Felreggad färg

Angående felbedömning av färg...
Mitt avelssto är reggad som mörkbrun, men hon är hur brun som helst!
Hennes äldsta avkomma är reggad som brun, men är helt klart mörkbrun.
Årets avkomma blev mörkbrun i passet, men hon hade inte ännu tappat fölpälsen. Men det verkar i alla fall stämma...
 
Re: Svartbrun

En ID-kontrollant ska hur som helst "kalla" en svart häst med brun mule och bruna ljumskar för svartbrun. I det fallet spelar det ingen roll om det är en grundfärg.

Jag tror personligen att det är pangare anlaget. En brun häst med mjölmule och ljusbuk heter dock bara brun och på övriga tecken av värde skriver man "mjölmule och ljusbuk". Ska det vara samma för svarta så skulle man ju skriva "Svart med ljus mule och Ljusbuk" men nu har man gett den svarta varianten ett eget namn.
 
Men självklart ska det spela roll. Nu är ju C hingst och lär väl kastreras, men tänk om det varit ett sto eller en framtida avelshingst?
Att hästar som går i avel är regade i rätt färg är det minsta man kan begära, speciellt om man vill ha chans på en speciell färg förutom alla andra kriterier.
Vi såg ju hur det gick med Dragon.

Konstigt det där att hästar reggas utefter hur de ser ut och inte utefter vilken färg de egentligen har.
 
Du måste ju naturligtvis ta hänsyn till vilka föräldrar hästen har också men i slutändan så är det ändå ögat som avgör... Ska vi kolla alla hästars genotyp (så långt det nu går) med blodprov ?

I en by nära mig finns en unghingst (shettis) reggad som gulsvart. Hans pappa är svart garanterat utan gult då han fått många föl... Mamman är ganska mörk fux garanterat inte gul hon heller... Sådana registreringar förstår jag inte att de går igenom...
 
Jag håller med dig Jadzia. Min häst är just mörkbrun dvs i princip svart med mjölmule och ljusare mule. Mjölmulen beror som jag fattat det på pangareanlaget och det finns väl bara på bruna hästar?
 
Jag förstår dina funderingar - jag tycker också att din häst ser mer mörkbrun än svartbrun ut (dock är jag långt ifrån någon färgguru så :smirk:)

Tänkte passa på och fråga i den här tråden, medans ämnet ändå är uppe, om man är skyldig att regga om sin häst när man upptäckt att den fått en annan färg än vad som står i passet eller om man vackert kan vänta till ev. unghästtester och ta hjälp av dem och ändra då? (man har ju varit med om hästar som fått en ändring i passen på plats sas)

I vårat fall är det solklart, den här 2-åringen är registrerad som mörkfux (var mörkfux som fölunge)... :crazy: Att han inte är någon mörkfux längre råder det väl knappast några tvivel om... :smirk:
 
Re: Svartbrun

Jag tror inte att det är pangare anlaget som ger svartbrun. Mitt argument: Svartbrun är en väldigt vanlig färg hos varmblodig travare. Om svartbrun hade orsakats av pangare, varför ser man då inga bruna pangare-travare? Dvs en brun travare med mjölmule och ljus buk.
Det motsatta kan man se hos russ, där är pangare väldigt vanlogt på bruna och fuxar. Men nyansen svartbrun ser man inte alltför ofta.

Jag är dock villig att tro att svartbrun är en egen färg, den är såpass skild från "vanlig" mörkbrun. Kanske finns det något anlag som gör påverkar A så att det svarta kan breda ut sig mer än hos en brun häst? (Teorin om at finns ju, vet inte hur pass forskat det är om det).
Sen att många benämner mörkbruna hästar som svartbrun, svarta hästar som mörkbrun osv, det är en helt annan sak.. ;)
 
Re: Svartbrun

Precis. Svartbrun är en svart med brun mule och bruna ljumskar ingenting annat. Oavsett vad som "orsakar" färgen så är svartbrun just svartbrun.

Jag har russ :) Ett av årets föl är på min användarbild.
 
Re: Svartbrun

Om det nu råkar vara en egen grundfärg.
Jag förhåller mig skeptisk till motsatsen bevisats.
 
Re: Svartbrun

Våran schettis är reggad svart/brun. bild

Ifrågaatte det på hingstpremieringen, och då sa dom att en häst som är så nära svart det bara går att få det, utan att den då är helt svart reggas som svart/bruna.

Men då får den inte ha mer brunt än vad som framkommit av andra i tråden tidigare.
 
Jag hade en shettis som blev reggad som svartbrun och ändå sa jag till henne att hon var svart föddes svart och blev sen älgfärgad ju gråare föl päls de få desto svartare blir de sen, hon har vi fått reggat om annars kunde vi inte ställa ut henne eftersom shettisar ibland visas färindelade klasser :eek:
 
Om svartbrun är en av standardfärgerna? Ja, enligt Bo Furugren som har skrivit "Hästens färger" är det osäkert med den genetiska statusen, men likväl ska uttrycket användas - OM det är befogat. Alltså om hästen är klart mycket ljusare runt ögon och mule, på insidan låren och i flankerna.
Gulsvart skulle faktiskt kunna vara rätt färg på hästen som beskrevs av någon (?) där pappan var svart och mamman. Avkomman kan ha sitt gulanlag från mamman och därför bli gulsvart.
 
Re: Svartbrun

Finns pangare-anlaget hos halvblod? Fölungen i stallet är mörkbrun (dock klart mot brunt och inte mot svart) med mjölmule och ljusa insidor av låren och under magen. Har älgfärgade ben som är nougatfärgade över kotan/kronan med fölpälsen och som är svarta under. Låter lite som pangare? :confused:
 
Re: Svartbrun

Ingen aning om pangareanlaget, men du ska inte ta hänsyn till fölpälsen när du färgbestämmer. Om den så har älgfärgade ben så har det ingen betydelse sålänge älgfärgen är från fölpälsen, det är pälsen under som är intressant.

jag har btw sett en del bruna föl som med fölpäls ser ut att ha pangareanlag men sedan utan fölpäls blir "normala" bruna utan mjöldoppning.
 
Re: Svartbrun

Njä, det stämmer ju inte riktigt. En svartbrun häst ÄR ju svart, förrutom där den är tydligt BRUN, alltså runt nos, ögon och ljumskar. Titta på Jadzias användarbild, den sortens färg ska det vara, svart och brun, inte "nästan svart".
 
Men om mamman verkligen var fux (och inte felreggad) har hon ju inget gulanlag att ge vidare, i så fall hade hon ju varit isabell.
 
Re: Svartbrun

Jo jag vet att man inte ska ta hänsyn till fölpälsen när man färgbestämmer. Det blir inte många rätt då inte... Skrev ner det i fall det kunde hjälpa på traven och ha någon betydelse i det hela :).

Just nu har hon tappat fölpälsen på hela kroppen förutom lite på benen och mjölmulen är MER tydlig nu samt att de ljusa insidorna av benen samt magen har uppkommit nu - med fölpälsen var de partierna inte alls lika framstående utan då har hon mörk / lätt viltfärgad där. Nu är hon "vetefärgad".
 
Re: Svartbrun

förtydligande: hon har alltså mjölmule a'la russ, är inte bara lite ljusare som halvbloden annars kan vara, och hon är alltså svart under fölpälsen på benen och mörkbrun åt det bruna hållet f ö.
 

Liknande trådar

Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp