Felreggad färg

Re: Svartbrun

Ett av fölen i vår hage har också rätt tydlig mjölmule, han är nån lustig mörkbrun färg (men alltså tydligt brun), jag har inte sett sån färg förrut! Och så ljus runt mulen, det ser helskoj ut!
 
Re: Svartbrun

Ja exakt så! Jag har inte heller sett en dylik brun färg förut, den är verkligen skum - därav mina funderingar på pangareanlag hos halvblod?

Fölis är efter Remember - Grundstein I - Wersal om det kan vara till någon hjälp? Vad är det för stam på "din"?
 
Re: Svartbrun

Den är e.Pablo-Maraton-Ganesco. Den bruna färgen är verkligen läcker, som putsad mörk koppar, fast brunare... svårt att beskriva :D
 
Mailade ASVH och fick svar att det var bara att göra en ny ID-koll och skicka in tillsammans med passet för ändring. Det kostar 250 kr och det får det väl vara värt. Men störande när det inte är JAG som gjort fel...
 
Re: Svartbrun

En rottis är svart med bruna tecken (Black & tan), dvs varken brun eller svartbrun. Dock anses de ha svart som grundfärg och tecknen är just inget annat än tecken.
 
Jag påstod aldrig att det jag skrev var sant. Jag bara vidarbefodrade vad Håkan Ström sa om schettisen här hemma.
 
Han är iofs inte någon färgguru... :)
En svartbrun är svart med brun mule och bruna ljumskar ingenting annat.
 
Re: Svartbrun

Hästfärgen svartbrun ÄR utseendemässigt samma som Black and Tan. Något annat ska inte kallas för svartbrun.
 
Re: Svartbrun

Jag vet inte om pangareanlaget finns hos halvblod, men jag har då aldrig sett någon sådan persnoligen.
Men anlaget är (troligvis) dominant, så om fölet ska kunna vara pangare så måste någon av föräldrarna vara det också.
Jag skulle nog avvakta tills fölet fällt fölpälsen innan man säger något.
 
Re: Svartbrun

Vad är det som betäcknar benämningen "grundfärg" då?

Hur menar du att svartbrun uppstår annars? Tror du inte att det orsakas av ett specifikt anlag? Varför inte?

Om man ska var krass så finns det ju bara två grundfärger hos häst: Svart och fux. För brun är ju egentligen en variant av svaart. Det är en svart häst med Agoutianlag.
 
Re: Svartbrun

Jag tror att svartbrun bara är en nyans av färgen brun eller möjligen mörkt brun med pangare.
Med grundfärg menar jag svart, brun och fux eftersom en häst alltid har någon av de färgerna. Rent krasst är dock de enda grundfärgerna hos häst svart och fux, men det är enklare att säga brun än svart med agutianlag.
Om nu svartbrun är en grundfärg och inte bara någon sorts brun så vore det intressant att se hur den ser ut med till exempel blek- eller silveranlaget.
 
Re: Svartbrun

Kan det inte vara brun där det svarta brett ut sig massor? För hästen ska ju vara SVART där den inte är tydligt brun, precis som dina hundar.
 
Re: Svartbrun

Om nu svartbrun är en grundfärg och inte bara någon sorts brun så vore det intressant att se hur den ser ut med till exempel blek- eller silveranlaget.

DET borde inte vara så svårt att lista ut. Gulanlaget (som jag misstänker du menar med "blek") syns knappt på svart, så en gulsvartbrun skulle man inte se särskillt stor skillnad på, kanske att det bruna hade en gulare nyans. Silveranlaget är väldigt ovanligt överhuvudtaget, så om kombinationen ens dykt upp så skulle den väl reagera precis som en svart eller brun häst på silver, det är ju skyddshåren som påverkas.
 
Re: Svartbrun

Det är också en möjlighet, men det tänkte jag inte på.
Det kanske är som hos hundarna att det bruna är en sorts tecken också.
 
Re: Svartbrun

Kombinationen svartbrun+ gulanlag eller silveranlag kan man väl se oavsett om färgen är en grundfärg eller inte.
Jag menar FÄRGEN existerar ju, det finns det ju otaliga bevis på. Om det är en mörk nyans av brunt (men VAD är det som skulle göra den bruna färgen så mörk, det är det jag undrar) eller inte spelar väl mindre roll, färgen kan ju kombineras med vilka anlag som helst i vilket fall.
Jag menar det finns en massa olika nyanser av gulbrun och silverbrun också, beroende på vad färgen under har för nyans.
Men jag tycker att svartbrun är såpass karaktärstiskt att det skulle kunna vara en "egen" färg. Kanske inte en grundfärg, men ändå en egen färg.

Och förresten, även om brun inte skulle räknas till grunfärgena så btyder ävl inte det att man inte kan behålla namnet brun?
Fast egentligen borde man kanske säga som hos katter: Svartagouti! :idea: Det är ju i alla fall logiskt genetiskt sett.
Och VAD är det egentligen som gör att brun är en grundfärg, och inte tex isabell? För som jag sa så kommer ju brun från svart+A-, medan isabell kommer från fux+Ccrccr.
VEM bestämde vilka som var grundfärgerna?
 
Re: Svartbrun

I grund och botten är det gentik som bestämmer grundfärg i min mening. Därför är de enda två "äkta" grundfärgerna svart och fux. Brun ses väl mest som en grundfärg av vana, men möjligen också därför att det är ett mellanting. Det mest logiska vore om färgen kallades svartagouti, men det blir nog svårt att få folk att använda det i dagligt tal.
Det är dock onödigt att krångla till det hela ännu mer genom att "uppfinna" ännu en färg som kan tolkas som grundfärg. Är det svartbrun egentligen svart med något extra anlag känns det helmysko att benämningen även innehåller ordet brun. Det blir förvirrande.
Om svartbrun är brun med ett extra anlag känns det ännu mer tvivelaktigt att kalla det svartbrun och se det som en egen färg. Då är det ju grundfärg + agouti + ännu ett anlag. I sådana fall kan vi ju uppfinna nya benämningar för alla möjliga anlagskombinationer. Då borde ju grundfärg + agouti + skäck också vara en egen färg med eget namn.

Det är dock onödigt att krångla till det så mycket.
 
Re: Svartbrun

På vilket sätt är brun ett mellanting?

Om svartbrun skulle orsakas av en annan allel på A då? at kallades den väl i teorin. Då borde den ju räknas som en grundfärg på samma sätt som brunt gör det.

Men tills man rett ut genetiken bakom svartbrun så håller jag med om att det inte borde räknas som en grundfärg.
Men det kan ju fortfarande vara en egen färg, oavsett om det är en grundfärg eller ej.
Svartbrun kanske är en dum benämning på färgen, ja, men liksom benämningen brun så har den ju hängt med ett tag, så det är nog svårt att få folk att ändra på sig...
 
Re: Svartbrun

Håller med... (jag har modem nu för tiden så det tar 100 år att läsa igenom en tråd). Svartbrun heter svartbrun oavsett hur färgen ser ut genetiskt. Det är ju inte den enda färg som heter "fel" se på tex isabell... Gulsvart och gulbrun heter ju "rätt" medan isabell låter som en helt egen färg... (eller hur man nu ska uttrycka sig).
 

Liknande trådar

Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp