Bukefalos 28 år!

Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

H

Hekla2001

Hej allihopa,
Jag undrar om någon här kombinerar klassisk dressyr med A.R
Det är så att jag inte längre kan varken rida eller hålla på med arbete vid handen längre (pga graviditet). Endast vissa dagar då kroppen är med på noterna. Finns det något mer irriterande än när knoppen vill mer än kroppen:crazy: ?

Jo, jag har nyligen skaffat mig en medryttare som rider min häst flera dagar i veckan och 1 av de dagarna rider hon lektion för en instruktör som inriktar sig på klassisk dressyr.
Jag däremot har (innan graviditeten) börjat och vill vidareutbilda hästen inom AR och tycker att den klasssiska dressyren går emot de principer som tillämpas inom AR. Jag tycker det är så mkt tvång inom den klassiska dressyren.
Tror ni att jag sabbar allt arbete vi lagt ner genom att låta min medryttare rida klassisk inriktning?
Jag känner inte att jag själv har tillräckligt med kött på benen för att hjälpa henne inom det akademiska och hon har inte råd att rida för "min AR instruktör", som är den enda jag känner inom rilmliga avstånd. Samtidigt tycker jag ju att det är väldigt viktigt att hästen aktiveras nu när jag inte har ork och på ett tag framöver inte tid heller. Min medryttare är fullt medveten om vad jag tycker om den klassiska inriktningen och är väl införstådd med att nästa år, när jag är på G igen kommer den inriktningen helt frånses med min häst som ska utbildas akademiskt.

Som sagt, tycker ni jag ska försöka kompromissa med henne så hon istället kör på med AR?
Vill ju inte försvåra vårt arbete vi har framför oss och inte heller förstöra det vi lagt ner hittills.

Skulle bli tacksam för era åsikter :)
 
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

Först är det nog bra om du skriver vad du menar med begreppet klassisk dressyr. :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

För min egen del är klassisk dressyr det som exempelvis Julio Borba undervisar i, och det går alldeles utmärkt att kombinera med akademisk ridkonst.
 
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

..//Finns det något mer irriterande än när knoppen vill mer än kroppen:crazy: ?

..//Tror ni att jag sabbar allt arbete vi lagt ner genom att låta min medryttare rida klassisk inriktning?
Jag känner inte att jag själv har tillräckligt med kött på benen för att hjälpa henne inom det akademiska och hon har inte råd att rida för "min AR instruktör", som är den enda jag känner inom rilmliga avstånd..//

Efter åratals "skit" med kroppen är det mitt "normaltillstånd". GRÄSLIGT irriterande, ja.

Om jag varit du skulle jag betala ett pass med din AR-tränare och bett medryttaren ta med sin tränare (betala denne en slant för tiden). Sedan pratar ni igenom förutsättningarna med AR-tränaren och du tänker också igenom vad du har för önskemål och förväntningar. Jag tycker ibland att "AR-folket" uttrycker hur man INTE vill ha det snarare än vad man VILL. Då är det inte lätt för en tränare att lägga upp en plan för ekipaget. Om det är en bra dressyrtränare utgår h*n naturligtvis från vad ni vill. Det kommer säkert att gå bra!
 
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

En tanke bara, kan inte du betala mellanskillnaden mellan dressyrtränaren och ARtränaren om det hela hänger på att medryttaren inte har råd att rida för den tränare du vill att hon egentligen ska träna för? Du tjänar ju på det i längden då hästen utbildas i den gren du vill träna den i. :)
 
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

Jag skulle hellre ställa av hästen än att den rids enl "traditionella dressyren".

Runt huvudstaden finns det flera mycket duktiga instruktörer inom AR, alla är inte jättedyra.

/Migo
 
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

Jag skulle hellre ställa av hästen än att den rids enl "traditionella dressyren".

Runt huvudstaden finns det flera mycket duktiga instruktörer inom AR, alla är inte jättedyra.

/Migo

Jag känner inte att jag vill ställa av henne då hon precis kommit i form.
Jag låter min medr hållas och rida klassisk/traditionell dressyr. Det är trots allt bara 2-3 månader kvar innan jag (förhoppningsvis) klämt ut ungen och kan börja rida igen. O så mkt rider hon nog inte så hon förstör det vi byggt upp...hoppas jag.:crazy:
 
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

En tanke bara, kan inte du betala mellanskillnaden mellan dressyrtränaren och ARtränaren om det hela hänger på att medryttaren inte har råd att rida för den tränare du vill att hon egentligen ska träna för? Du tjänar ju på det i längden då hästen utbildas i den gren du vill träna den i. :)

Bra tips där! :idea: Ska verkligen överväga det...
TACK!
 
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

Jag märker stor (negativ) skillnad på min häst efter enstaka pass med traditionell ryttare. Det tar mig flera dagar att återfå följsamheten och arbetsviljan om någon annan suttit och åkt på henne i skogen en sväng.

Men då är det iofs en 20 år gammal nordisdam, med många års ridskolekarriär i ryggen. Hon faller snabbt tillbaka in i gamla vanor...
 
Sv: Klassisk dressyr vs. akademisk ridkonst.

Det är ju egentligen omöjligt att säga baserat på uttryck som ska beskriva olika ridstilar, efter som att de kan tolkas olika. Jag skulle personligen inte vilja att någon red min häst enligt en helt annan ridstil, men hur olika man är kan man näsan bara bedömma genom att jämföra och diskutera.

Om du upplever att din medryttares ridstil skiljer sig mycket från din och inte är bra för din häst så tyker jag att du ska byta medryttare, alt se till att hon red din häst som du önskar. Jag hade hellre ställt av hästen än låtit honom utsättas för dålig ridning eller riskera att det arbete jag lagt ner gick åt pipan.

Om hästen dessutom är under utbildning/utveckling skulle jag vara ännu mer nogrann efter som att hästen håller på att lära sig hur den ska bära sig, ta olika hjälper och byggs upp fysiskt.

Jag tycker tex att harva runt i trav varv på varv i jakten på samling är riktigt slöseri och vill inte att min häst jobbas i trav förrän han kan bära sig någorlunda i den gångarten. Ser då hellre att man jobbar med trav i korta sekvenser sm han orkar bära. En enkel sak men som jag tycker utgör en viktig skillnad. Med andra ord hade väldigt många ryttare redan där kunnat uteslutas.

Man ska nog ta reda på hur ens medryttare verkligen rider och utgå från det. Och känner man sig inte bekväm med hur man lägger upp träningen så får medryttaren kanske bli skogsmulle på din häst och så får du skötaträningen själv.

Nu vet jag inte hur mkt du kan rida men under min graviditet kände jag mot slutet att trav var problematiskt pga att min kropp inte orkade med stötar. Jag jobbade därför min häst i skritt och med igångsättningar i trav om jag orkade och jag lärde mig jättemycket av det. Sen min dotter kom för 7 månader sen rider jag nästan bara korta pass på 5-15 minuter pga att min dotter alltid är med. Men ändå har vi aldrig varit såhär bra. Jag tränar hellre kort/sällan och bra, än att hästen går ofta/länge och halvdant. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 152
Senast: Magiana
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 450
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 184
Senast: AmandaJ
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 081
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp