Finns det nån hjälptygel som fungerar?

Suskiv

Trådstartare
Med en travare som tycker att man ska springa med huvudet i vädret så blir det inte mycket till form. Jag skulle vilja ha nån typ av hjälptygel som visar vägen framåt neråt men som inte tvingar henne och framför allt inte får henne att krulla ihop sig. Tycker de flesta (alla?) verkar fungera neråt bakåt snarare än neråt framåt.

Det är inte tänkt som en quick fix lösning utan att helt enkelt visa henne att man faktiskt kan sänka huvudet, länga på överlinjen och börja jobba med bakbenen mer under sig.

Sv: Finns det nån hjälptygel som fungerar?

Tycker det effektivaste är att skola om, börja om från början. Jag tar det gärna från marken, går bredvid hästen på lång tygel och leder nedåt. Berömmer när bakbenet kommer med överlinjen. Går gärna över till tömkörning efter det (när hästen förstår att ge efter åt rätt håll och följa med genom hela kroppen).

Först därefter tycker jag det är dax att sitta på, det kan bli för mycket för många hästar att få med sig överlinjen i den rörelsen om någon dessutom belastar muskulaturen.

Chambon hör nog till de bättre alternativen, har inte egen erfarenhet av den men den verkar i princip bara neråt, inte bakåt. Graman kan vara ett bra alternativ med, den verkar ju visserligen både neråt-bakåt men med den kan man ju anpassa väldigt lätt och snabbt hur mycket den används under ridningen.

Hon är inte inriden utan jag tömkör och longerar just nu. Och såklart promenader. Vill att hon bygger lite muskler innan jag sitter upp. Vid promenader sänker hon ofta huvudet och söker sig neråt framåt men på töm så är det upp med huvudet och så går hon så för det mesta. Är ju lärd att hon ska gå så på töm.

Då är det ännu viktigare att lära om innan något annat tar vid. Detta måste sitta innan det är tid att göra annat. Det är faktiskt inte så tidskrävande och svårt, så länge det inte finns annat bakom.

Har du rätt betsling? Vet du hur munnen ser ut? Bettlöst kan vara bra i början av en omskolning, bett vet travare vad man gör med, men utan bett finns möjlighet att lära in nya mönster snabbare.

just nu har hon ett ledat tränsbett med lösa ringar och bettskivor. Hon har haft ledat på travet. Bettksivorna satte jag dit för att bettet ska ligga mer stilla. Hon är ju van vid parerstänger på travbettet.

Jag har dock funderat på ett tredelat istället. Jag gillar ofta tredelat eller kanske ett myler bett, de verkar trevliga mot hästen.

Vi har all tid i världen på omskolning så det får ta den tid det tar.

Mecka inte, ta reda på hur hästen ser ut i munnen. Bettutprovningen är om möjligt ännu viktigare än sadelutprovningen, det är ju en ömtålig del av hästen. Fel bett till en platt gom kan t ex ge stora skador.

Det är just för att jag inte har helt koll på vad som kan fungera som jag inte testat nått annat än ett enkelt ledat som hon ju är van vid.

KL
när är det okej att använda graman?

Jag tränar för en c tränare i dressyr som själv tävlar och tränar även flera som tävlar på elitnivå. Hon tycker att jag ska använda graman på min häst. Jag vet inte riktigt hur den fungerar och har bara hört negativt om det. Men som min häst som blir väldigt stark och gärna vill slå sig loss.

Är det bra att använda graman då och då en sån häst? Om den då används på rätt sätt alltså. Ska inte använda den när jag är själv utan endast med hjälp av tränare i början.

jag har graman på min häst, jag har den så lång att den bara verkar när han har huvudet över "normalposition". När jag säger normalposition menar jag då hästen har huvudet ungefär som på din profilbild. Tvingar inte ner huvudet utan håller emot då han slår upp det över "normalläget". Så fort huvudet hamnar under normalläge hänger gramanen bara utan att inverka.

Ja okej, men är den till för att endast hålla huvudet nere eller den är mot styrkan också?

jag har min graman för att hästen slår upp huvudet och springer iväg, så för mig "hjälper" den mot att han blir stark. Ta diskussionen med din tränare, den kan nog förklara bättre eftersom den vet varför den rekommenderar den till just dig och din häst, jag har ju aldrig sett din häst och vet inte på vilket sätt den blir stark. De flesta hästar blir starka för att man är för inaktiv med skänkeln enligt min erfarenhet. Den sortens starkhet löser man inte med graman.

Nä jobbar mest med skänklarna och försöker ha händerna stilla. Ska fråga nästa gång :)
Tack för dina svar!!

Chambon hör nog till de bättre alternativen, har inte egen erfarenhet av den men den verkar i princip bara neråt, inte bakåt. Graman kan vara ett bra alternativ med, den verkar ju visserligen både neråt-bakåt men med den kan man ju anpassa väldigt lätt och snabbt hur mycket den används under ridningen.

Chambon är vad jag skulle prova med, om hästen är kollad i mun och rygg osv.

Ta dock en halsring från en martingal eller liknande och spänn löst, och trä "snörena" som går mellan bett och sadelgjord innanför. Annars så om de sänker huvudet långt framåt och nedåt finns en liten risk att de trasslar in sig i snörena, de kan hamna väldigt lågt och bli ivägen för framhovarna. Men så löst spänd halsring som möjligt (sätt gärna ett snöre mellan den och sadel så den inte åker fram mot öronen) - annars förstör man stor del av funktionen.

Vid longering tycker jag chambon är bra. Den visar vägen, men håller inte fast. När hästen sänker nacken hänger den helt löst. Vid ridning vill jag inte ha hjälptygel. Bättre att lära hästen den respons du vill ha av hjälperna. Ta hjälp av en bra tränare istället för en hjälptygel. :)

Hon är inte inriden utan jag tömkör och longerar just nu. Och såklart promenader. Vill att hon bygger lite muskler innan jag sitter upp. Vid promenader sänker hon ofta huvudet och söker sig neråt framåt men på töm så är det upp med huvudet och så går hon så för det mesta. Är ju lärd att hon ska gå så på töm.
Anders Eriksson (tömkörningsgurun) tipsar om att använda kapson på unga hästar så de inte blir störda av bettet. Skulle kunna funka på din också eftersom hon troligtvis kopplar ihop bettet med körning= huvudet upp. Sedan när hon förstått vad tömkörning innebär kan du nog gå tillbaka till bett igen om du vill. Och, jo då, de söker sig ner i rätt form med kapson också, jag har testat (funkar minst lika bra som med bett :) )

Min häst gillar inte kapsonet. Testade, hon blev stressad av trycket på nosen och drog upp huvudet ännu mer. Jag ska dock testa en annan modell av kapson för den jag lånade tyckter jag satt illa. Tänkte en enklare typ akademiskt kapson istället.

Tidermantygel tycker jag funkar ganska bra. Den tvingar inte ner hästen i form, men är en "hjälpande" hand så att säga :)

Jag har en thiedemantygel som jag sätter på min häst om någon kompis, ovan eller så ska rida honom och kommer att få svårt att rida honom i en bra form.

Tycker det är en rel mild hjälptygel iom att man inte kan göra så mycket fel, såvida du inte blåhåller då vill säga men upplever att den inte är så statisk utan är ok på att ge eftergift

Att slänga på graman tex så måste man vara skicklig som ryttare och kunna justera hela tiden när det behövs

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 449
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Min foderponny har en förmåga att 9 pass av 10 springa med huvudet uppe i luften och sänker ryggen oavsett hur mycket man jobbar henne...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Suskiv
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka