Felreggad färg

M

Magdalena

Jag är en aning störd. ID-kontrollerade mitt föl på fölmönstringen. Då var han 2 månader drygt och fölpälsen hade ju inte släppt helt. JAG tycker hästen är mörkbrun, men ID-kontrollanten hade varit på kurs och sa att han var ett skolexempel på svartbrun iom att han var svart och sen tydliga bruna partier runt nos, ögon och ljumskar. Hon skrev svartbrun, och jag har skickat in papprena och redan fått passet. Kika gärna här (titta bara på färgen, han är heltrist på bilden) och säg vilken färg ni tycker han är. För mig är det en klar mörkbrun. I passet står det ju svartbrun så det får han väl leva med.

Men HUR i hela friden kan man som ID-kontrollant bestämma en färg om man inte är 100% säker?! Jag hade hellre sett att hon sagt "det är för tidigt för att säga, vi kollar färgen om nån månad eller två".
 
Leva med det behöver han ju inte. Du kan dels på eget bevåg ta ut ID-kontollant igen och ändra.

Annars, om han visas på premiering t ex så kollar de signalementsbeskrivningen mot passet. Stämmer inte den ska en ny göras och passet skrivas om. Nu misstänker jag att det inte är så stor chans att det görs, men jag vet EN klart felreggad häst som fick backning på 2-årspremieringen och fick göra ny ID-koll. (Den var reggad som svart och var mörkbrun)
 
Jag skulle säga att den är svartbrun, med lite tvekan, Hadde han varit ljusare runt mulen så skulle jag vara säcker på svartbrun. Så hon har säkert gjort en rätt bedömning.
 
Men borde han då inte vara svart på kroppen? Han är ju mörkbrun, man ser dessutom en tydlig skillnad där han verkligen ÄR svart, dvs på benen (kanske inte så tydligt på den bilden).
 
Min en häst har typ 100 virvlar som inte är med i passet, den andra ville hon skriva som svart, den är inte ens svartbrun utan mörkbrun så där krävden ganska mycket övertalning, den sista är här den i mitten
 
Kanske har SH tagit bort alla 'mellan'-skalor?

Som för araberna t.ex, förut hade vi möjlighet att regga ljusfux, mörkfux, svartfux, leverfux, guldfux etc... men inte nu längre, FUX ska det vara.. punkt & slut :confused:

Mvh/ :)Bia
 
Hej SH har inte tagit bort några "mellanskalor". Det finns ljusbrun, brun och mörkbrun även ljusfux, fux och mörkfux dock INTE svartfux och liknande (Vad är det för färg ?)

Jag kan inte se någon av bilderna så de färgerna kan jag tyvärr inte uttala mig om...
 
Han ser brun ut i mina ögon.

Förresten kan någon förklara vad svartbrun är för något?
Har någon identifierat genotypen?
 
svartbrun är precis som min är....nästan svart men med brunt på mule och ljumskar...nog är han mer svart än mörkbrun :confused:
 
Precis som martha säger, en svart häst med brun mule, ofta brunt kring ögon, brunt i ljumskar. Många tror ju att en riktigt mörk brun häst eller en solblekt svart är svartbrun.
Det bruna är på samma ställen som på en brun häst som har mjölmule, ljus kring ögon och ljus buk. Fast då skriver man bara upp mjölmule och ljus buk under "övriga tecken av värde".
 
Jag har fel i varenda ID handling!

Din vackra kille, ser ut att få samma färg som sin far.
Och han går väl som mörkbrun??
mvh
 
Men min gamla pålle var reggad som brun och han var tyldigt svart på kroppen med ljusa bruna partier på mulen och ljumskarna.
Hur det ser ut har jag förstått, men jag är fortfarande tveksam till om det är en grundfärg. Det är därför jag undrar om genotypen.
Vad är det isåfall som skiljer en mörkt brun häst med pangare-anlag från en svartbrun häst?
 
Hade min sett ut som "Katten" hade jag inte sagt ett knyst, utan att se närmare på den svarta pälsen så ser han ju SVART ut förrutom "rätt" partier. Min är ju liksom brun överallt.
 
Jag tycker också han är solklart mörkbrun. Skum ID-kontrollant!

Min treåring är mbr, se bild här (här är hon bara två och bilden är inget bra, men färgen syns). Hon är ändå "mer svartbrun" än din!
 
Om det är en grundfärg eller inte spelar ju eg ingen roll i det här fallet. Är hästen svart med brun mule, bruna ljumskar så ska man skriva svartbrun precis som man skriver ljusbrun om den är ljusbrun. Ljusbrun, brun och mörkbrun är ju "samma" färg även om man skriver olika i passet.
 
Absolut!! På din ser man ju faktiskt också tydligt att benen är svarta, och att det är skillnad på ben och kropp, dvs kroppen är brun.

Förresten syns just det även på min "svarta" häst (han står dock korrekt som mörkbrun i passet). Hur svart han än ser ut så SER Man att benen är svartare.
 
Svartbrun

Om svartbrun är en grundfärg eller inte är väl snarare av allra högsta betydelse här. :crazy: Jag är nämligen inte ens säker på att någon sådan färg existerar genetiskt, något som jag tror Jadzia håller med mig om.

Är det någon som vet om det bedrivs någon forskning om detta? Är det ett dominant anlag? Är det flera anlag? Känns som att folk bara använder ett uttryck som de tycker låter bra men inte alls vet vad det betyder egentligen... :smirk:

/Erica
 
Re: Svartbrun

jag har haft och har flera som reggas svartbruna, det är snäppet INNAN svart, en svart häst får ju inte ha några som helst bruna inlägg, däremot vita får dom ha...
men det där med färg genetik kan jag absolut inget om, och är eg inte intresserad heller...men både mor och far till min häst på bilden har samma färg som han själv
OCH mina "svartbruna" hästar har alltid fötts bruna, antingen ljusbruna eller vanligt bruna...
http://www.overberga.com/vet/katten/lillkatt.jpg
här är samma häst nyfödd
 

Liknande trådar

Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp