Fick frågan idag om...

Naturligtvis finns det en hel mängd raser som tävlar bruks, men de blir inga brukshundar för det. Brukshund, det är en hund av bruksras dvs någon av de raser som SBK har avelsansvar för. Så schäfer är ingen vallhund, ej heller belgarna, trots att de en gång använts som det. De faller under SBK och blir då brukshundar.

Skulle någon kalla sin Berner för brukshund bara för att den tävlar i någon bruksgren så skulle jag finna det smått skrattretande. Varför kalla hunden för något den inte är?
 
Det jag menar är att man ofta lägger olika innebörder i begreppen utställningshund resp utställningsschäfer. Det förra syftar till användning och det senare till blodslinjer. Det ser man oftast i de raser som har någon form av delning inom rasen. Hos labbarna talar man ju om utställnings- resp jaktlabbe och det är samma sak där. Det är stammen man talar om och inte vad hundens används till.
 
Nu ska du inte komma här och tjäbbla ;)
Så länge Svenska Brukshundklubben har avelsansvar för ett antal raser anser jag att endast dessa raser kan klassas som brukshundar. Övriga kan tävla bruks, men några brukshundar blir de aldrig. För mig syftar både ordet brukshund och begreppet hund av bruksras till de raser som SBK har avelsansvar för. En riktig brukshund är dock en hund av bruksras och som används till någon form av bruks.
 
Finns överhuvudtaget någon hund som är avlad speciellt för bruks?

dobermann är väl avlad för bruks?

KaZa: jag kan inte heller se dina bilder. men det blev en himla intressant diskussion! jag tycker nog som jadzia att en showschäfer är alltid en schowschäfer även om den tävlar i bruksgrenar. men skillnaden rent utseendemässigt är något mindre än hos jaktraser. och hur är det med uttrycket dual-purpose? används det inom bruksraserna? och angående att räkryggarna är påväg bort... bilderna som man ser i hundsport är inte uppmuntrande direkt. det ser ju inte klokt ut när de springer. det ser ju ut som om ryggen är av. och som de kniper med svansarna!en hund som är i rörelse ska väl alltid ha en lätt lyft svans?
 
Synd stt ni inte ser bilderna! Där ser Ni en hund som ser ut som min i ryggen. När vi kommer till tävling så ser ingen om jag har en utställningsschäfer eller bruksschäfer. De tar för givet att det är en bruksschäfer och tycker hon är väldigt fin.
 
Ja precis. Men det är en ganska så intressant tanke. Schäfer är vallare osv osv. Vad är t.ex. Dob. och Rott. avlade för aldeles från början? De kan jag inte placera på en skala...
 
Doberman är fram avlad för att vara en riktigt skarp vakthund (har jag för mig), och rottisen är en vaktande vallhund, som i Usa fortfarande tävlar i sin egen variant av vallning.

Mvh

Camilla
 

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 497
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 664
Senast: Enya
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Har en liten fråga! Jag har en triangelmärkt häst, en riktigt fin hopphäst som skulle gått em och lite till!! hon har kissing...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
10 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp