en tilläggsavgift för att jag har rest utan giltig biljett. Problemet är bara att jag bor i en helt annan del av landet, nästan aldrig reser med kollektivtrafik, och vid tidpunkten för utförandet av avgiften satt på mitt jobb i Skåne...

Givetvis har jag överklagat, men jag blir fundersam över två saker.

1. Varför har detta skickats till mig? Någon som har angett ett felaktigt personnummer som bara råkade vara mitt? Feltryck?

2. Hur stor är risken att Västtrafik bråkar om detta med mig? Jag har i överklagan skrivit att jag inte rest med dem och att jag bor i en annan del av landet och befann mig på jobbet vid tiden av utfärdandet. Dock vet jag inte hur jag ska bevisa det?

Uggggh vad jag inte orkade med detta. :arghh:
Kan inte någon från jobbet intyga det? Tex chefer? Vad har du för typ av jobb- dvs finns det några kollegor/ chef som ser dig eller har du något inpasseringskort som man kan se har dragits?

Inne på samma sak som @stjarnhimmel få ett intygande från jobbet att du var på plats och skicka in som en komplettering @Caoimhe

I västtrafiks riktlinje för biljettkontroll står också följande

6.5 Förhållningssätt; identitetskontroll och hålla kvar personer
När en giltig biljett inte uppvisas ska i första hand legitimation efterfrågas. I de fall personen inte kan uppvisa legitimation ska en identitetskontroll göras gentemot Statens personadressregister. Om en person vägrar eller inte lämnar riktiga personuppgifter kan polis tillkallas för att säkerställa personens identitet.

https://www.vasttrafik.se/globalass...vasttrafiks-biljettkontroll---version-4.9.pdf

Så något har ju brustit i deras identitetskontroll tänker jag och det borde du kunna hävda med ett intyg från jobbet som bevisar att du inte befann dig på platsen.

IMG_20260605_160732.webp

Men det här är ju helt galet? 😡 Nu var jag på jobbet den här dagen, men om jag hade varit ledig och bara stannat hemma hela dagen hade de då inte tänkt fria mig???

Visa bifogad fil 186228

Men det här är ju helt galet? 😡 Nu var jag på jobbet den här dagen, men om jag hade varit ledig och bara stannat hemma hela dagen hade de då inte tänkt fria mig???

I ett sådant fall hade jag nog bett någon intyga att jag var på jobbet den tiden iallafall om jag befunnit i annan del av landet. Eller kollat med kompisar om de haft något kvitto jag kunde få. Sjukt system men hade inte dragit mig för att bevisa det på något sätt, sant eller inte. Man ska inte behöva betala för att någon dragit till med ens personnummer i blindo och kontrollanterna inte kollat upp det bättre.

Visa bifogad fil 186228

Jag är eventuellt helt fel ute nu, men är du helt säker på att det inte rör sig om någon form av bedrägeri? Det här mailet är lite konstigt skrivet tycker jag, och med ett par grammatiska fel som får mig att bli misstänksam när de nu dessutom ber om så pass känslig information. Kom mailet som uppföljning på telefonsamtalet och kom i så fall numret du ringde från deras hemsida eller stod det på brevet?

Jag är eventuellt helt fel ute nu, men är du helt säker på att det inte rör sig om någon form av bedrägeri? Det här mailet är lite konstigt skrivet tycker jag, och med ett par grammatiska fel som får mig att bli misstänksam när de nu dessutom ber om så pass känslig information. Kom mailet som uppföljning på telefonsamtalet och kom i så fall numret du ringde från deras hemsida eller stod det på brevet?
Hahaha fick lite panik nu, men nej jag är säker. 🙈 Jag ringde till deras kundtjänst (samma nummer som kommer upp när man googlar på Västtrafik och samma nummer som på deras hemsida), och de kunde se att ett ärende låg på mig.
Mailet fick jag som ett svar på ett formulär jag fyllde i och skickade in på deras hemsida avsett just för överklagan av biljettkontroller.

Hahaha fick lite panik nu, men nej jag är säker. 🙈 Jag ringde till deras kundtjänst (samma nummer som kommer upp när man googlar på Västtrafik och samma nummer som på deras hemsida), och de kunde se att ett ärende låg på mig.
Mailet fick jag som ett svar på ett formulär jag fyllde i och skickade in på deras hemsida avsett just för överklagan av biljettkontroller.
Sorry, det var inte meningen! Bara att konstatera att de är dåliga på att skriva då :D

Hoppas att det löser sig, det låter verkligen heltokigt!

Jag tycker att det blir så bakvänt att du ska bevisa att du inte var där när det bprde de som bevisar att du varit där. Jag hade också velat veta om någon då angett mitt personnummer eller om kontrollanten registrerat fel.

Det här påminner om en vän som fick en parkeringsbot från en helt annan del av sverige än var hon varit. Hon fick kämpa en hel del för att de skulle ta bort den trots att det var helt orimligt att bilen varit där. Bilen var registrerad för trängselskatt i sthlm och typ en timme senare skulle bilen ha varit i skåne. Då började parkeringsbolaget hitta på ursäkter om att det kanske var felskrivet datum på boten och när hon kom upp med info om att bilen hade regostrerats för trängselskatt vatenda dag senaste året så hävdade de att boten kanske var ftån ett annat år. Tillslut gav de sig. :rofl::rage:

Är det end to end-kryptering? Maila annars inte dina personuppgifter/bild på id.
Fråga hur de hanterar sådant/mail med personuppgifter.
Jag såg att det var krypterat, men ser nu att det endast var TLS. Hur körd är jag om jag redan har hunnit skicka bild på körkortet? 😭

Är 100 % på att det faktiskt är Västtrafik och inte en scammer, men tänker just på att det inte var end to end.

Som andra varit inne på, det är de som har bevisbörda, inte du. De ska kunna visa att det var du som åkte utan biljett. Varifrån har de fått ditt personnummer? Angav resenären det? Gjordes någon ID-koll på plats?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka