Filmatiseringar som aldrig borde gjorts...

Jag såg Nicholsons film först. Läste sen boken och blev asbesviken!! Det fattades så himla mycket!

Sen hittade jag och såg den andra filmen och då börjar vi prata. Väldigt mycket mer efter boken. Då blev jag nöjdare :p
Den andra filmen, som egentligen är en serie, är mycket bättre och mer efter boken. Den första är överdriven och missat många viktiga poänger.
 
Ja en bok av Robert A Heinlein. Det enda de fått rätt är huvudpersonernas namn :arghh:

Jag gillade Starship Troopers! Nu var det länge sedan jag såg den och misstänker att den kanske inte stått sig så bra(?), men jag tyckte de blanka, perfekta karikatyrhjältarna och allt draaaaaaaaama var fullträffar.

Angående koppling till boken, citerar wikipedia rakt av
Because the movie originated from an unrelated script, with names and superficial details from the novel being added retroactively, there are many significant differences between the original book and the film.[7] While the original novel has been accused of promoting militarism, fascism, and military rule,[8][9] the film satirizes these concepts by featuring bombastic displays of nationalism as well as news reports that are intensely fascist, xenophobic, and propagandistic.[7]
 
Två av Lee Childs böcker (Prickskytten och Ingen återvändo) om Jack Reacher har filmats. Jack Reacher är en fd militärpolis som beskrivs som nästan 2 meter lång, 110 kg muskler, blond och blåögd, som reser runt som en vagabond numera. Så väljer man Tom Cruise som skådespelare! Han är bara så fel.

Så trots att filmerna är okej (jag tycker en film sällan blir bättre än en bok) så stor jag mig på hans utseende hela tiden för han ser inte ut som Jack Reacher.

Samma sak med Jan Guillos Carl Hamilton. Så länge han spelades av Stellan Skarsgård så var det som Carl beskrivs. Men sen följdes han av Peter Stormare, Peter Haber, Stefan Sauk och Mikael Persrandt och då blev det fel igen.
 
Jag är rätt tålig när det kommer till filmatisering av böcker, just eftersom jag alltid har vetskapen och inställningen att det är omöjligt att få med alla bokdetaljer, vissa scener och därmed information behöver skippas eller göras om för att passa in i filmformatet.

Men mycket av Stephen King borde ha stannat som böcker. Dock långt ifrån allt. Pet Sematary tycker jag är extremt blek som film, men då är boken nog den absolut bästa jag nånsin läst och extremt svår att göra film på! Det vet jag var min första tanke när jag hörde att den fanns som film, ”hur i helvete har det gått till?”. Men det gick och har hört många som tycker den är bra, så jag antar att det inte var helt misslyckat.

Cujo borde dock aldrig ha filmatiserats. Katastrofal film och då har jag ändå inte läst boken än. Thinner och Köplust borde också ha stannat som böcker (ja, jag vet att jag blandar språk).

It, The Shining, Gerald’s Game och 11.22.63 tycker jag de gjort helt okej filmatiseringar av, sett till förutsättningarna.
 
Jag är rätt tålig när det kommer till filmatisering av böcker, just eftersom jag alltid har vetskapen och inställningen att det är omöjligt att få med alla bokdetaljer, vissa scener och därmed information behöver skippas eller göras om för att passa in i filmformatet.

Men mycket av Stephen King borde ha stannat som böcker. Dock långt ifrån allt. Pet Sematary tycker jag är extremt blek som film, men då är boken nog den absolut bästa jag nånsin läst och extremt svår att göra film på! Det vet jag var min första tanke när jag hörde att den fanns som film, ”hur i helvete har det gått till?”. Men det gick och har hört många som tycker den är bra, så jag antar att det inte var helt misslyckat.

Cujo borde dock aldrig ha filmatiserats. Katastrofal film och då har jag ändå inte läst boken än. Thinner och Köplust borde också ha stannat som böcker (ja, jag vet att jag blandar språk).

It, The Shining, Gerald’s Game och 11.22.63 tycker jag de gjort helt okej filmatiseringar av, sett till förutsättningarna.

En annan av hans böcker som blivit filmatiserade och var en, i mitt och sällskapets tycke, katastrof som film var Graveyard Shift från 1990. Jag kan bara inte tänka mig att boken/short storyn var lika fruktansvärd! :rofl:
 
En annan av hans böcker som blivit filmatiserade och var en, i mitt och sällskapets tycke, katastrof som film var Graveyard Shift från 1990. Jag kan bara inte tänka mig att boken/short storyn var lika fruktansvärd! :rofl:
Vet inte varför den här kommentaren fick mig att tänka på Langoljärerna....
 
The Running Man! :arghh::arghh::arghh:
En av mina absoluta favoriter bland King-böckerna och så gjorde de detta.
 
Senast ändrad:
Jag har inte läst böckerna, men efter att ha sett vissa citat så vill jag verkligen inte :cautious:
"I was frightened of what would happen next. Christian began rubbing his fingers on my bike area.

“Stop, I said, "that’s where I sit on a bike.”"
Hjälp :D
 
Jag gillade Starship Troopers! Nu var det länge sedan jag såg den och misstänker att den kanske inte stått sig så bra(?), men jag tyckte de blanka, perfekta karikatyrhjältarna och allt draaaaaaaaama var fullträffar.

Angående koppling till boken, citerar wikipedia rakt av
Because the movie originated from an unrelated script, with names and superficial details from the novel being added retroactively, there are many significant differences between the original book and the film.[7] While the original novel has been accused of promoting militarism, fascism, and military rule,[8][9] the film satirizes these concepts by featuring bombastic displays of nationalism as well as news reports that are intensely fascist, xenophobic, and propagandistic.[7]
Åh tack! tänkte skriva ngt vagt liknande. (även om jag iofs inte läst boken :D)
Gillar satiren :) collegefilm i rymden med skalbaggealiens.
 
Åh tack! tänkte skriva ngt vagt liknande. (även om jag iofs inte läst boken :D)
Gillar satiren :) collegefilm i rymden med skalbaggealiens.

Jag läste den nog på 80-talet eller något men minns inte mycket men filmen tänker jag rätt ofta på. Inte minst med hur utvecklingen ser ut i världen de senaste åren, ärligt talat. Kollade youtube efter några exempel från filmen, känner att jag nog får rota fram den och se om den nu faktiskt.
Fyrkantigare käke har nog ingen hjälte någonsin haft! :D
 
Jag läste den nog på 80-talet eller något men minns inte mycket men filmen tänker jag rätt ofta på. Inte minst med hur utvecklingen ser ut i världen de senaste åren, ärligt talat. Kollade youtube efter några exempel från filmen, känner att jag nog får rota fram den och se om den nu faktiskt.
Fyrkantigare käke har nog ingen hjälte någonsin haft! :D
Jo det är fantastiskt och helt fascinerande att se den tydliga ytligheten som påminner om vad vi har idag. Enkelt, clear cut, gemensam fiende, fascism. Glättigt och härligt, trampa en skalbagge och gå med ett leende till krig.

Och just att vända det så och utnyttja det till max när originalboken anklagades för att vara fascistisk.
 
Två av Lee Childs böcker (Prickskytten och Ingen återvändo) om Jack Reacher har filmats. Jack Reacher är en fd militärpolis som beskrivs som nästan 2 meter lång, 110 kg muskler, blond och blåögd, som reser runt som en vagabond numera. Så väljer man Tom Cruise som skådespelare! Han är bara så fel.

Så trots att filmerna är okej (jag tycker en film sällan blir bättre än en bok) så stor jag mig på hans utseende hela tiden för han ser inte ut som Jack Reacher.

Samma sak med Jan Guillos Carl Hamilton. Så länge han spelades av Stellan Skarsgård så var det som Carl beskrivs. Men sen följdes han av Peter Stormare, Peter Haber, Stefan Sauk och Mikael Persrandt och då blev det fel igen.
Det där höll mitt ex på och störde sig på med jämna mellanrum.
Rent allmänt har jag aldrig fattat grejen, att bli upprörd över att allt inte stämmer exakt. En bra film kan ju vara lika bra för det liksom?
 
Det där höll mitt ex på och störde sig på med jämna mellanrum.
Rent allmänt har jag aldrig fattat grejen, att bli upprörd över att allt inte stämmer exakt. En bra film kan ju vara lika bra för det liksom?
Jag försöker tänka så när det gäller tv-filmatiseringarna av Inspector Lynley. Barbara Havers är ju en helt annan person där än i böckerna, och jag tycker de tv-avsnitt som bygger på böckerna är rätt dåliga (jag gillar ju böckerna). Däremot de avsnitt som inte bygger på böcker utan har originalmanus tycker jag är mycket bättre - och då är det lättare för mig att tänka att det är en annan Barbara Havers liksom!

Det är länge sedan nu, men jag vet att jag gillade både boken Varats olidliga lätthet och filmen - men på olika sätt. Båda fungerar bra i sitt medium - filmen är verkligen en bra film och inte boken filmatiserad liksom.
 
The Bourne identity - Identitet Kain av Robert Ludlum. Den som skrev manus till filmen kan inte ha läst boken!:meh::banghead::rage:
Första 10 min följer boken men, sen så sållades det nog friskt mellan sidorna! De fick ju inte ens rätt slut!!!! :rage::rage: De andra filmerna har jag inte sett men, böckerna är mycket bra!
 
Två av Lee Childs böcker (Prickskytten och Ingen återvändo) om Jack Reacher har filmats. Jack Reacher är en fd militärpolis som beskrivs som nästan 2 meter lång, 110 kg muskler, blond och blåögd, som reser runt som en vagabond numera. Så väljer man Tom Cruise som skådespelare! Han är bara så fel.

Så trots att filmerna är okej (jag tycker en film sällan blir bättre än en bok) så stor jag mig på hans utseende hela tiden för han ser inte ut som Jack Reacher.

Samma sak med Jan Guillos Carl Hamilton. Så länge han spelades av Stellan Skarsgård så var det som Carl beskrivs. Men sen följdes han av Peter Stormare, Peter Haber, Stefan Sauk och Mikael Persrandt och då blev det fel igen.

Men eller huuur!
Hur sjutton kunde de välja Tom som skådis när han är liten plutt i jämförelse?
:mad:
Älskar de böckerna och så sabbar de med fel skådis, även om filmerna är bra så håller jag med.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 240
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 836
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 622
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 674
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp