Fet häst, mkt MJ dåligt Protein *TIPS MOTTAGES*

O

Opi

Mitt halvblod väger nog drygt 600kg nu men hans vikt bör nog inte ligga på mer än 600 kg, kanske strax under. Han behöver alltså banta! Är 168 i mkh med kort i kroppen.
Problemet är att han är skadad sedan mars och går i liten rasthage, skrittas 45-60 minuter per dag. Så jag vill bara ge underhållsbehovet av MJ tills han är ok i hullet.
Veterinär har sagt att han behöver gå ner för det är inte bra för hans leder att han är tung. Jag har uppskattat att hans energibehov bör ligga på ca 70 MJ.
Problem 1: Fosfor, eftersom han rör sig lite, och har känslig mage så vill jag ge lite kraft, helst ingen alls. Men det blir för lite fosfor.
Problem 2: Protein, för mkt Energi. Dåligt hö/hösilage. De som tycket att jag borde skaffa annat behöver inte besvära sig med att svara för jag kan inte, har inga lagringsmöjligheter.

Analys hö:
MJ 7,3
Protein 25
Kalcium 1,7
Fosfor 1,3

Analys hösilage:
MJ 5
Protein 15
TS 55%
Kalcium 1,1
Fosfor 1,1

Ger lusernhack nu MJ 10,5 Protein 105 Ca 13 P 2,8
Har också Lusernpellets och Krafft Protein att tillgå.

Någon som har erfarenhet att Krafft Mineral Vit med högre Fosfor än Ca??

Vill ge max 1 kg halm per dag, han bli lätt förstoppad av det!
 
Vill du ge både hö och hösilage eller ska det vara bara ena alternativet?

Är värdena per kg TS eller per kg Foder?

Har du inget värde för magnesium (mg)?

mvh Jessica
 
Hej!!
Mitt mål är att ge 3-4 kg hö, resten hösilage.
Just nu ger jag dock 7,5 kg hö och bara 1 kg hösilage- han blev dålig i magen så jag ökar sakta hösilagemängden...
Kan tilläggas att det är en mycket glupsk, matglad häst som behöver mycket grovfoder. Men problemet är den höga MJ!
 
Nu svarade jag ju inte på alla dina frågor...
Värdena är per kg foder.
Mg har jag på hösilaget 0,7.
Höet har jag men inte nu, tror dock att det var 0,8.
 
MJn är väl inte hög :confused:

Det är väl det låga proteinvärdet som är problemet.

mvh Jessica
 
Visst Proteinet är uselt, och MJ ok. Men när jag får lägga till hack, lusernpellets etc så blir det för högt MJ och det går dåligt ihop med att banta kusen. Så visst proteinet är egentligen problemet. Och jag vill ju helst ge så mycket grovfoder som möjligt...
 
Jag tycker inte att du ska ge så mycket av ett så vått hösilage (nästan ensilage).

Jag har gjort en foderstat enligt nedan:

6 kg hö
2 kg hösilage
1 kg lucernhack
300 gr Krafft Protein
400 gr Vetekli

Ger:
69,74 MJ
428 Smrp
33 Ca
21,1 P
11,44 mg (jag har räknat på "standardvärden" 0,8 i höet och 0,5 i hösilaget)

Kvoter
Smrp/MJ 6,14
Ca/P 1,56
Ca/mg 2,88

Hästen bör få i sig minst 6 kg ts och foderstaten ger ca 7 kg ts.

Tror du det funkar?

mvh Jessica
 
TACKAR!!

Det ser bra ut, lite osäker på om jag vågar ge så mycket vetekli. Inte just nu iallafall när han är lite lös i magen och det bubblar väldigt- låter otroligt mycket och han har lite gaser. Så länge han är sådan bör jag väl avvakta med vetekli.


Men supertack för hjälpen.
 
Just kli är BRA att ge om hästen är dålig i magen!
För kli är en av fodermedlen som är känd för sin goda dietiska effekt, dvs det är bra för oroliga magar.

Mkt är inte 400 gram heller!
Man kan av kli ge 0,1 kg/100 kg kroppsvikt, vilket för en häst på 600 kg är 0,6 kg som maxgiva.

Själv så ger jag alltid kli, året runt, för att mina hästar ska "må bra" i magen.
 
Tänkte bara inflika att lucern har 8,5 MJ, inte 10,5.

För övrigt kanske du får acceptera att hästen inte kan äta hösilage, det är inte alla hästars magar som gör det tyvärr.
 
En fråga hur fick du fosfor till 21,1?

Vilka fosforvärden räknade du på i de olika foderslagen?
Jag räknar fosfor 10 i veteklin.
Jag får fosfor till 17,9 dvs täcker inte behovet.
 
precis, kli är BRA för magen.

Man kan ge mer än 0,1 kg kli/100 kg med, om man inte ger spannmål.

Fast kli innehåller tyvärr rester av tungmetaller så hur mtk som helst ska man inte lägga på.

men jag har gett 0.2 kg kli/100 gr häst utan problem.

Och som sagt, är BRA för dåliga magar, både lugnar och binder.
 
Sorry

Glömde lägga till 50 gr Miner Grön, ger 3 gr fosfor.

mvh Jessica
 
???
Det är väl mer än 1,1 g P i ett kilo Vetekli?
1,1% kanske dvs 11g?
Annars är det ju mer Ca är P och Vetekli trodde jag innehöll mer P än Ca :confused: :confused:
 
10,5 gr per kg vetekli. Inget annat.

Jag kollade på magnesium jag *trött*

men 10.5 gr P per kilo veterkli är det iaf på mina säckar *kontrollkollat* Sådan där "vetekliblandning" man kan köpa på Odal.
 
Jaha ok. Men kan du inte använda kraffts hack då? Det har ju lägre energi vilket du "vinner" på i detta sammanhang.
 
Har jag taskigt med protein i höet, har jag gett 0,4 kg/häst till mina hästar vintertid.

Kli tycker jag funkar bra, då mitt hö oftast ligger högt i MJ och lågt i smrp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 590
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 650
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp