Femte vinthundstråden!

Nä. Vi har varit en del på kappbanan, men det är i princip inga salukis som kör här och på så vis "enklare"/mer givande med LC. LC säger ju mer för mig också om hur salukin fungerar som den ska eller inte.

Nu är hundkappens hemsida inte den bästa, men kanske kan du hitta något av intresse här ändå? http://www.shcf.se/
Tusen Tack!

Här springer salukina mycket race, de är jätteduktiga, Men lättdistraherade, vilket gör deras race spännande.
 
Tusen Tack!

Här springer salukina mycket race, de är jätteduktiga, Men lättdistraherade, vilket gör deras race spännande.
Lättdistraherade på vilket sätt? På LC finns det i princip inget som kan distrahera dem när de springer, åtminstone inte här i Sverige.
 
Jag funderar på valp så småningom och tittar lite på svenska whippetar ur racelinje.

Finns det någon databas med resultat? Jag vet att racingen inte är under fci i sverige, Men nånstans måste man ju kunna se tider för olika sträckor, hälsoundersökningsresultat, stamtavlor o.s.v. whippetarchives är inte det jag söker utan jag vill ha något annat.

I Finland ligger ju racingen under fci så allt finns i kennelklubbens avelsdatabas samt i vinthundsklubbens databas. Finns nåt sånt hos er?

För mig är det viktigt att kommande valpen har en pålitlig stamtavla (inga öststatshundar eller andra risker för greyhoundmix), hälsotestade (hjärta ul, ögon lysta samt rygg o höfter röntgade).

Dessutom ska den ju vara snabb...

Hälsotestade whippet hittar du sannolikt inte i Sverige. Några kollar ögon och hjärta.

Det finns ingen samlad databas med stamtavlor etc. utan du får gå till resultatsidorna på SHCF (blandat för greyhound och whippet, men (W) indikerar whippet) eller CGRC och sedan söka på hundarna på Avelsdata på skk.se för att kolla upp om hälsotester har gjorts. En svårighet är att hundarna aldrig anmäls med kennelprefix, utan för det får du göra egna efterforskningar.
 
Hälsotestade whippet hittar du sannolikt inte i Sverige. Några kollar ögon och hjärta.

Det finns ingen samlad databas med stamtavlor etc. utan du får gå till resultatsidorna på SHCF (blandat för greyhound och whippet, men (W) indikerar whippet) eller CGRC och sedan söka på hundarna på Avelsdata på skk.se för att kolla upp om hälsotester har gjorts. En svårighet är att hundarna aldrig anmäls med kennelprefix, utan för det får du göra egna efterforskningar.

Sedan kan jag ju tillägga att så gott som alla whippet ur ”racelinjer” är greyhoundmix i någon bemärkelse i och med att J’Andy Thor finns i deras stamtavlor. Men jag antar att du menar det mer nyliga problemet med Supersonic-stamtavlorna.
 
Sedan kan jag ju tillägga att så gott som alla whippet ur ”racelinjer” är greyhoundmix i någon bemärkelse i och med att J’Andy Thor finns i deras stamtavlor. Men jag antar att du menar det mer nyliga problemet med Supersonic-stamtavlorna.
Tack för info! Ja alltså jag fattar ju att det är omöjligt att utesluta Grey. Men jag vill använda en uppfödare som gör sitt bästa för att ta fram whippet som är friska och snabba utan genvägar. Många blundar ju verkligen och lurat sig själv att stamtavlan stämmer fast hunden springer 280m på 17 sek och är 56cm hög...

Lite pr så hoppas jag att du börjar ta itu med problemet nu efter alla skrivelser och efter brevet som skickades gällande saken.

Min hund stöd bredvid blueflash i vetkön i höst. Verkligen galet! Ägaren var väldigt ledsen över alla skriverier och så, Men samtidigt borde hen ju fatta att hunden inte är 100% wh med tanke på var den avlats fram och hur den ser ut. (Fast den är helt ljuvlig!)
 
Lättdistraherade på vilket sätt? På LC finns det i princip inget som kan distrahera dem när de springer, åtminstone inte här i Sverige.
Oj jag missade ditt inlägg! Kolla filmer av kerttu tuomi på Youtube! Hon filmar främst wh men också en del andra race. Det är inte så ovanligt att saluki petar på kompisen, tittar på publiken, knuffas och har sig...
 
Vi lyser med vår frånvaro....MEN Kayo tog sin lc licens i början av mars så vi kunde anmäla till Hovdala. Och vilken debut!
Förra lördagen 3e plats med cert, och idag delad 2a plats med cert! Duktig liten "valp" :love:
Stort grattis! Är det likadant med whippet som med saluki, att den som är bäst placerad på de två första proven i år kvalar till EM? Är han kvalad då eller hade han någon som placerade sig snäppet bättre än honom på båda proven?
 
Stort grattis! Är det likadant med whippet som med saluki, att den som är bäst placerad på de två första proven i år kvalar till EM? Är han kvalad då eller hade han någon som placerade sig snäppet bättre än honom på båda proven?

Ja alltså nu kan jag inte riktigt hur det är, men tror att de två som fått sammanlagt högst poäng på de två proven kvalar in! Vi får se om detta räcker till :) och tack!! Du är inte nere med dina i år?
 
Ja alltså nu kan jag inte riktigt hur det är, men tror att de två som fått sammanlagt högst poäng på de två proven kvalar in! Vi får se om detta räcker till :) och tack!! Du är inte nere med dina i år?
Ah! Jag har inte stenkoll på hur det fungerar i år, det var andra regler förra året :p

I år är vi inte nere nej. Min bil fungerar inte (och det är helt hopplöst att hitta samåkning) och så misstänkte jag att Aysu skulle löpa, så jag anmälde inte ens. Jag hade rätt för hon började löpa förra lördagskvällen :p Får se lite hur det blir med årets LC-säsong...
 
Ah! Jag har inte stenkoll på hur det fungerar i år, det var andra regler förra året :p

I år är vi inte nere nej. Min bil fungerar inte (och det är helt hopplöst att hitta samåkning) och så misstänkte jag att Aysu skulle löpa, så jag anmälde inte ens. Jag hade rätt för hon började löpa förra lördagskvällen :p Får se lite hur det blir med årets LC-säsong...

Åh så trist, men bra uträknat av dig! Hoppas ni kommer ut på ett par, dina tjejer var ju superduktiga förra säsongen :)
 
Nytt från Sofa :)

IMG_20180517_135439_949.jpg
 
Tränar nån av er hemma? Vi kommer ju att köra raksträcka på vår åker här hemma, och jag funderar lite på olika lösningar.

Sambon är utbildad inatt dra trasa (Vad sjutton heter det på svenska? Den där maskinen som drar trasan i lc?) och vi har både maskin, trasa, lina och trissor.

Våra springer oftast på rundbana, där trasan släpps då hundarna kommit i mål. I lc sitter ju trasan kvar på linan och jag fullkomligt avskyr det. Hundarna trampar på linan, vissa trasslar in sig och skadar sig. Våra stora hundar får panik av linan och snurrar in sig ännu mer.

Hur kan man lösa det? Kanske det går att trasan sitter så löst att den lossnar då hunden biter tag? Då finns risken att den lossnar mitt under loppet.

Ett annat alternativ är att linan närmast trasan är tejpad typ en meter, eller så sitter det en tjock lina närmast trasan.

Själva trasan kommer inte att gå via trissor, så det underlättar ju en del.

Finns det andra lösningar?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 126
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Tidigare års succé återuppstår: bukes egna vinthundstråd! Vi hann med fem vinthundstrådar innan "serien" av någon lite halvt okänd...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
47 765
Senast: Trott
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp