###FILMTRÅD NR 4 På våra vackra dressyrhästar###

Jag får fortsätta leta kunniga tränare antar jag.
Restaurang :rofl::rofl::rofl:
Jag har levt på 10 000/månad i 2 år med 2 hästar och 3 hundar, jag är glad om jag får en chipspåse till fredagskvällen :D
Jo men det bukstödet har jag jobbat med tidigare, och tyckte att jag hade på hästryggen. Meeeeeeeeeen tydligen inte. Precis som jag trodde att jag satt på trekanten...

Jag förstår inte hur ni kan se att mitt bäcken är framåtvinklat? Bilder från samma pass som filmen, och jag ser verkligen inte det ni ser.
Jag ser dock att hästen har släppt ryggen på varenda bild, och är framtung :mad:

26731729_10155791071601223_5679676274718502286_n.jpg


26804658_10155791071661223_7137380226619130478_n.jpg


26731520_10155791071711223_5624192556733007477_n.jpg


Jag tycker liksom att min rygg ser helt rak ut! Och att jag sitter mer på rumpan än jag egentligen skulle vilja :o Och så vill ni att jag ska sitta mer på rumpan än detta, mitt huvud känns typ såhär nu :banghead::banghead:
Mina ben är ju för långt fram som det är liksom :rofl:

Det känns som du hamnar lite långt bak i sadeln? De kanske därför det känns som du inte kan sitta mer på baken? För just nu åker även din skänkel fram något. Din rygg är inte rak och du får inte ut bröstet.

Jag är jättedålig själv och har en kass sits så vill inte låta som en som kan men det är vad jag ser utifrån bilder och film.
I filmen ser det ut som handbromsen är i förutom i vissa delar i traven :)

Hann du se länken i mitt inlägg #615?
 
Nej det är faktiskt inte kul att träna för ny tränare. Jag är så trött på att träna för nya tränare, jag gör liksom inget annat än att prova nya tränare helatiden. Jag vill hitta en bra tränare! En som har koll på de viktiga grunderna! Inte en av de där som ger oss en massa övningar som inte alls passar min häst.

Jag hade inte varit hälften så missnöjd om jag inte hade suttit där, skitnöjd på hans rygg och tyckt att det gått skitbra. För att sedan se att, nej, han gick sämre än någonsin. Jag trodde vi gick framåt och istället har vi backat 15 steg.

Jag kommer aldrig framåt på denna häst. Vi står och stampar på samma jävla fläck år ut och år in.

Jag har bestämt mig att jag ger det 3 tränarförsök till. Hittar jag inte rätt, och det inte går framåt så gör jag mig av med hästen. För såhär kan jag inte ha det.
Och jag vägrar ha en tränare som tvingar mig att bara skritta ett år igen. Någon gång måste man ha kul oxå!
Men var det kommentarerna här eller stillbilderna som plötsligt fick dig att känna att ni backat?
Du var ju nöjd med era framsteg när du lade ut filmen, håll fast i den känslan!

Ibland blir det såhär. Mycket välmenande kommentarer kommer i klump och det blir liksom lite överväldigande.. Ta inte åt dig för hårt :)
 
Men var det kommentarerna här eller stillbilderna som plötsligt fick dig att känna att ni backat?
Du var ju nöjd med era framsteg när du lade ut filmen, håll fast i den känslan!

Ibland blir det såhär. Mycket välmenande kommentarer kommer i klump och det blir liksom lite överväldigande.. Ta inte åt dig för hårt :)

Ihop med bilderna, han är framtung på varenda en. Det har aldrig hänt innan!
 
@kimmis87 Jag tycker du inte ska fokusera allt för mycket på ditt bäcken. När jag tittar på din film så ser jag att du ibland hamnar för lång bak och ibland för långt fram. Din överkropp är längre än dina ben vilket gör att den lätt blir en svajande hävarm medan din skänkel blir spänd och låst. Med tanke på din skadehistorik tycker jag att det inte är något konstigt. Efter en så pass kraftig ryggskada så skapar kroppen knasiga muskelkedjor för att stabilisera och skydda de koftorna i ryggen. Det tar många år att komma till rätta med, troligen lär det innebära en del obehag också då de muskelkedjor du vill aktivera ligger djupt i dvala.

Du rider för att du tycker det är roligt - inte för att du behöver vara världsbäst! Gör små justeringar och låt det ta tid, man lär sig mycket på det också! Du har ju en bild i huvudet av hur du vill att det ska se ut - filma och analysera. Sedan provar du att justera lite och gör om. Använd tränare som ett bollplank istället för någon som säger åt dig vad du ska göra. Kanske räcker det med en duktig kompis just nu?

Och kan du rida barbacka så gör det! Rid med enhandsfattning, prova lyfta benen från hästens sidor och visualisera den sits du vill ha. En tränare kommer aldrig kunna lösa dina problem helt och hållet. Du kan göra fantastiskt mycket själv om du vågar testa själv och orkar vara konsekvent.

Du har en fin häst och du vill något - det är allt som krävs för att lyckas!
 
jätteintressant att läsa alla inlägg! mitt problem är att jag blir FÖR rak i ryggen, jag har ingen svank. Och då får jag min balans för högt upp och händerna åker upp.
 
vågar man visa film här tro:nailbiting:
Inbiten hoppryttare som inte tävlat någon dressyr mer än dom få gånger jag startat fälttävlan med mina hoppehästar:D
Men med nuvarande häst har jag blivit lite sugen på att nån gång starta dressyr. Har till och med skaffat mig en dressyrsadel (som jag fortfarande inte kan rida i, hur tusan göra man?:p:confused:). Hästen i fråga är 5 år men har både haft föl och varit långtidssjuk/skadad så hon är i stort sett bara inriden och grön som en 3åring. Valpig och vinglig som tusan med andra ord, men ger stundtals fantastisk känsla:love:. Här är ett litet klipp från ett joggingpass häromdagen. tips mottages gärna för hur jag ska göra för att känna mig mer bekväm i sadeln:wtf:.
 
vågar man visa film här tro:nailbiting:
Inbiten hoppryttare som inte tävlat någon dressyr mer än dom få gånger jag startat fälttävlan med mina hoppehästar:D
Men med nuvarande häst har jag blivit lite sugen på att nån gång starta dressyr. Har till och med skaffat mig en dressyrsadel (som jag fortfarande inte kan rida i, hur tusan göra man?:p:confused:). Hästen i fråga är 5 år men har både haft föl och varit långtidssjuk/skadad så hon är i stort sett bara inriden och grön som en 3åring. Valpig och vinglig som tusan med andra ord, men ger stundtals fantastisk känsla:love:. Här är ett litet klipp från ett joggingpass häromdagen. tips mottages gärna för hur jag ska göra för att känna mig mer bekväm i sadeln:wtf:.
Fint ekipage! :up:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Mandarinen
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp