Feministisk religion

Vad menar alla andra med feministisk religion? Det var inte jag som började dra upp feminism och religioner. Jag är tveksam till att det ens finns religioner som är matriarkala eller åtminstone jämställda.
Jag personligen ser inget fel med att urmodern och hennes döttrar hade med hemmets beskydd, havandeskap, barn och familjen att göra. Men hur samhället är uppbyggt idag så anses det nästan som fel att kvinnor ska ha med barn, hem och allt det där att göra då det på något vis hör till patriarkatet, förtryck och allmänt gammal unken syn (tex kvinnor hör hemma vid spisen).

Solen är en gudinna medan åskan en gud. Vildmarken hade gudar men i hemmet var det gudinnor. Jag kan som sagt inget om den tron men skulle gärna vilja lära mig mer.

Finns, eller fanns?

Och var drar du gränsen för religion?

Det finns gott om nutida registrerade samfund och lösare sammanslutningar som är feministiska och andliga.

Här är ett exempel på en som finns i Sverige, Vanasamfundet Moder Jord:

https://moderjord.org/

Exempel på spår från en som fanns, vi kan ju såklart inte veta hur matriarkala dom var, men figurerna finns: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Venus_figurine
 
De stora religionernas texter är ju urgamla och när de skrevs fanns ju ingen tanke om jämlikhet = finns såklart ingen jämlikhet i texterna.
Däremot bör det ju gå utmärkt att vara religiös och feminist idag sålänge man inte tänker att allt som står i de gamla texterna ska följas till punkt och pricka.

Nu citerar jag Richard Dawkins lite fritt ur minnet: "There are definately good religious people. They are the ones who don't take their religion seriously". Jag kom att tänka på det citatet när jag läste ditt andra stycke.
 
Tittar man på den grekiska mytologin så finns det gott om starka kvinnliga gudinnor och halvgudar, berättelser om starka och smarta kvinnor från människor som överlistar gudarna. Det gjorde inte samhället mer jämställt samtidigt som vi kanske inte heller vet exakt hur samhället fungerade i praktiken.
 
Tittar man på den grekiska mytologin så finns det gott om starka kvinnliga gudinnor och halvgudar, berättelser om starka och smarta kvinnor från människor som överlistar gudarna. Det gjorde inte samhället mer jämställt samtidigt som vi kanske inte heller vet exakt hur samhället fungerade i praktiken.

Det finns mycket som tyder på att samhällena i alla fall var mer jämställda än när religioner som judendom och kristendom kom.
 
Det finns mycket som tyder på att samhällena i alla fall var mer jämställda än när religioner som judendom och kristendom kom.
Nja, det sk gamla Grekland var verkligen inte ett jämställt och demokratiskt samhälle. Kvinnor hade inte mycket att säga till om och t ex Sparta där männen bodde för sig och besökte sina fruar för att avla barn medan kärleken mellan män ansågs renare och gjorde dem till bättre krigare.
 
Nu vid påsk och ramadan och seder, kan man konstatera att vad de alla har gemensat är att deras kvinnosyn är under all kritik (det verkar bara vara männen som får sju oskulder bland fruktträden och porlande bäckar). Även Hinduer, Buddister och Zoroastrians är definitivt inte jämlika. Finns det en feministisk religion?

Kwanzaa grundades ju av en african-american kvinnlig aktivist som såg på kristendom som 'vit' men inte hade ett gender perspektiv. I Asatron är det bara de som fallit i strid (eg män) som kommer till Valhalla, resten hamnar i Hel. Inte direkt det roligaste stället att tillbringa evigheten.
Feministisk tror jag inte, men finns väl flera egalitära religioner. De brukar ju dock anses vara mer primitiva än de lite finare kvinnorföraktande och mer högstående religionerna. (alltså mer högstående enligt min skolundervisning som ansåg att monoteistiska religioner var finast och så en nedåtgående trappa därifrån då.)

Men det antyds väl att tex amerikansk ursprungsbefolkning verkar ha en mer egalitär religion och ev australiensisk ursprungsbefolkning. Men jag har inte direkt studerat det och onekligen är det så att båda ansågs på 50-60-talen vara väldigt ojämlika. Det är väl på senare år det inte riktigt uppfattas så.

Kwanzaa grundades ju av en african-american kvinnlig aktivist som såg på kristendom som 'vit' men inte hade ett gender perspektiv. I Asatron är det bara de som fallit i strid (eg män) som kommer till Valhalla, resten hamnar i Hel. Inte direkt det roligaste stället att tillbringa evigheten.

Kwanzaa känner jag inte till.

Asatron är ju knappast aktuell längre, om du menar -någonsin, inte just nu så finns ju flera mer egalitära religioner och kulturer.

Men det stämmer dock inte att Valhalla och Hel är enda alternativen utan även Frejas salar kan man komma till efter döden som krigare, lite osäker på om man kan även som annat, det är ju inte som att all info om det där finns kvar. Sedan är det ju inte bara män som stred på Vikingatiden heller, men en majoritet såklart.

Folkvang är det nionde:
där avgör Freja
vem som får sitta i salen.
Hälften av stridens
stupade väljer hon
medan Oden får den andra hälften
 
Senast ändrad:
Feministisk tror jag inte, men finns väl flera egalitära religioner. De brukar ju dock anses vara mer primitiva än de lite finare kvinnorföraktande och mer högstående religionerna. (alltså mer högstående enligt min skolundervisning som ansåg att monoteistiska religioner var finast och så en nedåtgående trappa därifrån då.)

Men det antyds väl att tex amerikansk ursprungsbefolkning verkar ha en mer egalitär religion och ev australiensisk ursprungsbefolkning. Men jag har inte direkt studerat det och onekligen är det så att båda ansågs på 50-60-talen vara väldigt ojämlika. Det är väl på senare år det inte riktigt uppfattas så.



Kwanzaa känner jag inte till.

Asatron är ju knappast aktuell längre, om du menar -någonsin, inte just nu så finns ju flera mer egalitära religioner och kulturer.

Men det stämmer dock inte att Valhalla och Hel är enda alternativen utan även Frejas salar kan man komma till efter döden som krigare, lite osäker på om man kan även som annat, det är ju inte som att all info om det där finns kvar. Sedan är det ju inte bara män som stred på Vikingatiden heller, men en majoritet såklart.

Folkvang är det nionde:
där avgör Freja
vem som får sitta i salen.
Hälften av stridens
stupade väljer hon
medan Oden får den andra hälften
Folkvang (”krigshärens fält”) var i nordisk mytologi gudinnan Frejas jättelika boning i Asgård.

Others were also brought to Fólkvangr after their death; Egils Saga, for example, has a world-weary female character declare that she will never taste food again until she dines with Freya. Fólkvangr is attested in the Poetic Edda, compiled in the 13th century from earlier traditional sources, and the Prose Edda, written in the 13th century by Snorri Sturluson. According to the Prose Edda, within Fólkvangr is Freyja's hall Sessrúmnir. Scholarly theories have been proposed about the implications of the location.
 
Om man bortser från vit västerländsk feminism så - yoruba religionerna som ex candomble var uppbyggda kring matriarkat, där endast kvinnor ansågs kunna försätta sig i trans och komma i kontakt med gudarna. Templen leddes alltså av kvinnor och senare var det även accepterat med homosexuella män som andliga ledare.
 
När kristendomen kom så sågs den som en religion för kvinnor och svaga. Det är omöjligt att diskutera religion utan att blanda in samhället och så länge det inte är ett jämställt samhäll så finns det ingen jämställd religion eftersom alla religioner bygger på det samhälle den uppstår i.
Fast frågan är vem som sa det? Varifrån kommer den uppgiften? Det har jag faktiskt funderat över och undrat över länge.

Har en artikel hemma om när kristendomen kom till ett visst afrikanskt land, det hette likadant där efteråt, kvinnor och svaga gynnades. Men vid en närmare undersökning var det verkligen inte korrekt, vissa kvinnogrupper som var svaga och alla mansgrupper verkade gynnas, den största omvälvningen där var att alla kvinnliga religiösa sällskap slogs sönder och all makt kvinnor hade slogs sönder samtidigt, eftersom kvinnornas makt i handel -som var mycket stor, hängde på de kvinnliga religiösa sällskapen. Den manliga maktsfären behölls och kunde även ta över den kvinnliga maktsfären, det fanns ett utrymme i kristendomen för manlig religiös makt men inte för kvinnlig religiös makt. Det fanns ett utrymme i kristendomen för manlig makt över handel, men inte för kvinnlig makt över handel. Kvinnor i mycket svaga grupper som kanske inte varit med i de religiösa sällskapen, dvs inte tex medelklassen, kanske gynnades tillfälligt, men inte i längden.

Så kristendomen slog sönder kvinnlig makt i afrikanska länder och gav den till manliga grupper under kolonialismen, men det hävdades samtidigt att den hälsades välkommen som en religion för kvinnor och svaga. Dvs de säger samma sak som det sades om när kristendomen kom till norden, men där kan det kontrolleras om det var sant -och det var inte sant.
 
Tittar man på den grekiska mytologin så finns det gott om starka kvinnliga gudinnor och halvgudar, berättelser om starka och smarta kvinnor från människor som överlistar gudarna. Det gjorde inte samhället mer jämställt samtidigt som vi kanske inte heller vet exakt hur samhället fungerade i praktiken.
Sedan har vi ju en så snäv syn på antikens Grekland också, den snäva bilden är Athén enbart, ett av de mest misogyna samhällen som funnits tydligen (tillsammans med 1800-tal England). Om man bara hasar iväg till Sparta så är det ju plötsligt ganska mycket bättre för kvinnor (ganska).

Men man kanske föredrar att spana på Lesbos och Sapfo...
Eller Kreta vet man ju inte hur det kan ha varit där.

Pratar vi Skyterna som hängde ovanför grekerna så har ju de gett upphov till Amazonberättelser och senare avbildningar av amazoner är tydligen ganska rakt av med Skytiska kläder.
Etruskerna vet man ju väldigt lite om, men deras kvinnogravar ser tydligen misstänkt väletablerade ut. Verkar ha kunnat vara ganska egalitärt, likaså Egypten.

Sedan slog ju kristendomen sönder hela biblioteket i Alexandria med alla sina texter så bevarade texter räddades till arabvärlden överlevde där och kom tillbaka till Europa efter medeltiden. Om ett flertal roade sig med att bara rädda texter av män under den resan blev det ju lite av ett vinklat urval...

Sedan verkar ju finnas tecken på matrilinjärt arv för vissa statsstäder i Grekland.
 
Asatron är ju knappast aktuell längre, om du menar -någonsin, inte just nu så finns ju flera mer egalitära religioner och kulturer.


Asatron har flera aktiva samfund i Sverige :).

Men särskilt feministiska eller jämnställda är inte berättelserna i eddorna, åtminstone inte ur moderna svenska mått. Mer jämställda än en del andra samtida, ja. Vår nutida skandinaviska kultur är väl peak jämnställdhet globalt 😅.
 
Sedan har vi ju en så snäv syn på antikens Grekland också, den snäva bilden är Athén enbart, ett av de mest misogyna samhällen som funnits tydligen (tillsammans med 1800-tal England). Om man bara hasar iväg till Sparta så är det ju plötsligt ganska mycket bättre för kvinnor (ganska).

Men man kanske föredrar att spana på Lesbos och Sapfo...
Eller Kreta vet man ju inte hur det kan ha varit där.

Pratar vi Skyterna som hängde ovanför grekerna så har ju de gett upphov till Amazonberättelser och senare avbildningar av amazoner är tydligen ganska rakt av med Skytiska kläder.
Etruskerna vet man ju väldigt lite om, men deras kvinnogravar ser tydligen misstänkt väletablerade ut. Verkar ha kunnat vara ganska egalitärt, likaså Egypten.

Sedan slog ju kristendomen sönder hela biblioteket i Alexandria med alla sina texter så bevarade texter räddades till arabvärlden överlevde där och kom tillbaka till Europa efter medeltiden. Om ett flertal roade sig med att bara rädda texter av män under den resan blev det ju lite av ett vinklat urval...

Sedan verkar ju finnas tecken på matrilinjärt arv för vissa statsstäder i Grekland.
Fast Sparta är ju inte känt som något ställe kvinnor hade ett värde annat än att kunna föda fler krigare, de var ju ett otroligt krigarfolk och biblioteket i Alexandria brandhärjades och gick förlorat redan före kristendomen?
 
Det finns mycket som tyder på att samhällena i alla fall var mer jämställda än när religioner som judendom och kristendom kom.
Och Islam verkar ju ha slagit sönder många gamla gudinnereligioner i sin region. Rent av Kaban verkar har representerat fyra gudinnor (och ngn manlig övergud iofs kanske). Nu har jag läst ganska lite om det men även en snabb översikt från någon gång verkade ge en hel hög med folk som tillbad gudinnor som slogs ned.

Det har man ju lyckats med än i våra dagar, tydligen när man tittade tillbaka på Kurderna så verkar mycket kvinnomakt och kvinnliga klanledare finnas bara i sekelskiftet 1800-1900, men som sagt bara sett ur ögonvrån.

Mycket kvinnomakt åkte också när beduinerna i Palestina tvingades bosätta sig i hus. Man kan intervjua levande kvinnor som upplevt det (snabbskannade en forskningsartikel om det härom veckan, var nyfiken på vävning egentligen). En generation som ägde och byggde sitt tält och hade sina får/getter och flyttade sin bostad med sig blev till en helt maktlös nästa generation som i sin tur iofs gett upphov till en generation som läser på universitetet.

När man rent av ser till bibeln finns ju en del samhällen som verkar vara ganska kvinnocentrerade som slås sönder i regionen också. Asheror bränns (och kan grävas upp i mängder i regionen), staden Ur nämns som väl har gudinnan Nanna? och man får presenter från drottningen av Saba. Höga visan verkar ju vara en hyggligt egalitär rest från någon gammal religion.

(brr för våra besläktade monoteistiska religioner)
 
Senast ändrad:
Asatron har flera aktiva samfund i Sverige :).

Men särskilt feministiska eller jämnställda är inte berättelserna i eddorna, åtminstone inte ur moderna svenska mått. Mer jämställda än en del andra samtida, ja. Vår nutida skandinaviska kultur är väl peak jämnställdhet globalt 😅.
Ja jag förutsätter ju nästan att ett visst urval har gjorts... de skrevs ju ned efter ngt hundratal år kristendom har jag för mig. Då kan man ha tappat några på vägen.

Mest irriterande är ju sången som går ut på -tig du Freja (som blabla ngt om osedlighet) -tig du ... osv.

Men jag gillar Grottesången :)

13. Sedan vi två
i Svitjods land,
framsynta flickor,
i fejd oss gåvo,
brynjor skuro
och bröto sköldar,
banade oss väg
genom brynjade grå.

14. Störtade en furste,
stödde en annan,
den gode Guttorm
vi gåvo hjälp,
det kom ej lugn,
förrän Knue föll.

15. Dessa halvår
vi höllo så på,
att vi som kämpar
kända blevo.
Där skuro vi
med skarpa spjut
blod ur dödliga sår
och svärden färgade.
 
Ja jag förutsätter ju nästan att ett visst urval har gjorts... de skrevs ju ned efter ngt hundratal år kristendom har jag för mig. Då kan man ha tappat några på vägen.

Men jag gillar Grottesången :)

13. Sedan vi två
i Svitjods land,
framsynta flickor,
i fejd oss gåvo,
brynjor skuro
och bröto sköldar,
banade oss väg
genom brynjade grå.

14. Störtade en furste,
stödde en annan,
den gode Guttorm
vi gåvo hjälp,
det kom ej lugn,
förrän Knue föll.

15. Dessa halvår
vi höllo så på,
att vi som kämpar
kända blevo.
Där skuro vi
med skarpa spjut
blod ur dödliga sår
och svärden färgade.

Jag gillar ju Den Höges Sång, Havamål, inte ur feministiskt perspektiv men som råd från en manlig förebild (Oden) till alla män, så dom får lite vett i skallen 😅. Det finns många gobitar, men här är några:

23. Ovis man
alla nätter vakar,
grubblar och grämer sig för allt;
matt är han,
när morgonen kommer;
vedermödan är, som den var.

Och

95. Blott själen gömmer,
vad i hjärtat bor,
ensam sin känsla han känner.
Ingen sjukdom är värre
för en själfull man
än att leva, med intet belåten.

Och så slutklämmen, som precis som en del av verserna har likheter med hur Upanishaderna och Bhagavad-Gita är skrivna:

164. Nu är den Höges sång framsagd
i den Höges sal,
gagnrik för människors söner,
gagnlös för jättars söner.
Hell den, som framsade!
Hell den, som kan!
Njute gott, den som begrep!
Lycklige de, som lyssnat!
 
Fast Sparta är ju inte känt som något ställe kvinnor hade ett värde annat än att kunna föda fler krigare, de var ju ett otroligt krigarfolk och biblioteket i Alexandria brandhärjades och gick förlorat redan före kristendomen?

Alexandria har bränts några gånger, men den slutgiltiga gången var det just biblioteket man siktade in sig på, inte staden. Det var den bysantinska kejsaren Theodosius som till slut brände vad som återstod av Alexandrias bibliotek. Hypatia, en av antikens mest framstående matematiker, astronom och filosof, mördades på samma gång av en mob. Enligt legenden när hon försökte skydda biblioteket från kristna.

Man kan bara drömma om vad som gick förlorat när det brändes ner. Förbaskade kristna.

Sparta var inte direkt känt som ett jämställt samhälle. Det enda är väl att enbart de män som fallit i strid hedrades som en hjälte av staten och enbart kvinnor som dog i barnsbörd hedrades som en hjälte av staten.
 
Jag gillar ju Den Höges Sång, Havamål, inte ur feministiskt perspektiv men som råd från en manlig förebild (Oden) till alla män, så dom får lite vett i skallen 😅. Det finns många gobitar, men här är några:

23. Ovis man
alla nätter vakar,
grubblar och grämer sig för allt;
matt är han,
när morgonen kommer;
vedermödan är, som den var.

Och

95. Blott själen gömmer,
vad i hjärtat bor,
ensam sin känsla han känner.
Ingen sjukdom är värre
för en själfull man
än att leva, med intet belåten.

Och så slutklämmen, som precis som en del av verserna har likheter med hur Upanishaderna och Bhagavad-Gita är skrivna:

164. Nu är den Höges sång framsagd
i den Höges sal,
gagnrik för människors söner,
gagnlös för jättars söner.
Hell den, som framsade!
Hell den, som kan!
Njute gott, den som begrep!
Lycklige de, som lyssnat!
Gillar

6. Över sitt förstånd
skall man stolt ej vara,
fasthellre i väsendet varsam!
När en klok och sluten
kommer till gården,
sällan den försiktige sig skadar,
ty osvikligare vän
man aldrig får
än mycket mannavett.

19. Håll ej på hornet,
drick dock hovsamt själv,
tala, vad som höves, eller tig!
För det okynnet
ingen dig tadlar,
att du tidigt sängen söker.

Tolkar som var generös med drickat när du är värd, det är nice. :)

20. Glupske slukaren,
om besinning han ej vet,
äter sig ohälsa.
Löje skaffar ofta
i lag med okloka
åt enfaldig man hans mage.

Man undrar om denna varit påverkad av dödssynderna, det är onekligen lite biblisk dödssynd över det hela, eller om det kanske är en ganska simpla grejor de kör med för de flesta religioner.

Mycket härlig jantelag över det hela, jag gillar ändå jantelagen lite :D
(haha kanske ska prova läsa högt igen för ungen, han surnade ihop efter halva Höges Sång förra gången. För att inte tala om bibeln, tåldes ännu kortare.)
 
Senast ändrad:
Gillar

6. Över sitt förstånd
skall man stolt ej vara,
fasthellre i väsendet varsam!
När en klok och sluten
kommer till gården,
sällan den försiktige sig skadar,
ty osvikligare vän
man aldrig får
än mycket mannavett.

19. Håll ej på hornet,
drick dock hovsamt själv,
tala, vad som höves, eller tig!
För det okynnet
ingen dig tadlar,
att du tidigt sängen söker.

Tolkar som var generös med drickat när du är värd, det är nice. :)

20. Glupske slukaren,
om besinning han ej vet,
äter sig ohälsa.
Löje skaffar ofta
i lag med okloka
åt enfaldig man hans mage.

Man undrar om denna varit påverkad av dödssynderna, det är onekligen lite biblisk dödssynd över det hela, eller om det kanske är en ganska simpla grejor de kör med för de flesta religioner.

Mycket härlig jantelag över det hela, jag gillar ändå jantelagen lite :D
(haha kanske ska prova läsa högt igen för ungen, han surnade ihop efter halva Höges Sång förra gången. För att inte tala om bibeln, tåldes ännu kortare.)

Hahaha ja precis, det är mycket lagom och jantelag, men ändå rätt fina bitar. Typ ta hand om dina vänner, var en generös värd, var inte för godtrogen men inte heller bitter och misstänksam.

Sen kommer ju en lite mer esoterisk bit om när han offrade sig själv för sig själv, för kunskap om runorna - visst ekar det lite bibliskt men det är ju också motsatsen. Oden offrade sig själv till sig själv. Jesus offrade sig själv för andra.

Överhuvudtaget tycker jag fler svenskar ska läsa dom viktigaste bitarna ur Eddan: Valans Spådom och Den Höges Sång. Och tycker man det är kul och spännande finns det ju massa roliga hjälteberättelser också. Tor och Loke på galna äventyr i jättarnas land liksom 😅.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp