Filmatiseringar som aldrig borde gjorts...

Jag vet att the Shining av Stephen King har höjts till skyarna och med Jack Nicholson i huvudrollen och hans "Heeeeres Johnny" - Meeeen, ända sedan jag såg filmatiseringen första gången så saknar jag scenen från boken där alla träddjuren i labyrinten får liv.. Sedan får filmen vara hur skrämmande som helst men det tog ner min upplevelse av filmen...

Jag såg Nicholsons film först. Läste sen boken och blev asbesviken!! Det fattades så himla mycket!

Sen hittade jag och såg den andra filmen och då börjar vi prata. Väldigt mycket mer efter boken. Då blev jag nöjdare :p
 
Fifty shades of Grey-filmerna. Nu vet jag att många ratar böckerna i tråden här intill men jag tycker de var bra (dock bläddrade jag förbi alla sexscener efter x antal kapitel. Man tröttnade lite). Filmerna däremot :wtf: såg första på bio och den andra hyrde jag men fick stänga av. Kom på mig själv med att sitta och fippla med mobilen hela tiden så njaa den fick inga höga poäng av mig.
Jag har inte läst böckerna, men efter att ha sett vissa citat så vill jag verkligen inte :cautious:
"I was frightened of what would happen next. Christian began rubbing his fingers on my bike area.

“Stop, I said, "that’s where I sit on a bike.”"
 
Jag såg Nicholsons film först. Läste sen boken och blev asbesviken!! Det fattades så himla mycket!

Sen hittade jag och såg den andra filmen och då börjar vi prata. Väldigt mycket mer efter boken. Då blev jag nöjdare :p


Helt med dig här! Jag läste visserligen boken först och älskade Nicholson, men särskilt mycket att göra med boken hade den filmen inte. :down:
Föredrar klart den nyare, om man ska gå efter hur de översatt bok till film!
 
Jag har inte läst böckerna, men efter att ha sett vissa citat så vill jag verkligen inte :cautious:
"I was frightened of what would happen next. Christian began rubbing his fingers on my bike area.

“Stop, I said, "that’s where I sit on a bike.”"
HAHAHAHA WTF? :rofl:

Jag har ju läst böckerna när det skrevs som fanfic, kommer inte ihåg särskilt mycket från dem mer än det var lättsmält. Har ju säkert redigerats en del i dem innan de gavs ut som bok, men det där kommer jag inte alls ihåg. :D
 
Wild.
Alltså jag vet inte om den var dålig som film direkt (har svårt att se helt objektivt på filmer om jag läst boken), men jag saknade så mycket från boken. Hela känslan var helt olika mellan bok och film helt enkelt.
 
Stolthet och fördom.
Jag älskar boken. Det är så många dryga, halvelaka, smarta och roliga repliker där som jag verkligen blir glad av :p Jag tycker mycket om serien som BBC gjorde, där de snappat upp allt sådant bra. Jag tycker inte om filmen. Alls. Där har de ju tagit bort allt sådant roligt, allt bra som gjorde att den utmärkte sig som något speciellt och bara gjort det till en smörig, fjantig och idiotisk gulligull-romantisk sak...
 
Stolthet och fördom.
Jag älskar boken. Det är så många dryga, halvelaka, smarta och roliga repliker där som jag verkligen blir glad av :p Jag tycker mycket om serien som BBC gjorde, där de snappat upp allt sådant bra. Jag tycker inte om filmen. Alls. Där har de ju tagit bort allt sådant roligt, allt bra som gjorde att den utmärkte sig som något speciellt och bara gjort det till en smörig, fjantig och idiotisk gulligull-romantisk sak...

Läste fel först och trodde du menade BBC-versionen, fick ett mindre slaganfall :D

original.gif
 
Tycker herr Peter Jackson kunde skippat att göra en film av Bilbo.
Sagan om ringen-trilogin är också mycket bättre i bokform, fast de filmerna är ändå ok (bra).
Håller helt med om Liftarens guide också. Så mycket som går förlorat i filmatiseringen.

Håller helt med dig angående Bilbo! Sämre filmatisering av en bok har jag nog inte sett. Boken är inte tjock. Varför gjorde man 3 filmer av den? Jag såg första och tyckte att den var rätt bra. En del ändringar men jag kunde acceptera dem, sen kom tvåan och jag blev tvärarg! Trean vägrar jag se!!

Sagan om Ringen-filmerna kan jag acceptera men jag ser inte gärna om dem. Böckerna är så mycket bättre och jag stör mig för mycket på alla korkade ändringar Peter Jackson gjorde. Den värsta är när Frodo visar ringen för Nazgulen. 1) Frodo var aldrig på den platsen utan långt därifrån eftersom Faramir i boken är smart och god och inte korkad/elak som Faramir i filmen 2) Hade Frodo visat ringen för Nazgulen så hade Sauron slutat attackera Minas Tirith (han attackerar ju bara Minas Tirith eftersom Aragorn visade sig för honom i Palantiren och antydde att han har Ringen. Sauron skickar alltså sin armé till Minas Tirith för att han tror sig hitta Ringen där. Om Frodo nu visar Ringen för Nazgulen så får ju Sauron veta var den är och skulle då skickat hela sin armé mot Frodo och Sam och allt hade varit förlorat! Gaaah!!!
 
Stolthet och fördom.
Jag älskar boken. Det är så många dryga, halvelaka, smarta och roliga repliker där som jag verkligen blir glad av :p Jag tycker mycket om serien som BBC gjorde, där de snappat upp allt sådant bra. Jag tycker inte om filmen. Alls. Där har de ju tagit bort allt sådant roligt, allt bra som gjorde att den utmärkte sig som något speciellt och bara gjort det till en smörig, fjantig och idiotisk gulligull-romantisk sak...
Däremot är Stolthet och fördom och zombier en riktig höjdarfilm! :D
 
En annan bok som jag önskar att dom inte hade filmatiserat är Liftarens guide till galaxen - det verkar vara snudd på omöjligt att göra böckerna rättvisa. Jag tycker inte att filmen är dålig på något sätt, som film betraktat, men i jämförelse med böckerna vill jag typ gråta eftersom så myvket humor gått förlorad!

EXAKT vad jag tänkte skriva! Så onödig film. Borde aldrig gjorts även om Mos Def är riktigt bra som Ford Prefect.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 195
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 573
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 660
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp