Filmer som passar småbarn

Bukefalos 30 år!

Lotta på Bråkmakargatan kanske vi ska testa! Dottern är inne i en fas där hon tycker att det är väldigt spännande med barn som gör saker som de inte får, hon får så mycket fjärilar i magen att hon knappt kan stanna kvar i rummet 😄 Ljudboken Gränsen (rekommenderas varmt!) och boken Idde rymmer har varit favoriter den här veckan. Tror hon skulle gilla Lotta!

Min systerson är lite drygt tre år och han tittar väldigt mycket på Astrid Lindgrens filmer. Ett tag var det bara Pippi, sen Lotta och Madicken. Nu är det Karlsson på taket. Han tittar även på den tecknade Pettson och Findus.

Vi tittade själva nästan uteslutande på Astrid Lindgren när vi var barn, varken jag eller mina syskon var superförtjusta i tecknat och vi ville absolut att det skulle vara verkligt, så lite har väl min syster tagit med sig det till sina barn (och ja, man kan ju diskutera hur verklig och realistisk Karlsson är, men vi var inget fan av typ Harry Potter). Men min favorit av de tecknade Disney-filmerna från min egen barndom är Mulan, som också känns lite mer modern och att hon inte var den där typiskt hjälplösa prinsessan som behövde hjälp av en prins för att klara sig.

Lotta på Bråkmakargatan kanske vi ska testa! Dottern är inne i en fas där hon tycker att det är väldigt spännande med barn som gör saker som de inte får, hon får så mycket fjärilar i magen att hon knappt kan stanna kvar i rummet 😄 Ljudboken Gränsen (rekommenderas varmt!) och boken Idde rymmer har varit favoriter den här veckan. Tror hon skulle gilla Lotta!
Jag tycker fortfarande Lotta är rolig. Den kom när jag var i den åldern, och jag såg precis ut som hon, känner fortfarande igen mig i henne. :D

Jag tror att vi kan ha haft en liknande tråd förut, men jag hittar inte någon så jag testar på nytt. På fredagar brukar vi ha "biomys" hemma, och jag skulle behöva tips på filmer som kan uppskattas av vår 3- och 4-åring.

Här är några som jag tyckt passat bra:
Aristocats
Emma & Totte
Lady och Lufsen
Bilar
Bamse
Paw Patrol
Sing
Hitta Nemo
Pelle Svanslös
Mamma Mu
Oliver och gänget

Jag är sugen på 101 Dalmatinerna men tänker också att det är så brutalt att någon vill göra päls av valparna 😅 Frost och Toy Story har också funkat bra, men tycker egentligen att de kanske passar 6+ ännu bättre.

Har ni några favoriter för barn i 3/4-års åldern?
Bumbibjörnarna!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka