Feministisk religion

😁 Mycket Ă€r i brev skickade frĂ„n missionĂ€rer till pĂ„ven, vilket krĂ€ver ett kunnande i latin för att lĂ€sa pĂ„ egen hand. :) Men arkiven i Vatikanen.
Ok, sÄ ingen skrev en artikel eller sÄ om det sedan dess? DÄ vet jag. Saken var den att samma sak som sagt antogs tidigare under kolonialismen om ett afrikanskt land jag lÀste om, men dÀr stÀmde det inte vid nÀrmare koll.
 
Ok, sÄ ingen skrev en artikel eller sÄ om det sedan dess? DÄ vet jag. Saken var den att samma sak som sagt antogs tidigare under kolonialismen om ett afrikanskt land jag lÀste om, men dÀr stÀmde det inte vid nÀrmare koll.

Vi var ju knappt skrivkunniga vid den tiden (ganska fÄ skrev med runor, latinska bokstÀver kom med missionÀrerna och latinet), vem skulle skriva artikeln?
 
Ok, sÄ ingen skrev en artikel eller sÄ om det sedan dess? DÄ vet jag. Saken var den att samma sak som sagt antogs tidigare under kolonialismen om ett afrikanskt land jag lÀste om, men dÀr stÀmde det inte vid nÀrmare koll.
Jo det finns nog en hel del, det Àr ju dÀrifrÄn man konstaterar att kristendomen frÄn en början drevs pÄ av kvinnor och slavar. Men jag har ingen sÄn artikel pÄ lager. :) Min gissning Àr att den forskningen Àr rÀtt gammal, det Àr inte sÄ mÄnga som intresserar sig för missionÀrernas brev i mer aktuell forskning.
 
Jo det finns nog en hel del, det Àr ju dÀrifrÄn man konstaterar att kristendomen frÄn en början drevs pÄ av kvinnor och slavar. Men jag har ingen sÄn artikel pÄ lager. :) Min gissning Àr att den forskningen Àr rÀtt gammal, det Àr inte sÄ mÄnga som intresserar sig för missionÀrernas brev i mer aktuell forskning.
Exakt och jag har ju letat och letat. Det har varit totalt kört att faktiskt hitta detta för norden. Det enda jag hittade var artikeln som diskuterade att detta inte verkade i Afrika vara slavar och alla kvinnor, utan manliga slavar och lÀgsta klassen kvinnor som inte hade makt. (jag Àr osÀker pÄ om landet i frÄga hade slavar). Och artiklar om toppstyrd implementering.

SÄ den springande punkten Àr ju om de ens menade alla kvinnor ens i breven utan kanske slavar (vilket vÀl snarare hette trÀlar i norden och hade lite andra villkor om Àn liknande) och en bunt kvinnor (som kyrkan bara inte orkade skriva trÀlkvinnor om).

DĂ€remot kan jag helt gĂ„ med pĂ„ narrativet nĂ€r det gĂ€ller runt Ă„r 300 i Rom, ursprunget till kristendomen, det verkar stĂ€mma med vad man hört i övrigt och kristendomen var en annan dĂ„ med kvinnliga ledare, prĂ€ster och biskopar. År 1000+ var det inte riktigt sĂ„.
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp