Fiffiproblem

Bukefalos 30 år!

Mirre

Trådstartare
Jag. blir. galen!

Jag kontaktade vc för ett tag sedan angående misstänkt bakteriell vaginos, fick rådet att prova behandla med Donaxyl vilket inte hjälpte, kontaktade bm igen och var in på kontroll. Bm tjatade om "fina slemhinnnor" och konstaterade ett något förhöjt ph värde, blev ombedd att testa med en till kur Donaxyl vilket fortfarande inte hjälpte. Det blev något bättre under behandlingen men sämre igen direkt den var slut. Fick antibiotika utskrivet av läkare och har kört en hel kur, men besvären försvinner ändå inte! :banghead: Jag har två uttag till på det om det skulle komma tillbaka, men vill ju inte behandla med hur mycket antibiotika som helst heller

Det kliar så jag tror jag blir tokig och luktar illa, även genom kläderna. Fruktansvärt jobbigt

Jag. blir. galen!

Jag kontaktade vc för ett tag sedan angående misstänkt bakteriell vaginos, fick rådet att prova behandla med Donaxyl vilket inte hjälpte, kontaktade bm igen och var in på kontroll. Bm tjatade om "fina slemhinnnor" och konstaterade ett något förhöjt ph värde, blev ombedd att testa med en till kur Donaxyl vilket fortfarande inte hjälpte. Det blev något bättre under behandlingen men sämre igen direkt den var slut. Fick antibiotika utskrivet av läkare och har kört en hel kur, men besvären försvinner ändå inte! :banghead: Jag har två uttag till på det om det skulle komma tillbaka, men vill ju inte behandla med hur mycket antibiotika som helst heller

Det kliar så jag tror jag blir tokig och luktar illa, även genom kläderna. Fruktansvärt jobbigt
Har de artbestämt bakterien som ger dig problem?

Utan att veta vilken det är så blir det en gissningslek med antibiotikan.

Med det sagt, det kan läka ut av sig själv. Jag hade sjuka problem som ung, på nivån att huden dog och jag sprack och flagnade i hela underlivet. Och klådan... FY satan alltså.

Men tid, mjukgörande och laktal balans rättade till det. Just att rätta till balansen i underlivet kan göra mer underverk än man tror. Men det tog tid. Och undertiden var livet rejält pissigt.

Har de artbestämt bakterien som ger dig problem?

Utan att veta vilken det är så blir det en gissningslek med antibiotikan.

Med det sagt, det kan läka ut av sig själv. Jag hade sjuka problem som ung, på nivån att huden dog och jag sprack och flagnade i hela underlivet. Och klådan... FY satan alltså.

Men tid, mjukgörande och laktal balans rättade till det. Just att rätta till balansen i underlivet kan göra mer underverk än man tror. Men det tog tid. Och undertiden var livet rejält pissigt.
Nej det tror jag inte, jag träffade endast bm en gång och fick sedan bara meddelande på 1177 att jag skulle få antibiotika (som uppenbarligen var fel). Jag fick sedan kontakta vc igen för att faktiskt få det utskrivet också. Jag har provat lactal balans, vagivital, vagisan osv osv. Nu har jag en tid i aug för kontroll av myom, funderar på att försöka få den tidigare istället

Jag tänker att de borde ta en bakterieodling för att se om de har satt in rätt antibiotika. Inom djursjukvården är det standard. Man tar en odling, sätter in antibiotika, inväntar provsvar och vid behov ändrar man antibiotika.

Att vänta till augusti låter inte ens som ett alternativ.

Jag. blir. galen!

Det låter skitjobbigt, men jag hade inte gett mig utan kontaktat sjukvården igen. Hade dock föredragit att träffa en gynekolog (läkare) framför BM (ej läkare) eftersom det inte blir bra. Säg att du vill komma till botten med problemet och gärna tar remiss om det behövs.

Jag. blir. galen!

Har det kollat om det är svamp?

De verkar va fett otaggade på odlingar atm o.O
Va in för typ 2 månader sen för lite småmysko uvi, bestämde mig för att härda själv en vecka till, sen ringde jag å bad om att få nå pillerhjälp. Sa att jag hade ett morgonorov jag kunde komma in med.
Nejdånejdå, "yngre" kvinna frisk i övrigt så kör man på samma vanliga 😒🙄

De verkar va fett otaggade på odlingar atm o.O
Va in för typ 2 månader sen för lite småmysko uvi, bestämde mig för att härda själv en vecka till, sen ringde jag å bad om att få nå pillerhjälp. Sa att jag hade ett morgonorov jag kunde komma in med.
Nejdånejdå, "yngre" kvinna frisk i övrigt så kör man på samma vanliga 😒🙄
Man får köpa mikroskop och börja artbestämma själv helt enkelt :meh:

Man får köpa mikroskop och börja artbestämma själv helt enkelt :meh:
Eller hur 🫤
Nästan så jag hade fått bättre hjälp på jobbet än på vc

@Malibu_Stacy jag har kontakt med kvinnokliniken, men att få tid där verkar nästintill omöjligt. Kontaktade dem i januari (i annat ärende) och fick besked nu att jag har tid i aug

Lactal balans varje dag, torka med babyvåtservetter (både för att rengöra ofta men också för att det river mindre i huden än toapapper).

Kroppen är bättre på att självläka såna här ej livshotande invasioner, än att köra antibiotika-roulette.

Och om du har penetrativt sex så är det superviktigt att din partner/leksak är nytvättad inför varje gång, annars blir man lätt återsmittad hela tiden.

Tamponger med mjölksyrebakterier till mensen är bra också.

Fast det kan vara att en behöver tabletter, inte lokal behandling. Om de kommer att testa för svamp är det viktigt att du inte behandlat med svampmedel nyligen, då kan testet visa fel.
Jag har haft svamp några gånger och tycker att de där salvorna man köper på apoteken bara gjort skiten värre och irriterat slemhinnorna. Även gyn sa att det ofta händer och skrev ut tablett istället. Vips var svampen borta. Behandlade med mandelolja efter varje dusch vilket jag upplevde hjälpte mot klådan och för att lugna ner slemhinnan.

Jag har haft svamp några gånger och tycker att de där salvorna man köper på apoteken bara gjort skiten värre och irriterat slemhinnorna. Även gyn sa att det ofta händer och skrev ut tablett istället. Vips var svampen borta. Behandlade med mandelolja efter varje dusch vilket jag upplevde hjälpte mot klådan och för att lugna ner slemhinnan.

Jag tål dessutom inte något hjälpämne i dem... snacka om brinnande fiffi kan jag säga :crazy:

Använder du någon typ av hormoner? Preventivmedel eller hrt?
Använder du trosor som har annat än bomull eller bambu i grenen?
Använder du intimtvätt som har rätt ph-värde? Eventuell partner?

Hormoner kan ge obehaglig doft och klåda. Att byta sort kan hjälpa.
Endel reagerar på syntetiska tyger liksom på tvätt/sköljmedel och mens/inkontinensskydd.
Att använda (för en själv, alla är inte lika) fel typ av intimtvätt eller att partnern gör det kan skapa problem liksom oralsex av en rökare, snusare eller någon som precis borstat tänderna. Eller penetrerat sex från någon som inte är ren. Kondomer kan också skapa problem liksom penetration utan tillräcklig lubrikation.

Jag blir så arg varje gång jag hör att vården struntar i att ta reda på orsaken till problemen och istället rekommenderar läkemedel de inte har en aning om ifall det hjälper. En odling borde vara helt självklar att börja med.

Oavsett orsak kan det hjälpa att enbart tvätta med olja. Smörja med mjukgörande efter varje toabesök och att använda mjöksyrebakterier varje dag. Det kanske inte läker av det men det kan hjälpa något tills du får komma till gynekolog. Ligg på gyn att du faktiskt inte kan vänta utan behöver tid nu. Helst igår.

Använder du någon typ av hormoner? Preventivmedel eller hrt?
Använder du trosor som har annat än bomull eller bambu i grenen?
Använder du intimtvätt som har rätt ph-värde? Eventuell partner?

Hormoner kan ge obehaglig doft och klåda. Att byta sort kan hjälpa.
Endel reagerar på syntetiska tyger liksom på tvätt/sköljmedel och mens/inkontinensskydd.
Att använda (för en själv, alla är inte lika) fel typ av intimtvätt eller att partnern gör det kan skapa problem liksom oralsex av en rökare, snusare eller någon som precis borstat tänderna. Eller penetrerat sex från någon som inte är ren. Kondomer kan också skapa problem liksom penetration utan tillräcklig lubrikation.

Jag blir så arg varje gång jag hör att vården struntar i att ta reda på orsaken till problemen och istället rekommenderar läkemedel de inte har en aning om ifall det hjälper. En odling borde vara helt självklar att börja med.

Oavsett orsak kan det hjälpa att enbart tvätta med olja. Smörja med mjukgörande efter varje toabesök och att använda mjöksyrebakterier varje dag. Det kanske inte läker av det men det kan hjälpa något tills du får komma till gynekolog. Ligg på gyn att du faktiskt inte kan vänta utan behöver tid nu. Helst igår.
Det känns som standard dock. Jag har tex testosteronsvikt igen. Varför? Ingen vet. Ta reda på varför? Nä, varför då? Jag har tur som får testosteron utskrivet iaf...

Det låter skitjobbigt, men jag hade inte gett mig utan kontaktat sjukvården igen. Hade dock föredragit att träffa en gynekolog (läkare) framför BM (ej läkare) eftersom det inte blir bra. Säg att du vill komma till botten med problemet och gärna tar remiss om det behövs.
Allmänläkare på vc har också dålig koll.
Har bakterie eller svamp och träffade läkaren. Sa attdet var värst likt längst in. Varpå läkaren häpen frågar hur jag vet det..:laugh:
Han hade uppenbarligen aldrig fört i fingret i en kvinna.

"Kvinnobesvär" bemöts ibland nonchalant

Det känns som standard dock. Jag har tex testosteronsvikt igen. Varför? Ingen vet. Ta reda på varför? Nä, varför då? Jag har tur som får testosteron utskrivet iaf...
Ja tyvärr. Ytterligare en sådan där idiotgrej man som kvinna bara förväntas ta.

Intressant. Jag har också testosteronbrist men har utgått ifrån att det beror på väldigt tidigt klimakterium efter att min enda fungerade äggstock togs bort när en cysta snurrat sig runt den och strypt den. Jag var 34 år då och hamnade från en dag till en annan i klimakteriet. Jag tjatade i 14 år på vården innan jag fick hrt och gynekologen gick med på att kolla testosteronet också. Det var då så lågt att det inte var mätbart. Jag har vid några tillfällen på läkares rekommendation slutat ta testosteron för att se om det fortfarande behövs tillskott eller om det räcker med hrt behandling som stöttar även testosteronet men det faller direkt under mätbar nivå och jag mår jättedåligt bara några dagar efter att jag har slutat.

Liknande trådar

• Urinvägsinfektion
  • Återkommande bakteriell vaginos
  • Uppgiven och får inte rätt vård
  • Magsår

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat