Filmer från digitalkamera

S

sanwan

Min digitalkamera går det att ta små filmsnuttar med, och de sparas i Quick Time-fomrat (minns inte filändelsen just nu...). Det blir ju gräsligt stora filer av det, men tydligen ska filerna bli mindre om man konverterar dem till wmv-format, stämmer det?
Finns det någon lämpligt konverterare för det, jag är nybörjare på området?
Finns det dessutom något bra program där man kan redigera filmerna lite, tex. lägga in in förtext eller klippa bort slutet? Samma sak gäller där, jag är nybörjare!
 
Undrar jag också!

Filformatet heter MOV, jag kan också filma MOV-filmer med min digitalkamera (Olympus), de blir ca 3 mb... alldeles för stora
 
Avi sparas det i misstänker jag.
At konvertera om skall gå att göra med digitalkamerans program.
Gå in under settings och välj att autosave for email samt ev spara fil som WMV.
 
Har en likadan kamera och min film tog ca 25 min att ladda ner på min hemsida. Då var filmen ca 15 sek lång. Tar säkert lika lång tid att ladda upp den då man vill titta på den. Har du löst det hela, hur gör man för att få den mindre :confused:
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Tur att jag hittade denna gamla tråd!

Har precis insett att jag kan filma med kameran, men som sagt - det sparas i OERHÖRT stora filer... filmen på 3 minuter sparades som 45 mb :eek: (avi-format). Inte direkt hemsidevänligt :crazy:

Hur kan jag gå till väga för att minska storleken på filmerna? Kan inte hitta något sådant på själva kameran...

/snurpe
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Jag laddade ner något program förra året eller så, men inget av programmen jag hittade kunde konvertera .MOV-filer.
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Jag har samma problem, min kamera tar också filmer i mov-format och jag har testat tre program nu, men INGEN av dem funkar med mov... Känns rätt trist.
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Vad har du laddat ned för program? Jag laddade ned xvid och divx från download igår men får det inte att fungera. Min sparar ju i avi-format så det borde inte vara omöjligt att göra om. Xvid ska ju vara bra men jag förstår verkligen ingenting. Det finns ju ingen knapp eller någonting för att sätta igång någonting...

Help! ;)

/snurpe
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Eftersom jag har så dåligt minne kommer jag inte ihåg ordentligt. Men senaste är Windows Movie Maker som annars värkde kunna en del kul.
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Hehe, såg nu att du svarat. Skickade ett PM till dig ;) Ska testa!

/snurpe
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Det enda jag kan komma på att jag kan göra i Movie Maker är att importera filmen och spara den i Movie Makers eget format. Den blir oerhört mycket mindre i storlek ( :bow: ) men går då bara att öppna i just Movie Maker :( Och det vill jag ju inte, den ska ju kunna öppnas med t ex Windows Media Player som de flesta har.

Har jag missat något?

/snurpe
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Jag vet ärligt talat inte, jag har ju inga filmer att spara om så jag kommer inte så långt.
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Jag hittade ett kanonbra program själv ( :bow: ) - Dr DivX. Hur bra som helst!

Dessvärre bara gratis 15 dgr :( Funderar seriöst på att köpa det sedan om det inte är alltför dyrt. Någon som har koll på hur säkert det är att betala tjänster som sådana program? (antar att man betalar med kontokortet). Något som gjort det förut?

/snurpe
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Håller på att lada hem det nu :) , men det tar en himla tid...
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Nån som vet om man kan lägga ut .MOV-filer på hemsidan och hur man gör det? :)
 
Sv: Filmer från digitalkamera

Hoppsan, här dök visst en gammal tråd upp... Kan berätta att jag löste problemet med Quick Time Pro, funkar både för att konvertera och redigera filmerna, och himla lättanvänt för en glad amatör också.
Inte helt gratis, dock, men jag är i alla fall nöjd!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vad finns det för gratis program för att redigera filmer på en mac? Alltså såna filmer man spelat in själv och vill klippa och redigera i?
Svar
7
· Visningar
4 105
Senast: Kilauea
·
IT & mobiler Jag har några filmer i .avi-format jag vill skicka till min kompis. Kruxet (?) är bara att jag har Mac och hon har PC. Vet inte om det...
Svar
5
· Visningar
1 391
Senast: Spoket_Laban
·
IT & mobiler Jag och en kompis har fått i uppdrag att filma in en instruktionsvideo för nybörjare om den sporten jag håller på med. tanken är att den...
Svar
3
· Visningar
1 132
Senast: Arrows
·
IT & mobiler Hej! Vi har en digital filmkamera (Panasonic SDR-H40) och när man lägger upp filerna på datorn så blir de i .mod - format. När...
Svar
19
· Visningar
1 829
Senast: nmolsson35
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp