Finns det något ni ger ALLA era hästar/ tycker alla behöver?

paramore

Trådstartare
Ja, som det står i rubriken, finns det något ni alltid tycker ska finnas med i foderstaten oberoende på häst? Som tex B-vitamin eller andra tillskott och så vidare? Tycker det är intressant för när jag var yngre gav vi alltid alla hästar B-vitamin till exempel. Menar då inte grovfoder och den sortens foder för det är ju självklart!
 
Ja, som det står i rubriken, finns det något ni alltid tycker ska finnas med i foderstaten oberoende på häst?
Grovfoder
mineraler, om grovfoderanalysen säger att det behövs
Selen (och den sorten jag använder innehåller även E-vitamin)

I övrigt finns inga tillskott som jag anser att alla hästar behöver.
 
Selen och e-vitamin ger jag alltid vintertid eftersom det är det enda som verkligen alltid behövs oavsett värdena på grovfodret. På sommaren behövs ju inte e-vitamin om hästen går på bete eftersom det finns tillräckligt med e-vitamin i färskt gräs.
Eftersom mitt sto har en känslig mage så ger jag också yea-sacc året runt och det har hjälpt henne enormt mycket.
 
Var hittar man selen? Köper man ren selen eller ett tillskott som innehåller selen?
det finns tillsatt i alla (svenska åtminstone) mineralblandningar
Det finns att köpa som tillskott, oftast (alltid?) i kombination med E-vitamin.
Jag vet inte om det finns något tillskott utan E-vitamin, har aldrig sett behov av det.
 
Selen och salt åker alla på.

Sen får iofs alla här fosforbalans och biomag med, men det är för markerna är helt skeva med enormt höga kalkhalter, så det är ju eg inte för jag anser alla hästar behöver, utan alla hästar som betar/äter grovfodret odlar här behöver.
 
Mineraler, för att komplettera grovfodret, samt saltsten.
Linfröolja som förebygger klåda och eksem.
 
Linfröolja ger jag båda mina hästar. Ger fin päls och hjälper lite för eksemen och andra hudproblem. Borde ta lite jag med ;)

Annars är jag rätt tråkig med tillskott. Ger det som behövs för foderstaten och något litet att blanda oljan med.
Har börjat ge bokashikli, en slags probiotika. Vet inte om det ger nån skillnad med hästarna äter det med glädje. Inte haft några dåliga magar på hela sommaren (min ena brukar bli dålig vid betessläpp).
 
Ja, som det står i rubriken, finns det något ni alltid tycker ska finnas med i foderstaten oberoende på häst? Som tex B-vitamin eller andra tillskott och så vidare? Tycker det är intressant för när jag var yngre gav vi alltid alla hästar B-vitamin till exempel. Menar då inte grovfoder och den sortens foder för det är ju självklart!

Selen och salt, förr gav jag en annan häst linfröolja pga han var eksemhäst och oljan hade en dokumenterad positiv effekt på hans symptom.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 209
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 015
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp