Fikabesvikelser

Åh, det påminner mig om släkten på morsans sida som kommer från Kiruna/har bott i Tornedalen och de säger ofta fika om frukost!

Min mormor och morfar hade "fika" fore frukost. De var bonder i vasterbotten och gick upp mycket tidigt for att ta hand om djuren. Innan de gick till ladugarden hade de fika, kaffe, bullar och mojligen nagon kaka. Efter ladugarden kom de in och at lagad frukost.

Sedan var det formiddags fika, lunch, eftermiddags fika, middag och kvallsmat ... och inte ett hekto i overvikt dar inte :cautious:

Japp. Rabarber är den mest överskattade frukten. Ffa i paj.

Rabarber ar livets hojdpunkt ... och sa fantastiskt gott i en akta Svensk smulpaj!:d
 
Oj. Raberpaj mina trakter är rabarber i botten av en form, strödd med socker och potatismjöl (för att binda vätskan)
Över ett generöst täcke med socker och havregryn etc så det blir smuligt sött. Är det tråkigt?

Det är med glimten i ögat och en smaksak 😉
Jag tycker nog inte det låter så spännande, för mig. Men gillar man det så kör! Jag vill ha mer deg och mindre fyllning i mina pajer. Så smulpaj och liknande är inte min grej helt enkelt. Äpple funkar. Blåbär i nödfall, men rabarber gör sig bäst som drickbar. Då är det fantastiskt gott!
 
I Torsdags satt jag och lyssnade pa en sonhustru som drommande beskrev hur fantastiskt en "Thanksgiving leftover sandwich" var och utan att saga nagot konstaterade att jag inte holl med.

I gar fick jag en bild fran en "Thanksgiving leftover pizza" och insag varfor det sa sa mycket godare ut. Mindre brod. Jag gillar brod ... men i mindre mangder an Amerikanska sandwiches.
Min mormor brukade saga att jag bara gillade sovel och undvek "utfyllnaden" med brod, potatis, eller vad det var. :p
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 114
Senast: skiesabove
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 399
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 818
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 298
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp