Finns det något ni ger ALLA era hästar/ tycker alla behöver?

Var hittar man selen? Köper man ren selen eller ett tillskott som innehåller selen?

Jag köper selen ifrån Polen. Det är betydligt mycket billigare än att köpa i Sverige. E-vitamin köper jag på Granngården. En dunk som heter e-xtra som oftast står i kalvavdelningen. Hästar tar lättare upp e-vitamin i flytande form än i pulver eller pelletsform och man får mest e-vitamin för pengarna utav den dunken.
Eftersom jag enbart ger de mineralerna som hästen verkligen behöver utefter grovfoderanalysen så köper jag inga färdiga mineraler utan beställer det hästarna faktiskt behöver ifrån Polen. Där köper man mineralerna en och en och blandar sedan utefter hästens behov hemma.
 
Ja, som det står i rubriken, finns det något ni alltid tycker ska finnas med i foderstaten oberoende på häst? Som tex B-vitamin eller andra tillskott och så vidare? Tycker det är intressant för när jag var yngre gav vi alltid alla hästar B-vitamin till exempel. Menar då inte grovfoder och den sortens foder för det är ju självklart!

Selen är det alltid dåligt med i Sverige. Ger man kraftfoder eller mineraler finns nästan alltid tillräckligt med selen i det :) Jag är lite försiktig med selen och räknar alltid på det. Överskott blir giftigt.

Salt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 015
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 137
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 420
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp