Filmatiseringar som aldrig borde gjorts...

Paddington

Trådstartare
... och de som kanske t o m var bättre än boken ;)

En spinoff på den senaste veckans bägge boktrådar, här diskuterar vi vilka filmatiseringar som borde ha stoppats redan på idé-stadiet och de som överträffat våra förväntningar :)
 
Eragon! Alltså i första hand borde någon stoppat boken :o men att sen ta en tvärdålig bok och göra en minst lika usel film, det borde vara snudd på straffbart :angel:

En annan bok som jag önskar att dom inte hade filmatiserat är Liftarens guide till galaxen - det verkar vara snudd på omöjligt att göra böckerna rättvisa. Jag tycker inte att filmen är dålig på något sätt, som film betraktat, men i jämförelse med böckerna vill jag typ gråta eftersom så myvket humor gått förlorad!
 
En annan bok som jag önskar att dom inte hade filmatiserat är Liftarens guide till galaxen - det verkar vara snudd på omöjligt att göra böckerna rättvisa. Jag tycker inte att filmen är dålig på något sätt, som film betraktat, men i jämförelse med böckerna vill jag typ gråta eftersom så myvket humor gått förlorad!
Kan bara instämma, filmatiseringen fick mig att ta fram skämskudden efter en kvart och sedan var det godnatt en stund senare. Jag tyckte det verkade inte som de ens försökt fånga Adams själ från böckerna.
 
Jag vet att the Shining av Stephen King har höjts till skyarna och med Jack Nicholson i huvudrollen och hans "Heeeeres Johnny" - Meeeen, ända sedan jag såg filmatiseringen första gången så saknar jag scenen från boken där alla träddjuren i labyrinten får liv.. Sedan får filmen vara hur skrämmande som helst men det tog ner min upplevelse av filmen...


Apropå saknad så var jag faktiskt även besviken på att Tom Bombadill saknades helt från första filmen i "Sagan om Ringen" - jag förstår att episoden drog ner tempot och därför Peter Jackson tog bort avsnittet, men jag tycker iaf att den sekvensen hade tillfört en del till filmen och att det var synd att det inte var med alls.
 
Oftast ogillar jag filmatiseringar men jag hade svårt för boken En man som hette Ove, men filmen gillade jag faktiskt, jag tycker Rolf Lassgård gjorde ett fantastiskt porträtt av Ove
 
Hundraåringen. Hade ett stort nöje av att höra den på ljudbok, men filmen var urtrist och gjorde mig bara frustrerad.

Jag blir mest frustrerad över böcker som blivit filmer eller tv-serier där man gjort om karaktärers personligheter och förhållande till varandra. Som deckaren Banks där jag uppskattar böckerna mycket men där jag blir väldigt irriterad över att tv-serien har förvridit så mycket.
 
Jonah Hex (2010). Vet inte om de som skrev manuset ens hade läst serien. Varför dra in att det ska vara övernaturligt?
The last Airbender (2010). Enda positiva att det bara vart en film. All humor och intressanta försvann.
 
Hannibal. Det är knappt samma story om man ser till samspelet mellan Lecter och Starling, boken är bättre och har läst den flera gånger.

Jag har överlag väldigt svårt för att se filmer efter att jag har läst böckerna eftersom jag har lite svårt att acceptera att de bara är baserade på böckerna och inte manus efter böckerna.

Med När lammen tystnar och Hannibal var böckerna en förutsättning för att jag skulle våga se filmerna. Rysare är inte min grej men jag var så nyfiken på dem eftersom de var så omtalade så jag bestämde mig för att läsa böckerna så hade jag ett hum om vad som skulle hända och inget blev direkt en överraskning när det hände.
 
Fifty shades of Grey-filmerna. Nu vet jag att många ratar böckerna i tråden här intill men jag tycker de var bra (dock bläddrade jag förbi alla sexscener efter x antal kapitel. Man tröttnade lite). Filmerna däremot :wtf: såg första på bio och den andra hyrde jag men fick stänga av. Kom på mig själv med att sitta och fippla med mobilen hela tiden så njaa den fick inga höga poäng av mig.
 
Senast ändrad:
Tycker herr Peter Jackson kunde skippat att göra en film av Bilbo.
Sagan om ringen-trilogin är också mycket bättre i bokform, fast de filmerna är ändå ok (bra).
Håller helt med om Liftarens guide också. Så mycket som går förlorat i filmatiseringen.
 
Eragon! Alltså i första hand borde någon stoppat boken :o men att sen ta en tvärdålig bok och göra en minst lika usel film, det borde vara snudd på straffbart :angel:

En annan bok som jag önskar att dom inte hade filmatiserat är Liftarens guide till galaxen - det verkar vara snudd på omöjligt att göra böckerna rättvisa. Jag tycker inte att filmen är dålig på något sätt, som film betraktat, men i jämförelse med böckerna vill jag typ gråta eftersom så myvket humor gått förlorad!
1000 gilla på allt!
 
Tycker herr Peter Jackson kunde skippat att göra en film av Bilbo.
Sagan om ringen-trilogin är också mycket bättre i bokform, fast de filmerna är ändå ok (bra).
Håller helt med om Liftarens guide också. Så mycket som går förlorat i filmatiseringen.
Herr Jackson kunde nöjt sig med en film om Bilbo, att brodera ut en relativt kort barnbok på 3 långa filmer funkar dåligt för mig.
 
Starship troopers. I filmen har man missat hela storyn i boken. Det enda man fått med är delar av utanpåverket.
 
Tycker herr Peter Jackson kunde skippat att göra en film av Bilbo.
Sagan om ringen-trilogin är också mycket bättre i bokform, fast de filmerna är ändå ok (bra).
Håller helt med om Liftarens guide också. Så mycket som går förlorat i filmatiseringen.
Hörde nyligen talas om att Jackson inte ens ville göra dom filmerna, utan bara skulle vara typ konsult till en annan regissör. Men sen slutade den tänkta regissören (officiellt för att man hade olika "artistic vision", men det talas om att det var filmbolaget som inte gillade hans idéer för dom trodde det skulle dra in mindre pengar), och det verkar lite som att mycket i filmerna, inkusive antalet, kommit efter påtryckningar från filmbolaget som ville tjäna så mycket pengar som möjligt.
 
Jag blir mest frustrerad över böcker som blivit filmer eller tv-serier där man gjort om karaktärers personligheter och förhållande till varandra. Som deckaren Banks där jag uppskattar böckerna mycket men där jag blir väldigt irriterad över att tv-serien har förvridit så mycket.
Det är också störande när något verkar baseras på en bok, men sen visar det sig att det bara är titeln som är gemensam :meh:

Eller, när det först göra en helt okej film som en ändå vill se fortsättningen på - men istället görs det en serie med ny skådespelare som börjar från början, är mycket sämre och kör blir väldigt frustrerande (jag pratar om dig Shadowhunters! :cautious:)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tänkt VÄLDIGT mycket idag. Eller inte bara idag men MEST idag. Men om jag ska börja nånstans så var det med bråket eller hur jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp