Bukefalos 28 år!

Filmtips med starka, kvinnliga huvudroller

@niphredil det citatet är ett sätt att se det. Men det är lite platt och karaktärerna är allt annat än platta. Nu har jag försvarat serien väldigt här och det är nog ett halvår sedan jag såg ett avsnitt. Har inte TV och får vänta på boxar osv. Vilket betyder att jag sett de säsonger jag sett på bara ett par dagar. En väldigt koncentrerad dos DW ca en gång per år ger kanske ett annat perspektiv.

Egentligen är jag en Trekkie och inte en Whovian :D
 
@niphredil det citatet är ett sätt att se det. Men det är lite platt och karaktärerna är allt annat än platta. Nu har jag försvarat serien väldigt här och det är nog ett halvår sedan jag såg ett avsnitt. Har inte TV och får vänta på boxar osv. Vilket betyder att jag sett de säsonger jag sett på bara ett par dagar. En väldigt koncentrerad dos DW ca en gång per år ger kanske ett annat perspektiv.

Egentligen är jag en Trekkie och inte en Whovian :D

Haha okej, OT men satt som fan och funderade på vad TV var en förkortning för (var inne på något Netflix-liknande). Hehe heja mig! :up::D
 
Eller hur!
Grät som ett litet barn när de separerades från varandra :(
Blir glad var gång jag ser Rose, och hon är verkligen min favorit. Donna är tvåa.
Jag har inte sett kontinuerligt mer än halvvägs in på 10an, bara sporadiska avsnitt sen, men det är det första jag kommer sätta igång med nästa vecka när min AsRock kopplas in! 9an är för övrigt den bästa. Och 12an borde ha blivit Rupert Grint! ;)

On Topic
Firefly och Serenity har några riktiga kick ass-tjejer i huvudroller :)
 
Jag känner att min lista med saker jag vill kolla på bara blir längre och längre, tur att de serier jag följer på tv har sommaruppehåll snart! :D
 
Firefly och Serenity har några riktiga kick ass-tjejer i huvudroller :)

Min kille initierade mig för Firefly. Han för att han gillar de starka kvinnliga karaktärerna (River Tam är tydligen en gudinna i nördkretsar) men jag dregglade mig igenom alla avsnitt över Capt Mal, haha ;). Absolut en bra serie!
 
Nej, är Nathan Fillion med där? Min kille blev nästan trött på mig när jag stönade varje gång han kom i bild, haha ;). Fast jag föll verkligen för karaktären Capt Mal, är inte säker på att jag skulle gilla skådisen lika mycket i en annan roll.
Jopp! Han spelar huvudrollen som snorrik deckarförfattare som får hänga på polisen för inspiration och till slut blir en del av teamet och hjälper till att lösa mord. Mycket trevlig serie! Han är ju ingen Capt Mal där (förutom när han klär ut sig till honom på Halloween :D) men han är trevlig att titta på ändå :d
 
Timmarna tycker jag verkligen passar in här!!! Tre parallella historiska ihopflätningar baserade på en roman. Åh den är helt underbar! Haha tror nästan att alla mina favoritfilmer stämmer in på din beskrivning, även Black swan och Melancholia är ju exempel på stora filmupplevelser för mig och det du söker :), även om de är ehm en aning dova.

Tänker även på Apflickorna? Har visserligen inte sett den men den borde väl stämma in? V för vendetta tycker jag också kan nämnas.
 
Finns väl inte så många STARKA huvudkaraktärer, för att det är svårt att bygga en historia kring en stark karaktär utan att det blir rätt ointressant? Eftersom starka personer är rätt trista, inte så mycket spännande slitningar/dilemman runt dem. :p

Däremot kan man ju vilja ha film med INTRESSANTA karaktärer. Och om man av nån anledning specifikt letar efter kvinnoporträtt så är här några jag gillar:

Dogville
Drinking buddies
Fish tank
Apflickorna
Melancholia

Såg en asbra kortfilm idag också, successful alcoholics. Finns på youtube. Tips
 
Jag tror att icke-insatta i D W missuppfattar serien helt.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är de flesta jag sett kommentera kvinnorna i DW (i bloggar osv) väldigt, VÄLDIGT hardcore fans. De är med andra ord insatta. Därför tycker jag att det är intressant när jag läser något som motsäger det de säger totalt.

Till alla som svarade: Tack för att ni gav er synvinkel!


(Och Donna brukar vara en sån som alla verkar överens om bryter mot det här mönstret. Och River Song (?).)
 
Som jag skrev i mitt förra inlägg så är de flesta jag sett kommentera kvinnorna i DW (i bloggar osv) väldigt, VÄLDIGT hardcore fans. De är med andra ord insatta. Därför tycker jag att det är intressant när jag läser något som motsäger det de säger totalt.

Jo det är ju intressant iofs, men jag tycker inte att Donna är den enda som motsäger deras argument. Sarah-Jane, Martha, Amy, River Song, alla har de spelat en stor roll utan att falla helt i doktorns makt (bland de nyare avsnitten). Det är hittils bara Rose Tyler som egentligen fallit som en fura. Å andra sidan gäller ju det även för Katniss i Hunger Games som många rekommenderat, hon har också en hemlig kärlek som gör henne stark och svag på samma gång. Den största skillnaden är egentligen att här är det doktorn som är huvudperson (man) och "märkvärdig" men jag tycker inte att det automatiskt ska ta ifrån hans följeslagare allt det de har åstakommit och deras styrka och makt.

En serie jag gillade ganska mycket med en färgstark och framgångsrik kvinna i huvudrollen var Body of proof. Intressant om man gillar kriminal-draman som jag gör.

En annan film som är sorglig men som definitivt har starka kvinnor i huvudrollen är Never Let Me Go. Håll dig undan om du är blödig, jag var halvt förstörd efteråt.

The Duchess var bra och handlar om en remarkable kvinna. Sevärd!

Räknas BBC's version av Stolthet och Fördom? Tycker hon står sig bra i kategorin starka kvinnor, och bra är serien också.
 
V för vendetta tycker jag också kan nämnas.
Åh, det tycker inte jag.
Hon är ju bara där för att bli kär i honom (trots att han beter sig för jävla illa mot henne) och vara sexig skolflicka i en helt och fullkomligt onödig scen. Om hon nu är tuff och kapabel och allt det där hade det funnits tusen sätt för henne att hjälpa till - inte bara den där typiska "åh du är kvinna, kan du vara lite sexig och förvirra männen så vore det perfekt"-hjälpen som kvinnor ALLTID ska göra i vareviga film de är med i.

Få filmer har gjort mig så förbannad över kvinnoporträtten som V för Vendetta. Han är en överpretentiös snobb, med mask, som kidnappar henne och håller henne under fruktansvärda förutsättningar. Hon är söt och smart och blir så klart jättekär i honom och dyrkar honom och i en scen är hon sexig skolflicka. Hela filmen hade funkat YPPERLIGT utan att hon skulle bli kär i och dyrka honom, hela filmen hade funkat ypperligt utan att hon skulle förföra nån lillpåve. Givetvis blir hon introducerad till oss i en scen där hon kommer att bli våldtagen och han ska rädda henne. För kvinnor på film är nio av tio gånger med endast för att bli våldtagna och/eller räddade. Så även i V för Vendetta.
 
@Wine-tee Jag tror poängen var mer att man inte kan avskriva folk som oinsatta bara för att de anser att Doctor Whos kvinnliga karaktärer lämnar mycket att önska.
 
Å andra sidan gäller ju det även för Katniss i Hunger Games som många rekommenderat, hon har också en hemlig kärlek som gör henne stark och svag på samma gång
Jo men hennes kärlek känns inte skapad för att boosta de manliga karaktärerna. De avgudar HENNE, hon är mest förvirrad. Vilket är ovanligt, eftersom i nio fall av tio (även i Dr Who verkar det som) den kvinnliga karaktären är bara där för att bekräfta den manliga huvudpersonen med sin kärlek. Dessutom behöver Katniss inte räddas i tid och otid av dessa män.

Givetvis kan man ha med kärlek men frågan är ju hur det framställs etc.

Just att ha en manlig huvudroll och en kvinnlig side-kick i en serie, där den kvinnliga side-kicken ska vara kär och bli räddad känns ju sådär. Hur tuff hon än är där i mellan.
 
Jo men hennes kärlek känns inte skapad för att boosta de manliga karaktärerna. De avgudar HENNE, hon är mest förvirrad. Vilket är ovanligt, eftersom i nio fall av tio (även i Dr Who verkar det som) den kvinnliga karaktären är bara där för att bekräfta den manliga huvudpersonen med sin kärlek. Dessutom behöver Katniss inte räddas i tid och otid av dessa män.

Givetvis kan man ha med kärlek men frågan är ju hur det framställs etc.

Just att ha en manlig huvudroll och en kvinnlig side-kick i en serie, där den kvinnliga side-kicken ska vara kär och bli räddad känns ju sådär. Hur tuff hon än är där i mellan.

Det är här likheterna med Divergent kommer in. Tris har ett kärleksintresse, men de är jämlikar i relationen och hon behöver inte räddas - vilket han också är medveten om. Och det tycker jag också är det viktigaste med kvinnliga karaktärer - att de inte endast är där för att vara förälskade och utsatta.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 668
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 875
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
4 899
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp