Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

gul_zebra

Trådstartare
Hör och häpna - den sjukt ljudallergiska zebran vill skaffa fåglar! :eek: Skämt åsido, så illa är det inte. Har lite funderingar på finkar bara. Har haft zebrafinkar förut och deras ljud är bara mysigt :laugh:

Hur som helst! Funderar på att skaffa finkar som sagt, ffa zebrafinkar men kanske även nån annan sort som kan tänkas vilja bo med zebrafinkar. Dock vill jag ju inte ha en massa små pippifåglar heller eftersom jag inte kan sånt, samtidigt som jag inte gärna vill ha sjukt mycket burar till slut heller eftersom jag inte vill ha en massa syskonparningar i femtielva generationer heller :p

Så, det här med ägg - hur fungerar sånt om man inte vill låta äggen kläckas? Att äggen är bara att slänga fattar jag ju men hur reagerar föräldrarna? Kan de tänkas må dåligt över att ständigt bli av med sina små ägg? Hur fungerar de med sin lilla förökning överlag, är de på varann hela tiden så de ständigt har smått att passa typ, som exempelvis råttor gör? Eller har de bara vissa perioder de har smått och så vila emellan?
Hur fungerar hela biten med plastägg? Är plastägg öht att föredra?

Har ju som sagt haft zebrafinkar tidigare men hade då bara två hanar, så det här med ägg var liksom aldrig nånting jag behövde fundera på. Skulle iofs kunna hålla mig till ett kön nu också men både honor och hanar vore kul, mycket för att båda könen är så sjukt fina på olika sätt :p

Och så var det ju det här med olika sorters finkar. Vilka finkar går bäst ihop, vad blir bästa mixen? Är det nån finksort som ska undvikas att ha med zebrafinkar eller andra finkar?

Hur är det med kanariefåglar, visst går väl de ihop med finkar? Hur mycket låter de?
 
Sv: Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

Förmodligen låter de tillräckligt för att du ska omplacera dem inom en månad xD Men då kan ju du starta burfåglar i fokus iaf xD Om ingen annan har gjort det
 
Sv: Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

Kanariefåglar menar du? Då ryker de ur funderingarna helt :D Synd, för de gula med brun lugg är sååå söta :love:

Palla starta eget ifokus öht :p Skulle ju egentligen starta GP ifokus men bangade :D
 
Sv: Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

Kanariefåglar låter en del, och är rätt tråkiga.

De flesta praktfinkar går rätt bra ihop, en del arter kan såklart vara mer aggressiva, så de får man undvika. Måsfinkar är supersnälla, bland det vänligaste som går i fjädrar, så det kan vara ett alternativ. Låter trevligt gör de också. De har också väldigt lätt för att få ungar.

Annars är här några arter som vi hade tillsammans med zebrafinkar utan problem när det begav sig:

Fjärilsfink (rödörad och vanlig)
Spetsstjärtad Bältfink (jättetrevliga!)
St Helenaastrild (roliga, de är fenomenala på att väva egna bon)
Gråastrild
Gråblå astrild
Gouldsamadin (vackra men lite tråkiga)
Pärlhalsamadin

Överlag är väl astrilderna lite livligare än amadinerna. En del arter måste man klippa klorna på, annars blir de för långa.

Solastrild och Diamantfink är väl två arter som brukar räknas som aggressiva och revirhävdande, så de ska man väl inte ha tillsammans med andra.

Har du ett häckpar av zabrafinkar får de ungar i princip hela tiden, om du ger dem bra mat (och det vill man ju gärna göra), men det är bara att ta bort äggen. Om man vill kan man ju lägga tillbaks dem efter någon dag, när embryot dött, så kläcks de inte, och man slipper hålla på med plastägg. Men vi brukade ta bort dem, fåglarna bryr sig inte. Viktigt bara att ge kalktillskott (krossade äggskal), så att inte honorna får värpnöd!
 
Sv: Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

Tackar!

Ja fjärilsfinkar gillar jag iaf. Mamma hade såna förut, så sjukt fina :love: Måsfinkar är jag rätt sugen på också, och mozambiquesiskor (stavning?) :laugh:
Om jag inte minns fel skulle väl fjärilsfinkarna ha nåt tillskottsfoder... Myrägg? Minns jag rätt då eller är jag helt ute och cyklar? :D

Vilka arter är det man måste klippa klorna på? Hur ofta? Hur bär man sig åt för att inte stressa ihjäl de små liven?

Blir nog att jag håller mig till hanar eller honor och inte både och då, vill inte att de ska slita ut sig med ägg hela tiden precis... Även om råttorna nog skulle uppskatta lite ägg att smaska på... :D
 
Sv: Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

De sliter inte ut sig med att lägga ägg om man ger dem bra mat. Och ger man dem inte bra mat så kommer de ju inte trivas i vilket fall. Så mycket ägg blir det nu inte heller, det är ju inga värphöns direkt!

De är ju parlevande, praktfinkarna, och har mycket socialt utbyte av sin partner, så jag skulle definivt inte skaffa bara hannar eller bara honor. De klarar sig såklart utan partner, men de trivs mycket bättre med! Dessutom har de intressanta häck- och uppvaktningsbeteenden, så man missar mycket om man inte har par.

Fjärilsfinkar (och andra praktfinkar med smala näbbar) vill gärna ha lite animaliskt tillskott. Man kan ge dem myrägg, mjölmask, eller vad man nu har för små kryp. St Helenaastrilderna vi hade åt myror också, exempelvis. Det vill för övrigt zebrafinkarna också, dem kan man ge äggfoder eller bröd uppblött i mjölk.

Om man behöver klippa klorna på dem eller inte syns på hur klorna ser ut, är de lite längre när man köper dem redan är det en art som klorna växer på (dvs en art som i sin naturliga tillvaro klättrar mycket på vass etc och sliter på klorna). Men det är inte så komplicerat att klippa dem, man fångar dem (håv rekommenderas), håller i dem och klipper dem helt enkelt. Det kan vara bra att vara två, men det funkar annars också med lite övning. Man ser när klorna har blivit för långa, då är det dags att klippa. Det är de små astrildarterna man brukar behöva klippa på.
 
Sv: Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

Inte? Prima, då blir det båda könen då :D

Det här med mat förresten - finns det något speciellt märke som är bra, något märke att undvika osv? Var så längesen jag hade finkar nu så jag minns inte riktigt vilken mat de fick annat än att det var just finkblandning :p

Vad ska blandningen innehålla för att vara bra och vilken mängd av alltihop? Kan jag hitta annat än bjässeförpackningar så föredrar jag helt klart att blanda själv nämnligen :laugh: Litar inte riktigt på vanliga foderblandningar eller all skit man ser på smådjursfronten... Fast det kanske är annorlunda med fågelmat?
Hur som helst ska de ha bra mat iaf, och inte bara nån random blandning som det råkar stå "fink" på :D

Tack för svaren förresten! :bump:
 
Sv: Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

Det spelar inte så stor roll vad de får för blandning. Men det är bra om man ger dem lite tillskott: krossade äggskal, förgrodda frön (vitamintillskott!), lite animaliskt tillskott. Och så vill de ha ett badkar också, så att de kan bada, och bon att sova i och lite mjukt gräs att inreda med. Lite färska grenar med knoppar och annat trevligt på att plocka med i buren uppskattas.

Överlag så upplever jag att de trivs bättre om man inreder buren med naturmaterial, det blir mycket finare också.

Lite sand behöver de för krävan, men annars brukade vi ha mossa på botten.

Annars är väl det viktigaste att ha så stor bur som du har råd och plats med, fåglarna blir roligare att titta på och trivs bättre då, och bråkar mindre. Ställ buren så att de får lite sol, de gillar att solbada och fjädrarna blir finare då. Eller ställ ut den en stund på sommaren, akta för katter bara.
 
Sv: Finkar, ägg och olika arter+kanariefåglar?

Oh ok :laugh:

Ja stor bur ska de ha - funderar på att bygga nåt eget, har en bild i huvudet på en bur som skulle bli sjukt snygg med diverse naturinredning i och plastväxter som kan dölja ev färgglad inredning. Den får jag snällt bygga själv dock så än vet jag inte riktigt hur det blir :D Bygger jag själv så blir den runt 130*55*180 (LDH) iaf, ev mindre på höjden om jag kanske tar tillfället i akt och fixar nåt skåp undertill. Då passar den nämnligen ganska precis in bakom datorn, skulle bli skitsnyggt. Men det återstår att se. Några finkar blir det iaf inte förrän hösten som tidigast, så det finns en massa betänketid kring det :laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Alexandra_W
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 388
Senast: moonstruck
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 896
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp