Bukefalos 28 år!

finns de regler när hunden får skälla och inte?

sommarvind

Trådstartare
Det här gäller inte mig själv utan jag skriver för en bekants räkning och jag är själv väldigt nyfiken på hur det egentligen ligger till.

Det hela utspelar sig på landet i en gårdsmiljö, det finns inte jätte mkt grannar men det finns ändå ett fåtal. Ingen har någonsin tidigare klagat men det finns en granne som bor på andra sidan skogen som tydligen skall ha klagat.

Han klagar på att hundarna skäller och att det stör honom. Han är själv konstnär och vill ha absolut tystnad när han skall måla. Det handlar om schäferhundar som väldigt gärna vaktar och dom skäller helt enkelt när det går någon förbi staktet då det finns en vandringsled längre upp. Dom skäller alltså när det är någon främling i närheten vilket ägarna vill att dom skall göra , vilket är ganska förståeligt.

Det har aldig hänt att hundarna springer fram till den obehöriga utan det dom gör är att dom håller sig på tomten men avger ett par skall. Jag skulle förstå om det var på natten dom skällde så han inte kunde sova men då är dom ju inomhus. skall tillägga att skällandet ger max 3 gånger per dag. Ev lite oftare sommaritd då det är mer folk ute i markerna.

Jag undrar vad man gör åt saken? Har han rätt att gnälla på sådana saker?
 
Sv: finns de regler när hunden får skälla och inte?

är det sa sällan tycker jag absolut inte det, fast jag vet inte vad det är för regler som gäller i sana här fall, men jag tycker det later som obefogat gnäll.
 
Sv: finns de regler när hunden får skälla och inte?

Kan inte heller säga exakt vad som gäller, men har något svagt minne av att jag någon gång hört att en hund får skäll i snitt 17,5 skall om dagen:D Om detta är sanning däremot har jag svårt att tro.
Man får räkna med att det alltid finns människor som stör sig på skällande hundar.
Jag har tur som har grannar som tycker det är bra att mina hundar vaktar området och talar om ifall någon kommer:p
 
Sv: finns de regler när hunden får skälla och inte?

Med tanke på allt hemskt oljud vind och olika djur för på landet, så ska konstnären kanske överväga att ljudisolera sin atelje? :angel:

Lite mer allvarligt, så kan man styra hundarnas skällande till att endast gälla t ex nattetid eller om någon bär sig skumt åt, och inte på varenda person som knallar förbi på en vandringsled.

Skällande hundar kan ses som en olägenhet och därmed störande, men det du beskriver är knappast av den digniteten.

LIA
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 889
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 154
Senast: Sel
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 336
Övr. Hund Jag vet att det finns tusen trådar om det här redan :o Har läst en del av dom. Min hund verkar ha hittat sin röst såhär vi tre års...
Svar
8
· Visningar
5 858
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp