Finns det någon här mer än jag som har siames eller oriental?

Kintaro

Trådstartare
Jag har fyra stycken. En hane och tre honor. Är helt såld på rasen. De ger en sån otrolig kontakt och glädje. Klängiga och keliga och väldiga mammagrisar.

Alla är kastrerade utom en hona som är tre år.. Är det försent att para henne? Jag har hört att det är bättre att para första gångem när katten är yngre. Hon är väldigt fin och frisk och har ett fantastiskt temperament. Lilamaskad. Väldigt lättlärd och kommer hundraprocent på inkallning och är praktisk på så sätt att hon talar om exakt vad hon vill. Hon är mer hund än de hundar jag haft och ändå katt.

Tidigare har jag haft europé och det var också underbara katter men dessa är helt annorlunda i sättet . Mer som gosedjur. Det är också fantastiskt att se vilken gruppdynamik de har. Alla kan leka med varandra och även ensamma. Två kan sova medans de andra två leker utan att de är i självklara par. På kvällen lägger sig alla utom den yngsta honan hos mig i sängen. Efter nån timme börjar hon skrika utifrån hallen. Då ska hon hämtas och bokstavligen bäddas ner. Sedan somnar hon på en gång. Ofta ligger de i enda hög och sover .

Om jag bara varit på jobbet springer de ut i hallen och möter mig, försöker klättra upp. Har jag varit borta över natten så hälsar de inte ens på mig när jag kommer hem utan surar rätt länge. Då märker jag också att de ska ligga exakt på mig första natten annars sover de vid sidan av mig.

Jag har läst rätt mycket här på forumet innan jag började skriva idag och har ibland reagerat på att många tycker att katter ska få bara ute. Mina förra katter bodde både i huset och i stallet och kom och gick utan problem egentligen men dessa vill verkligen inte gå ut. Jag försökt massor med gånger både i koppel och utan när jag varit med såklart. De lägger sig bara platt på marken och hjärtat slår i hundranittio. Jag ser verkligen att de inte trivs ute. Däremot att ligga på den inhägnade balkongen i solen. Jag ska bygga ett uterum i min sommarstuga åt dem, där tycker de nog att gränsen går.

Jag har även en chokladmaskad av den äldre modellen och hon är verkligen helt annorlunda i utseendet än de yngre som är längre tunnare och har stora öron. De yngres svans är också mycket längre. En hona är svart oriental med illgröna ögon och alla blir helt fascinerade av den lilla pantern! Sedan är en hane rödtabby. Han är stor och kraftig. Riktigt maskulin och pratar massor även om allt är toppen, de övriga talar mest om de vill påtala något. Ingen risk att jag missar att fylla på i skålar och tömma lådan här inte! Min hane är ganska lugn för att vara siames. Men visst han klättar nog mer än andra katter av andra raser jag känner till. Otroligt kelig och tittar inte åt andra människor än mig. Den svarta och damen på min avatar är mellan golv och tak och det är rally och bus och de leker väldigt mycket med leksaker. Reserverade mot nya människor men om de känner igen någon blir de keliga.

En annan kul grej är att den lilla honan älskar att se på när jag lagar mat. Hon sitter på köksbordet och tittar helt galet intresserad. Sedan gör jag smycken på fritiden och hon är då som limmad och sitter bredvid pärlbrickan och kan titta hur länge som helst!

Den äldre chokladmaskade honan älskar alla. Precis alla. Hon spinner som ett flygplan bara man tar i henne. Ganska lugn men får ett tokryck då och då.

Berätta gärna om era! Det skulle vara jättekul!
 
Jag har en brunmaskad hona, en riktig liten diva. Helt undebar katt, men hon har numera valt att bo med min roomie sedan jag skaffade hund. Jag har för mig att hon är reggad som brunmaskad men jag funderar på om hon inte är choklad (eller vise verca). Hon är iaf väldigt ljus i förhållande till andra, även om hon är mkt mörkare idag än vad hon är på bilden nedan.

Bild från när hon var 1:

Venus-September-2011-1024x680.jpg
 
Oj vilken raring!! Hon ser ut som min choklad i teckning och färg! Om min är choklad vet jag ju inte för jag är inget kunnig alls om det jag har bara gått efter pappret! En vän till mig föder upp och de hon kallar för brunmaskade är betydligt mörkare än våra vaniljbollar och har mer och kraftigare mask. Tack för svaret!
 
Oj vilken raring!! Hon ser ut som min choklad i teckning och färg! Om min är choklad vet jag ju inte för jag är inget kunnig alls om det jag har bara gått efter pappret! En vän till mig föder upp och de hon kallar för brunmaskade är betydligt mörkare än våra vaniljbollar och har mer och kraftigare mask. Tack för svaret!
Ja, det är därför jag misstänker att hon är felreggad. Det har dock ingen betydelse, hon är ju bara sällskapskatt så. När bondkatten blir gammal så blir det nog en till siames, men det dröjer förhoppningsvis flera år tills dess.
 
Ja fy sånt vill man inte tänka på. Jag har fyra av det skälet tror jag. Att jag inte blir utan om det händer något och för att mina är så extremt beroende av varandra. Må våra raringar bli gamla!!
 
Har en brunmaskad siamesfarbror på 11 år. Haft en tabbyhona med men hon togs bort pga ålder för några år sen.

Han har en lurvig bondkatt som sidekick då han inte alls gillade att vara ensamkatt och klängde på mig och hunden så vi höll på att bli tokiga alla tre, dessutom gick han runt och skrek missnöjt.

Han går ut ibland när vädret är fint. Men tog flera år innan han alls intresserade sig för det. Och som sagt - det ska vara fint väder och rätt väder :)
 
Vad gulligt! En liten farbror! Hur gammal blev din hona?

Kommer ärligt talat inte ihåg utan att kolla stamtavlan men 14 har jag för mig. Tyckte det var väl ungt för att bli gammal men enligt vet så var det inte så ovanligt just för raskatter att de blev "bara" kring 15.

Hon hade alldeles säkert kunna leva längre men hon fick svårt hoppa upp dit hon ville, sov extremt mycket tom för att vara katt, slutade leka, föll igenom i rangskalan och ja blev gammal helt enkelt, så det påverkade hennes liv negativt. Så då fick hon somna så hon inte behövde gå ned sig mer.
 
Jag har för närvarande en blå hanne, en brun hanne, en chokladfärgad hon och en svart oriental, hanne. Honan går sällan ut medan pojkarna älskar att komma ut sommartid och orientalen och den brune brukar smita iväg till grannens maskinhall medan den blå håller rätt på mig så jag inte försvinner. De får bara vara ute dagtid när jag är hemma, när kvällen kommer ropar jag på dem och de kommer in för natten och oftast så ligger de och trängs sedan i sängen så jag knappt får plats.

Min säng är 160 och jag har två täcken, då brukar det finnas ett över till mig även om de försöker sno det med om de hinner. :meh:
 
Jag har en brunmaskad hona, en riktig liten diva. Helt undebar katt, men hon har numera valt att bo med min roomie sedan jag skaffade hund. Jag har för mig att hon är reggad som brunmaskad men jag funderar på om hon inte är choklad (eller vise verca). Hon är iaf väldigt ljus i förhållande till andra, även om hon är mkt mörkare idag än vad hon är på bilden nedan.

Bild från när hon var 1:

Venus-September-2011-1024x680.jpg
Ser ut att kunna vara choklad ja. Har hon choklad i stamtavlan (eller lilamaskad om det finns i rasen *kaningetomsånnaraser*)? Choklad och Lila ärv recessivt så om det inte finns i stamtavlan i närmsta generationerna så kan hon inte vara choklad. Vissa katter får ju bara en sämre utvecklad färg än andra. Själv har jag en bruntabby birma som inte är det minsta brun i ansiktet. Ser blå ut, men är brun på kroppen.
 
Med sin nya sidekick, som han var myyycket nöjd att han tvingat matte att skaffa. Bilderna från när sidekicken var kattunge. Numera har han vuxit om farbror siames med råge - fast de är lika kära i varandra än.

1385177_502853653143946_2026621053_n.jpg


1175467_486327988129846_166603760_n.jpg


Med ålderns rätt har han slagit av på takten - och utvecklat en förkärlek för värme. Inomhus hittar man honom ofta ovanpå akvariet där det är varmt och gosigt. Men han både tar möss, leker med sina leksaker, klänger i klösträdet och härjar med sidekicken fortfarande. Men inte längre på ett vis så man tror huset ska rasa och timme efter timme..
Livet som det ska vara enligt farbror, värme och matte:
996890_469845046444807_735289661_n.jpg
 
@Kintaro

Vilken härlig tråd! Jag funderar själv på att skaffa en siames, vill ha den riktigt lyxigt champagnefärgad med mörkt svart som kontrast :o:love::love: eller som du har, en liten svart panter, vår granne har en flicka som stoppar tiden bara med sin fräcka nosrygg! :d
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 195
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 245
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp