FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

*kl*
Funderade på om jag skulle lägga in den i snacktråden eller här.. (har redan lagt in den i ett annat forum :p) men det är inte så många filmtrådar här än så jag tänkte dra mitt strå till stacken! :D

Här är kusen för hand. Vet inte ens om man kan kalla det "arbete" för hand, för jag försöker snarare att göra så lite som möjligt för att inte fuska/överkompensera. Mest placera mig själv och fokusera på det jag vill göra, experimentera lite.
Så tekniskt sett är det nog mycket detaljer som kan vara bättre! Prion var på så lite hjälper som möjligt och att hästen skulle gå i egen balans.
http://www.youtube.com/watch?v=UojF2eYTtAk
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Tack! :)
Vi tar det väldigt försiktigt.. Det är tänkt att träna upp min finkänslighet, låta honom jobba ostört och guida vad jag vill men utan att egentligen kommendera något. För att hästen själv ska få hålla uppmärksamheten och själv rätta in kroppen som det behövs för att den ska kunna göra det jag vill på ett bra sätt snarare än att jag placerar honom. Han är rätt känslig så det kan räcka med att man tittar åt fel håll så blir fokuset fel! :p Precis på slutet kan man se början av att lära honom att gå i motsatt böjning (att jag går på utsidan av böjningen) och det känns såå lätt att man vill traggla eller vara övertydlig! Om jag är där och pillar och grejar med det ena och det andra blir det mycket brusigare för honom och svårare att hänga med, så att böjningen blir rätt hela tiden eller att formen ska vara perfekt, det struntar vi totalt i... Hellre kvalitet i det vi gör även om det nog tar ett tag att få till ex. diagonalslutor! (sen kan man iofs diskutera ordet "kvalitet" men i det här fallet tänker jag som i konstruktivt, att hästen är med och vi lär oss kommunikationen/grunden utan en massa motstånd i onödan)

Jag tycker det är jätteintressant hur mycketbättre det kan bli av att man gör lite men försöker inverka rätt i det man gör! :idea: Det här är alltså en kuse som egentligen har väldigt svårt för sig i skritten - har lätt att börja skjuta på mot handen/skjuta på alldeles för mycket bak öht, bli låst i framdelen, har väldigt svårt att böja och blir lätt felböjd, blir lätt stressad och spänner sig och går upp i övertempo. Så för mig som är van att se hur det ser ut på helt "fri" häst (ej inverkad på) och vet hästens förutsättningar är det helt otroligt att det kan bli såhär stor skillnad trots att man försöker göra så lite som möjligt! :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Här är en lite filmsnutt på mig och Pink från nu i november. På filmen tränar vi på att slappna av i traven och ta en lugn takt. Sen håller vi på att träna på lite halvasteg, det har vi haft jättesvårt med dels för att jag är i princip helt taktlös och Pink tar hellre en långsam takt än snabbare, så resultatet blev nåt töltliknande innan men nu börjar det gå lite mer framåt iaf:D Han gjorde ett försök som va bättre också men som tyvärr inte kom med på film.
Sen är det ett spänt byte till höger, vi har tränat på att byta rent till höger i typ 5 år:angel: han gör jättefina byten åt andra hållet men till höger har han antingen gjort en jättebock eller bytt orent så nu e jag så glad över att han iaf tar ett litet jämfota hopp istället för nån av de andra:)
Länk
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Ser fint och harmoniskt ut! :)
Kul att du delar med dig av det "svåra" också, annars har ni nog ganska mycket att bara glida runt och stajla med! ;)
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Tack va kul att du tycker så:) haha nä jag har inte mycket att stajla med, jag och Pink har kämpat jättemycket med grunderna hur länge som helst känns det som, han blir så lättstressad så fort man ber om nåt mer än att glida runt avslappnat:D Bara att söka fram till handen har vi tränat på i et år liksom!
Men äntligen går det lite framåt iaf, han söker till handen och börjar lugna ner sig och kan ta en korrigering, han gillar inte när jag petar på han med spöet så när jag petar på svansroten innan så gör han bra värsta bockserien men nu äntligen sö börjar han kunna lyssna istället:laugh: Känns slönt när det går framåt:)
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Hej alla!
Jag är intresserad av att börja med AR och eftersom det här är en filmtråd
så undrar jag vart man kan få tag på nån "nybörjarfilm" så att man kan komma igång :)
Såg att ni hade tipsat om Bents filmer, men jag kan inte hitta dom nånstans?
Tacksam för alla tips
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Du och Pink ger verkligen en nybörjare som jag själv en knuff i rätt riktning, man vill genast åka iväg till stallet och ta ut hästen och träna :) Men det är skönt att höra att ni också har kämpat er framåt. Eftersom jag inte kan så mycket än kan jag inte kommentera din film annat än att det är härligt att se samspelet mellan dig och din häst. Han ser ut att lita fullkomligt på dig, ni har kommit långt! Blir intressant att se hur den spanska skritten utvecklar sig. Tror att jag har läst det förut men vilken ras är Pink?
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Tack va skoj att du tycker så:) Njae sådär jättelångt har vi inte kommit det e ju mest grunderna bara:)
Den spanska skritten håller jag på att ändra så att han ska ta med sig det diagonala bakbenet och det går väldigt bra:) fast ibland missförstår han:D
Han är ett Lettiskt halvblod hälften fullblod och hälften trakehner vad jag förstått från papprena hihi:D
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Får jag passa på att fråga om det är svårare att sitta mitt över hästen i en bomlös sadel? (Ingen i min bekantskapskrets har sådan sadel nämligen)
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Jag har en ecuyer med flexbom så jag kan tyvärr inte svara på det:laugh: När jag lånade en espaniola innan upplevde jag det int som svårare att sitta mitt över men det var däremot svårt för mig att komma ner i den sadeln, den är alldeles för bred för mig att sitta i. Jag "touchade" inte sitsen liksom:D jag flög typ sittandes på innerlåren haha:D så det är absolut nödvändigt för mig att ha en bomsadel iaf:D
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Det beror på hästen och sadeln! De kan vara olika balanserade också precis som bomsadlar.
Min gamla dressyrsadel ligger inte bra på nuvarande hästen där ryggen sluttar lite nedåt/framåt (hamnade i hängsits/framvikt) men låg bra på en annan häst där ryggen var mer rak. Sadeln jag har nu tillfälligt hamnar jag snarare lite lättare i stolsits/bakvikt i alltså precis tvärtom, men är grymt mycket lättare ändå att hålla en bra tyngdpunkt i. Slutsats - dom är olika.
På min förra kuse tyckte jag i princip alla bomlösa låg i bra balans på, men så var inte hästen lika balanskänslig och hade rak och fin rygg som sagt, nästan lite överbyggd fram.
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Jag gick in och kikade på filmen med trickträning. Underbart vackert att se så fin kontakt mellan häst och människa. Det gjorde mig tårögd och varm i hjärtat. Tack för det!
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

Som jag förstått det beror det lite på modellen på sadel och hur väl den passar häst/ryttare. En del av dem har iaf tidigare varit lite väl höga för att vara så flixibla som de är. Och då lätt glidit i sidled om hästen roterar bröstkorgen eller ryttaren kommit i obalans.
Men vissa modeller är mer stabila än andra.
Och vissa är smalare än andra, andra breeeda.
Det blir ju svårt om man vill ha dem smala nog att sitta normalt i(då måste man ju bygga upp lite) och ha dem så följsamma. Blir lätt lutande tornet i pisa om det väl börjar lite grann att kana.

Jag har gjort lite efterforskningar genom olika personer som ser mkt olika sadlar i form av tex tränaryrke etc. Själv har jag inte stött på dem så mycket att jag kunnat bilda mig en åsikt mer än om just ett fåtal och kanske på just de hästar de legat på.
 
Sv: FILMtråd, Klassiskt/akademisk ridkonst

kl

Idag var det dags för en ny träning för mig och Ella iförd nya kapsonen som funkade fint. Passet inleddes med jobb från marken, lite klurigt än så länge när man inte har full koll på vad man håller på med. Skrittade nästan bara idag eftersom vi red barbacka. Tränade på att flytta inåt-utåt på volt, verkligen få igenom böjningen och INTE tappa baken, lite öppna och sluta där vi fortfarande har lättast för slutan. Travade något varv på volten men jag tappar balansen och Ella tappar formen så vi väntar lite med det.

http://www.youtube.com/watch?v=ATsquCMtrSQ
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 439
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 571
H
Ridning Hej allihopa, Jag undrar om någon här kombinerar klassisk dressyr med A.R Det är så att jag inte längre kan varken rida eller hålla på...
Svar
9
· Visningar
3 101
Senast: Yrja
·
  • Låst
Ridning I den här tråden lägger vi in filmer på klassiskt/akademiskt. Försök begränsa kommentarerna, och låt tråden vara just en filmtråd.
Svar
12
· Visningar
5 293
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp