Bukefalos 28 år!

Filmtips med starka, kvinnliga huvudroller

Åh, det tycker inte jag.
Hon är ju bara där för att bli kär i honom (trots att han beter sig för jävla illa mot henne) och vara sexig skolflicka i en helt och fullkomligt onödig scen. Om hon nu är tuff och kapabel och allt det där hade det funnits tusen sätt för henne att hjälpa till - inte bara den där typiska "åh du är kvinna, kan du vara lite sexig och förvirra männen så vore det perfekt"-hjälpen som kvinnor ALLTID ska göra i vareviga film de är med i.

Få filmer har gjort mig så förbannad över kvinnoporträtten som V för Vendetta. Han är en överpretentiös snobb, med mask, som kidnappar henne och håller henne under fruktansvärda förutsättningar. Hon är söt och smart och blir så klart jättekär i honom och dyrkar honom och i en scen är hon sexig skolflicka. Hela filmen hade funkat YPPERLIGT utan att hon skulle bli kär i och dyrka honom, hela filmen hade funkat ypperligt utan att hon skulle förföra nån lillpåve. Givetvis blir hon introducerad till oss i en scen där hon kommer att bli våldtagen och han ska rädda henne. För kvinnor på film är nio av tio gånger med endast för att bli våldtagna och/eller räddade. Så även i V för Vendetta.

@niphredil Är hemskt böjd att hålla med dig i dina argument!! Var dock himla länge sedan jag såg den filmen och mitt minne kan vara rätt kasst, så jag borde nog egentligen inte haft med den bland mina tips. Tror dock att jag mer verkligen gillade Portmans karaktär och hennes metamorfos in i den typ fullständiga idealism/fanatism som V respresenterar?

Haha detta kanske i sin tur reflekterar den otroligt barnsliga dröm som jag på något plan när, vilken består i att typ hitta mening i livet medelst Den Stora Kärleken. Att den kombineras med Vs patos (som ju egentligen inte är så jävla speciellt, eftersom att det finns en så okomplicerad nattsvart stat som antagonist) gjorde nog att den del av mitt inre som helst av allt vill slicka en sektledares tånaglar blev fullständigt tillfredsställt. Och det syftet hade ju inte TS direkt.
 
Senast ändrad:
Saving Mr Banks
En av mina favoritfilmer och kan väl eventuellt kanske passa in här? Inte så mycket action kanske, men väldigt gripande och tanten är fan tuff.
 
@supercalifragilistic vill man ha konsekvens och logic så är inte DW det självklara valet. Men på frågan kring kvinnliga roller så tycker jag att de porträtteras som starka och självständiga. Det är alltid hon som lämnar honom tex, och han är den som är vilsen när han blir ensam.

Sen blir det väldigt hetronormativt eftersom doktorn alltid är man och han alltid har en kvinnlig companion och det är ju lite trist. Fram för en kvinnlig doktor!

jag kan se många fel hos alla kompanjoner, och även om det är väldigt väldigt få filmer och tv-serier där ute som håller måttet om en sätter på sig de feministiska glasögonen tycker jag nog att just doctor who verkligen är ett särdeles dåligt exempel på grund av dess vidriga behandling av sina kvinnliga karaktärer.
 
@supercalifragilistic Jag tycker nog i första hand att det är en intressant diskussion, eftersom det inte är självklart för mig att de kvinnliga karaktärerna hamnar i ett underläge gentemot doktorn.

Förstår inte vad du syftar på när du pratar om vidrig behandling.

Doctor Who kan på ytan upplevas som en glättig, rolig serie, men den är väldigt mörk när man tittar närmare på den. Människor dör till höger och vänster, även de goda. Människor är grymma mot varandra och andra. I doktorns fotspår följer förödelse. Kompanjonen skyddas inte från detta hon står mitt i stormens öga. Serien är egentligen helt sjuk, men jag tycker inte att den porträtterar kvinnor som offer eller mindre värda.

Jag förstår att jag ser nåt helt annat än du när vi tittar på samma sak. Och det är möjligt att jag läser in mer i samspelet mellan karaktärerna än vad som faktiskt finns. Men jag sitter ofta och stönar över platta kvinnliga biroller som bara förväntas skrika och rodna på rätt ställen, så jag är inte generellt blind menar jag.

Jag kan dock konstatera att jag aldrig skulle sätta min fot i Tardis. I am not a strong runner...
 
Enough är en film jag såg mycket som "ung".

Och liksom @Mineur så var Mona Lisas Leende min första tanke. Helt underbar film! Alla kategorier. Skådisar, smink, kostym, art work. Och karaktärerna så klart!

Är ett stort Emma Stone-fan också, så Easy A och The Help MÅSTE med. Easy A är ju lite lättsam men daymn, girl power! Och The help är bara helt underbar. Jättehemsk, men underbar.
 
Jag tänkte på den här tråden häromdagen när jag städade mina filmhyllor. Jag tror ingen har nämnt "Sanctuary"? Stark kvinna som är chef för det hela och hennes dotter är en badass. Amanda Tapping har också spelat andra starka kvinnor (om än inte direkt trevlig i Supernatural ;)).

En annan serie jag inte tror någon nämnt är "Agent Carter". Nu har jag inte sett den själv ännu men har hört att det ska vara en intressant och stark kvinnlig karaktär.
 
I januari har "Suffragettes" premiär i Sverige, den är klart sevärd. Om kvinnorna som tog till våld för sin sak: att få rösträtt.

Och i julhelgen har ytterligare en kvinnohistoriskt intressant film, "Carol", premiär. Den handlar om två kvinnor i 50-talets USA som blir förälskade i varandra, med allt vad det innebär. Baserad på Patricia Highsmiths banbrytande roman med samma titel.
 
Jag såg nyss In a world som jag kan rekommendera. Är lite småkär i Lake Bell, tycker att det mesta hon gör är så himla bra. En annan bra film med schysst tänk är Obvious child. Också himla bra. :)
 
Kultjägarna (Relic Hunter) en serie från 90'talet, kanske inte jättekänd men såg på den när jag var mindre :D *nostalgi* Påminner lite om Mumien filmerna eftersom de letar efter skatter och fajtas med skurkar, men huvudrollen är en tuff kvinna :up:
 
En av de konstigaste och på sätt och vis mest uppfriskande filmerna jag någonsin sett: Wetlands.

(Förvirrande/jobbig/komplicerad - och en huvudroll som inte alls följer mönster.)
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 668
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 875
Senast: _Taggis_
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
4 899
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 585
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp