Fem månaders betald ledighet

Bukefalos 30 år!

kolblakkur

Trådstartare
Jag har hamnat i läget att jag efter sommaren har fem månaders betald ledighet. Därefter blir jag arbetslös (dock vårdutbildad så ej jätteorolig).

Är i valet och kvalet:

1. Unna mig själv att vara ledig dessa månader. Har aldrig haft en semester längre än 21 dagar och det var flera år sedan sist. Har alltid bara jobbat på då jag behövts på alla jobb jag haft. Fem månader att bara få vara hemma med hunden, pyssla och hänga i stallet 🦄

2. Bara kötta på: nytt jobb snarast möjligt och istället använda fem månaders dubbel lön till att få en rejälare buffert/investera.

Hur ska jag resonera tycker ni? Hur hade ni gjort?

Jag hade gjort som vissa föreslog, känns alltid bra att man vet att det finns nått att komma till så hade nog ”bara” gett mej själv 1-2månaders ledighet och sen börjat jobba igen. Men därmed inte väntat med att söka jobb utan bara sett till att de satte startdatumet när man själv ville börja 😊

Fem manader att "bara" ga hemma ar valdigt lange.
Med en sadan lang ledighet hade jag velat jobba pa nagot storre projekt eller gora nagon stor resa som ar annars svar att fa till med vanlig semester.

Som ovriga hade jag nog tagit 2-3 manader och sedan borja pa ett nytt jobb. Dubbel lon kommer ocksa kannas valdigt bra

Säger också kompromissa hälften hälften om det går!

Kolla bara så att de fem månadslönerna är avräkningsfria, dvs det gäller även om du får nytt jobb.

Tänk också på att du vid dubbellöner kan komma upp i en högre skattesats och kan behöva sätta av till restskatt.

Jag har hamnat i läget att jag efter sommaren har fem månaders betald ledighet. Därefter blir jag arbetslös (dock vårdutbildad så ej jätteorolig).

Är i valet och kvalet:

1. Unna mig själv att vara ledig dessa månader. Har aldrig haft en semester längre än 21 dagar och det var flera år sedan sist. Har alltid bara jobbat på då jag behövts på alla jobb jag haft. Fem månader att bara få vara hemma med hunden, pyssla och hänga i stallet 🦄

2. Bara kötta på: nytt jobb snarast möjligt och istället använda fem månaders dubbel lön till att få en rejälare buffert/investera.

Jag hade tagit ledigt, men spanat lite sporadiskt och sökt de intressantaste jobben under tiden.
Man behöver inte kunna börja direkt. Men visst kan man börja lite tidigare och ha dubbel lön om jobbet verkar värt det men man måste inte börja omgående.
De flesta sökande har ju uppsägningstid.
Det finns så mycket annat i livet än jobb.

Innan du är arbetslös på riktigt och inskriven på AF har du råd att vara kräsen med vilka jobb du söker, går på intervju för.
En första intervju ser jag i och för sig lika mycket som ett sätt att ta reda på mer om jobbet som att sälja in mig själv.

Jag prioriterar ledig tid högt och om jag visste att jag kommer få jobb när jag önskar det hade jag gett mig själv chansen att få vara ledig en längre tid och verkligen njuta av livet på riktigt!

Men om du har ett specifik mål du sparar till kan ju jobb under den här perioden vara ett jättebra sätt att korta ner tiden tills du kan uppnå det sparmålet (insats till hus, semesterresa, häst).

Är i valet och kvalet:

Jag hade hittat nytt jobb och börjat jobba rätt snart eftersom jag tycker det ändå är rätt tråkigt att vara helt ledig under vintern. Vår/sommar däremot hade jag gärna varit långledig. Kanske hade sett till att jag har två-tre veckors extra ledigt innan nya jobbet börjar. Alternativt hade jag åkt ut och rest om det finns intresse för det. Men inte i 5 månader.

Är i valet och kvalet:

Jag har varit i den sitsen och sökte ett jobb som började när ledigheten var slut. I mitt fall kunde jag inte välja ett tidigare startdatum och det var sommartid så kändes helt ok men jag hade nog börjat tidigare om jag själv fått välja. Hade helt berott på vad som var alternativet just då, menar om man har ideer om resor/projekt att göra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka