Felreggad färg

Re: Svartbrun

Håller med... (jag har modem nu för tiden så det tar 100 år att läsa igenom en tråd). Svartbrun heter svartbrun oavsett hur färgen ser ut genetiskt. Det är ju inte den enda färg som heter "fel" se på tex isabell... Gulsvart och gulbrun heter ju "rätt" medan isabell låter som en helt egen färg...
 
Re: Svartbrun

Hej!

Enligt Furuberg, Sponenberg, Beaver m.fl. så hade "ursprungshästarna" genotypen AA, CC, DnDn, EE. Genom mutationer har sedan anlagen a, ccr, dn och e uppkommit. Enligt detta skulle brun(black) vara den verkliga grundfärgen, inte fux eller svart.

Kul diskussion
Halloy
 
Re: Svartbrun

Fast det är inte riktigt så man bestämmer grundfärg. Brunblack är mycket riktigt den ursprungliga färgen.
Men grundfärg menas väl egentligen en färg som uppkommit utan påverkar av några modifierande anlag.
Eftersom en häst bara har två sorters pigment - svart och rött, så blir ju svart och fux de två grundfärgerna. Då är hästen helt enkelt enbart svart eller enbart röd. EE (E-) eller ee. Alla andra anlag påverkar ju bara dessa pigment på något vis.
Sen att brun också räknas som en grundfärg är ju egentligen inte riktigt rätt, men det har väl blivit så pga aatt färgen är spåass vanlig, och det kanske tog ett tag innan man fattade att en brun häst egentligen är svart genetiskt.
 
Re: Pangare

Jag ska inte säga säkert, men jag tycker nog inte riktigt att han ser ut att vara pangare.
En pangare ser mer ut så här:
http://www.agestaridklubb.com/ridskolan/hastar/krabat.jpg
Eller så här på en mörkare brun häst:
http://www.agestaridklubb.com/ridskolan/hastar/musse.jpg

Det ska alltså vara en ljusare ring runt ögonen också, vilket jag inte kunde så på din häst. Och magen ska vara ljusare.
Men jag är inte bombsäker, kanske kan pangare vara så mörka som din häst också.
 

Liknande trådar

Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 007
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp