Finns det några nya proteinkomcentrat?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen måste ha så socker- och stärkelsefattigt det någonsin går. Stallets hösilage har i år 18 gr srp per kg foder... 🙈

Hästen äter inte potatisprotein, soja eller krafft muscle up. Generellt kräsen med krubbfoder men det mest går ner tillslut men de nämnda är oätbara om man så svälter ihjäl.

Jag har förra året gett vimital protein complex. Det kan jag ju fortsätta göra men då 1 kg per dag :S

Men det är ett tag sen jag behövde fundera över sådant här. Så har det kommit några nya proteintillskott/proteinkoncentrat på marknaden?
 
Jag ger Granngårdens proteinkoncentrat just nu. Passar mina (dvs hästens) behov och är inte prissatt bortom all sans, som flera andra rätt likvärdiga tillskott.

Vet ju dock inte dina förutsättningar om det passar så bara kort svar ang andra sorter osv . Hästen jag har är halvkräsen med tillskott men detta är väldigt smakligt enligt honom . (Vill minnas att du frågade om ngt tillskott tidigare och jag tipsade om GG mash och att det funkade ?) Våra hästar kanske har liknande smaklökar ? 👍
 
Senast ändrad:
Granngården proteinkomcentrat hade alldeles för hög stärkelse. Protein special ligger högre än jag önskar i stärkelse och socker men inte katastrof. Däremot rätt hög MJ. Men hyfsat generellt men frågan är om hon äter det när det är baserat på potatisprotein..
 
En tanke bara, kanske jättekorkat. Du kan inte prova att byta ut nåt kg av höet mot lusernhack? Och sen kanske även ge lusernpellets blandat med tex granngårdens proteinspecial/krafft muscle up om det slinker när det är utblandat?
 
En tanke bara, kanske jättekorkat. Du kan inte prova att byta ut nåt kg av höet mot lusernhack? Och sen kanske även ge lusernpellets blandat med tex granngårdens proteinspecial/krafft muscle up om det slinker när det är utblandat?

Det räcker inte med lucern. Jag provade räkna in lucernhack men det blev inte bra ens när jag bytte hösilage mot hack.

Eg den enda uppblötta mat hon gillar är betfibermix från GG men den går ju bort nu pga sockret/stärkelsen. Men inte ens i den kunde man lura ner potatisprotein eller muscle up mer än typ några matskedar. Och det behövs ju en hel del nu.

Förvånande så, hon är ett konstant hungrigt matvrak men väljer alltid grovfoder före kraftfoder. Och pipig med kraftfoder, men typ ruttna löv går bra att äta... Hästlogik.
 
Det räcker inte med lucern. Jag provade räkna in lucernhack men det blev inte bra ens när jag bytte hösilage mot hack.

Eg den enda uppblötta mat hon gillar är betfibermix från GG men den går ju bort nu pga sockret/stärkelsen. Men inte ens i den kunde man lura ner potatisprotein eller muscle up mer än typ några matskedar. Och det behövs ju en hel del nu.

Förvånande så, hon är ett konstant hungrigt matvrak men väljer alltid grovfoder före kraftfoder. Och pipig med kraftfoder, men typ ruttna löv går bra att äta... Hästlogik.

Just ja - betfibermixen var det hon gillade som jag tipsade om 😅

Vad går du på för parametrar när du anser att stärkelsen är för hög osv? Din häst är väl frisk eller har jag missat något ? 😅

Jag hade definitivt som nån tipsat om, blandat tillskott för att få det ”lämpliga” att gå ned. Brukar funka oftast även på lite mer kräsna även om man kan behöva dosera det mer smakliga i större mängd i början .
 
Just ja - betfibermixen var det hon gillade som jag tipsade om 😅

Vad går du på för parametrar när du anser att stärkelsen är för hög osv? Din häst är väl frisk eller har jag missat något ? 😅

Jag hade definitivt som nån tipsat om, blandat tillskott för att få det ”lämpliga” att gå ned. Brukar funka oftast även på lite mer kräsna även om man kan behöva dosera det mer smakliga i större mängd i början .

Hon har PPID och har haft fång. Testar negativt för IR men beter sig som en IR-häst. Så hon ska inte ha socker och stärkelse alla eg och less is more. Över 10% sammanslaget går helt bort och helst vill jag ligga under det men jag kan acceptera totalt 10%

Blanda i vad? Dels finns inget hon tycker är gott att blanda i, dels kan jag inte ge 2 kg av nåt hon inte behöver för att få ner 0.5 kg av något jag behöver få i henne. Då blir ju foderstaten energimässigt knas av det.
 
@Alexandra_W ok, jag har missat/glömt att hästen haft fång och har PPID.

Men är hon mager /i dåligt hull nu osv? För om hon inte är det tycker inte jag man behöver räkna så mycket på den analys man har med att tillsätta massa extra nytt. Ge det proteintillskott /tillskott som funkar som den gillar .
Den jobbas väl inte just nu? Se till bara att den är vid bra hull och utifrån det mår bra .
 
@Alexandra_W ok, jag har missat/glömt att hästen haft fång och har PPID.

Men är hon mager /i dåligt hull nu osv? För om hon inte är det tycker inte jag man behöver räkna så mycket på den analys man har med att tillsätta massa extra nytt. Ge det proteintillskott /tillskott som funkar som den gillar .
Den jobbas väl inte just nu? Se till bara att den är vid bra hull och utifrån det mår bra .

Som jag skrev i trådstarten så har hon tidigare fått vimital protein bla bla. Det går att fortsätta med men jag måste då ge ett kilo per dag :/ Därför jag ville se om det kommit något nytt och fanns ett bättre, eller likvärdigt men billigare, alternativ. Jag är dock inte säker på att jag får i henne ett kilo per dag ens av det.

I övrigt finns inget proteintillskott som hon gillar som fungerar. Hon skulle jättegärna äta kraffts proteinmüsli eller krafft plus protein eller vad det heter. Båda är rakt olämpliga för henne idag (att jag vet hon gillar de är för hon åt de innan hon blev sjuk)

Det är ARTON gram protein i grovfodret. Det fungerar inte att strunta i. Hon har fallit ur massor i muskler senaste veckorna vilket jag trodde var för gräset tagit slut. Men analysen avslöjade ju varför. Hullet är utmärkt men hon lär ha sitt underhållsbehov av protein med annars kommer hon snart se förskräcklig ut.
 
@Alexandra_W ok 👍 Jag trodde hästen gick i grusad hage med minimalt gräs (inte hängt med alls tydligen) så utifrån det tänkte jag att grovfodret och hullet osv redan var ”stabilt” i sammanhanget så att säga.

Tråkigt med dåliga värden på grovfodret. Jag hade hellre letat bättre utifrån ditt läge . Tyvärr .

Sen ang blanda så det mesta blir ju bättre i sammanhanget ang ”blanda med vad” . Om du tar lucern blandat med ett koncentrat i utbyte mot några kilo av höet.
 
Senast ändrad:
@Alexandra_W ok 👍 Jag trodde hästen gick i grusad hage med minimalt gräs (inte hängt med alls tydligen) så utifrån det tänkte jag att grovfodret och hullet osv redan var ”stabilt” i sammanhanget så att säga.

Tråkigt med dåliga värden på grovfodret. Jag hade hellre letat bättre utifrån ditt läge . Tyvärr .

Hon går i ogrusad hage med minimalt med gräs. Men det där minimala är ändå mer än inget vilket märkts på henne. När hon började falla ur hullmässigt (alltså bli för smal) och även äta halmen jag la ut i hagen ökade jag grovfodret. Då stannade hulltappet och hon är i utmärkt hull. Däremot har hon fortsatt falla ur muskelmässigt och jag la på proteintillskott på förra årets nivå i väntan på analysen. Men när den kom insåg jag ju direkt varför musklerna rasar. Hon får inte ens i sig hälften av underhållsbehovet just nu.

Hon har gått i samma hage dagtid och inne med grovfoder hela tiden. Men grovfodret byttes ju från förra årets till årets skörd. Det förutom att det minimala gräset slutade växa är enda skillnaderna. Dvs det hade varit rätt stabilt om inte årets skörd visat sig ha så extremt lågt protein. Köpa eget grovfoder är inte ett genomförbart alternativ tyvärr, utan då måste jag byta stall. Vilket verkligen inte är ett alternativ. Så bara jobba med det jag har. Och det går, men då jag inte behövt engagera mig i kraftfoder på ett tag ville jag som sagt kolla om det kommit nåt nytt koncentrat som kunde passa.

Men ja jättetrist - för alla - med så dåliga värden.
 
@Alexandra_W ok!

Du har ju tydligen ändå ett tillskott som funkar (om än dyrt) så bättre än att stå helt lottlös ...

Absolut. Kunde definitivt vara mycket värre. Och tråden är ju inte en "hjälp vad fan ska jag göra??" utan just en koll om det finns andra alt. För ett hyfsat alternativ finns redan, tack och lov (riktigt bra är det inte, jag skulle vilja ge mer strå och det blir för mkt Mj. men så är det nästan alltid med en sådan här häst om man inte kan handplockat grovfodret och värdena och har egen stor lagringsplats) .
 
Absolut. Kunde definitivt vara mycket värre. Och tråden är ju inte en "hjälp vad fan ska jag göra??" utan just en koll om det finns andra alt. För ett hyfsat alternativ finns redan, tack och lov (riktigt bra är det inte, jag skulle vilja ge mer strå och det blir för mkt Mj. men så är det nästan alltid med en sådan här häst om man inte kan handplockat grovfodret och värdena och har egen stor lagringsplats) .

Absolut!
Men sen rent allmänt ang muskelbortfall . Om hästen stått väldigt länge så faller musklerna ju bort . De brukar klara många många månader om de varit i bra tränings kondition innan vilan , men mycket längre så tappar de muskulatur.
 
Har du tittat på saracens foder? Tyvärr har de inget rent proteinfoder, men deras foder är väldigt poppis hos våra hästar.
Om du nu har ökat högivan, kan du kanske dra ner något kilo och lägga till halm igen, för att väga upp?
 
Absolut!
Men sen rent allmänt ang muskelbortfall . Om hästen stått väldigt länge så faller musklerna ju bort . De brukar klara många många månader om de varit i bra tränings kondition innan vilan , men mycket längre så tappar de muskulatur.

Det beror inte på stillastående. Hon stod helt, på box och I sjukruta från april 2018 till December 2018.sen hage och skrittade hon tills april 2019. Fick börja trava. Sen 25 april I år till I augusti i år har hon stått i hage enbart, började skritta igen I augusti. Nu skrittar hon, och nån gång per vecka arbetas hon i alla gångarter på lina eller töm.

Så hon tappar muskler för att hon sen bytet till årets skörd fått mindre än halva sitt underhållsbehov av protein. Och de har nu ätit årets skörd såpass lång tid att proteinbristen börjar synas utifrån. Inget annat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 118
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp