Finns det nån hjälptygel som fungerar?

Sv: Finns det nån hjälptygel som fungerar?

KL
oavsett hur mkt folk tycker sina gramaner hänger så just graman, påverkar faktiskt hästen även när den hänger. både via sin tyngd och sättet den är spänd på, tro det eller ej. finns en hel del bra forskning och konstateranden på det, i fråga om hur det påverkar hästens rörelser även hängande, men även just i munnen enbart via tyngd och som sagt, hur gramanen löper och påverkar hela kroppen inkl mun, hals och kroppsgenomrörelsen på hästen.
Nu pratar vi givetvis fina marginaler,men att säga att gramanen inte påverkar och inte inverkar öht såvida ryttaren inte plockar ihop den, är en grav missuppfattning. Jag tror de flesta som har den och ridit på den tex i skogen för säkerhetsbruk osv, upplever att även hängande så har den en regleringsbar inverkan på hästen. sen att man inte tänker så mycket på varför, är ju helt naturligt, men svaret finns där.

Jag får nog hålla med.

Har testat graman på min och faktiskt så går han ofta bakom lod med den oavsett om den bara hänger eller inte.

Drog slutsatsen att den var för skarp på min iaf att han helt enkelt inte vågar ta upp huvudet alls och därmed går i en oärlig form isf.

Sen säkerhetsmässigt är jag inte så förtjust i graman..om det slackar kan hästen mycket väl fastna i den..förstår inte hur man vågar hoppa i graman :o

Jag gillar varken graman eller thiedeman. Båda uppmuntrar hästen att knäcka av i nacken och gå bakom lod och thiedemanstygeln går inte ens att justera tillräckligt fint. I vilket falls om helst så är både varianter som används från ryggen och jag longerar eller tömkör.

Över lag så gillar jag inte hjälptyglar, men tänkte att det kanske kunde behövas här som en vägvisare.

Jag ska testa Champon och se vad hästen säger. Skulle det inte fungera är det inte värre än att jag får plocka bort det och köra utan.

Ingen av dem är jättebra, men thiedeman är hyffsat om ryttaren är ovan/problem att rida i form då det är en mildare variant.

Graman i orutinerad ryttares hand är katastrof

Det beror på hur man sätter den. När jag började rida på ridskolan för evigheter sen så hade de en häst som gick med thiedeman och det var ett tortyrverktyg. Inte ens på lång tygel slapp hästen från effekten med thiedemantygeln, den var så hårt spänd.

Det är inte tänkt som en quick fix lösning utan att helt enkelt visa henne att man faktiskt kan sänka huvudet, länga på överlinjen och börja jobba med bakbenen mer under sig.

Om hästen är frisk så kommer den per automatik hamna "rätt" med huvudet om den arbetas på rätt sätt. I ditt fall skulle jag vända på fokuset i din citerade mening ovanför dvs börja med att aktivera bakbenen. Övergångar och att flytta bakdelen så att den trampar in under sig och då samtidigt stretchar ut bakbenen/rumpmusklerna. Det ger både styrka och smidighet vilket krävs om hästen ska bli lösgjord och jobba i form.
Allt detta ska göras i ett lugnt tempo och till en början ber man bara om några steg i taget i sidvärtsrörelserna.
I kombination med att också gå ut i terrängen och traska över stock och sten så ska det nog få ett bra resultat. Vissa saker måste bara få ta lite tid. :)

Fast du pratar ju om en felinspänd hjälptygel och då blir det ju skit oavsett..

Med en travare som tycker att man ska springa med huvudet i vädret så blir det inte mycket till form. Jag skulle vilja ha nån typ av hjälptygel som visar vägen framåt neråt men som inte tvingar henne och framför allt inte får henne att krulla ihop sig. Tycker de flesta (alla?) verkar fungera neråt bakåt snarare än neråt framåt.

Det är inte tänkt som en quick fix lösning utan att helt enkelt visa henne att man faktiskt kan sänka huvudet, länga på överlinjen och börja jobba med bakbenen mer under sig.

Rid ut i skogen på lång tygel. Rätt ut i bushen bara så lovar jag att den sänker huvudet --- för att se vart den sätter hovarna. :p

Cavalettiövningar i alla gångarter är också utmärkt.

Jag skulle aktat mig för hjälptyglar i början. Det är viktigare att den hittar takt och balans, resten kommer så mycket smidigare sedan då.

Graman är tungt! Även om den hänger löst så tänk dig läderremmar som gungar och hänger i bettet. Det blir rätt många hekto bara i ren "bära upp"-vikt som hamnar rätt på tungan. Jag är inte helt anti-graman, men man ska inte slänga på den hursomhelst.

Thiedeman har jag som nödlösning på stressapor utomhus. Det är det enda den duger till. För att slippa betsla upp.

Vid longering/tömkörning så finns ju gouge eller chambon, men jag tror som sagt att det inte är riktigt läge att hänga på en sådan innan du kan kontrollera tempo och steglängd på ett mjukt och fint sätt.

Fast du låser dem fortfarande massor i kroppen fast på ett lite annorlunda sätt.

Jag har inte tagit några beslut än. Hon lyssnar bra, men som sagt huvudet uppe i det blå. Inte så kostigt hon har i fem år fått lära sig att det är så man ska springa. På banan hade hon både uppkäk och springrem så de har varit experter på att låsa fast hennes huvud. :(

På lång töm så sänker hon huvudet och går med mulen nån dm ovanför marken, så fort man tar i tömmen åker huvudet upp. På longerlina så skrittar hon med huvudet nere vid marken och travar med huvudet i det blå.

På promenad så sänker hon ofta huvudet ute i skogen så hon har lite koll på fötterna men är vi på vägen så är det huvudet upp och gärna lite taktande ibland (pigg tjej som vill ut och springa).

Hon är överlag trippig bak vilket ju ger sänkt rygg. Nu är hon nyskodd med kortare tår och tyngre skor, ska se om det får henne att länga steget bak ordentligt.

en liten tanke bara....
har du provat tanken att kanske rida henne på hack, alternativt en dubbel tygel i nosgrimman?
en sån häst behöver ju som många säger, hitta lite balans i själva kroppen under ryttare innan man börjar låsa den fram/bromsa den via handen osv. annars riskerar man ganska mycket slitskador på hästen om den (om än oavsiktligt) forceras in i en form den ännu inte riktigt byggt upp sig/om sig för, eftersom den i så många år arbetat i en helt annan form och nu dessutom skall skola om sig att bära ryttare under ett annorlunda arbete...

ett tryck på nosryggen kan kanske räcka som vägledning utan att man för den skull börjar fokusera för mycket på huvudet eller låser huvudet, halsen och kroppen på hästen via ngn av de hjälptyglar som diskuteras ffa graman eller thiedeman, snodd etc. bara en reflektion.

Hon rids inte än. Anser att hon är för dåligt musklad för att bära ryttare och vill att hon hittar formen från marken först. Hack eller sidepull har jag funderat på, men inte testat. Testade att longera henne på kapson (tygkapson) och det gillades inte utan hon blev stressad, drog upp huvudet ännu mer och trippade bara bak.

jag svarade på inlägg 22 om att våga hoppa med graman. Sitter den på sidorna är inte rsken att fastna störrte än att fastna i den vanliga tygeln och den får nog anses väldigt liten.

Mackan > Det säger jag inget om, det var som sagt hoppning och fastna jag svarade mot.

Jagf använder inte graman själv men jag anser det inte vara fel i vissa fall och bara en övergångsperiod.

Då måste du försöka lära hästen att ändra sitt förhållande till bettet i första hand.

Som du beskriver är typiskt hur travare förhåller sig till bettet efter travkarriären - i travet ska dem höja huvud och kan lägga sig en aning mot bettet när man tar i det så det är därför troligen den gör så, den gör ju "rätt".
Man får lära om och lära hästen att söka sig neråt i stället.

Tror nog egentligen att det bästa isf är en kombination men använd inte hjälptygel för mycket för då är risken större att den lär sig knäcka av och inte våga ha ett tryck av bettet överhuvudtaget och det är ju inte heller meningen alt att så fort du rider utan hjälptygel tar den upp huvudet i det blå i stället.

Tränarhjälp är mitt tips så att man lyckas få in rätta timingen för det är superviktigt att kunna berömma hästen direkt när den sänker sig även om det så sker första gången..tillslut kommer hästen tänka aha!-det är så jag ska jobba och det är alltid lättast att ha någon på backen som kan coacha. Tränaren kommer också tala om hur du ska rida hästen för att hjälpa den på vägen också, för det behövs en del träning i övrigt för att den ens ska orka söka sig nedåt.

Senast ändrad:

Jag håller med flera användare om att chambon är en bra ide att prova. På lite äldre hästar som också är lite stela i sidled brukar en gougetygel fungera bra. I ett gammalt bukeinlägg finns en bild som visar skillnaden mellan de två.
http://s46.photobucket.com/user/stjarlotte/media/gougechambon.jpg.html

Hoppas att det är ok att jag lånar bilden?

Vilden visar hur de två tyglarna verkar. Båda ger ett tryck uppe i nacken näs hästen höjer huvudet så att den lockas att sänka sig. Chambonen begränsa aldrig nosens rörelseförmåga framåt det gör däremot gougen. Båda tyglarna hittar du på H###s. Den ska spännas så att repet är spänt när hästen har huvudet i höjd med sina höftknölar för att ge rätt effekt på "normalhästen". Men du kan behöva pröva dig fram för att hitta rätt. Jag har mycket goda erfarenheter av att använda båda sorterna.

Chambonen är verkligen en hjälptygel och inte en "stjälptygel" som många andra sk hjälptyglar är. Enda nackdelen är att du inte kan andra dess effekt i farten så att säga. Men det är ju också faktiskt en fördel eftersom du inte heller kan inverka för mycket, förutsatt att den är rätt spänd. Det är nog den mildaste hjälptygeln som finns.

Lycka till!

Senast ändrad:

Jag hade försökt att lära hästen framåt och nedåtsökningen från marken till att börja med. Ett stångbett är ju det som ger bäst signaler när det kommer dit. När hästen väl förstår så blir resultatet bättre än med hjälptyglar. Jag talar efter egna erfarenheter.

Jag sätter inte stångbett på en oinriden travare. Stångbett hör enligt mig hemma på välutbildade hästar. Och ja det är från marken hon behöver lära sig söka sig neråt framåt.

Hon rids inte än. Anser att hon är för dåligt musklad för att bära ryttare och vill att hon hittar formen från marken först. Hack eller sidepull har jag funderat på, men inte testat. Testade att longera henne på kapson (tygkapson) och det gillades inte utan hon blev stressad, drog upp huvudet ännu mer och trippade bara bak.

ok då har jag missat att det var avsuttet vi pratade om. självklart inte hack eller dubbla tyglar i ngn nosgrimma då ;) chambon som flera sagt redan är det klara alternativet i det sammanhanget även enligt mig. Inga snoddar, inspänningar eller annat är mitt råd. sidepull, kapson osv är ju inga grejer man använder i såna lägen direkt eftersom de blir otroligt diffusa i sin inverkan och att signalera till hästen vad som avses i ditt fall. se till att han ett bett dock som hästen verkligen trivs med och vågar lita på och sen chambon är mitt tips. Är hon van vid och utbildad på töm och longerlina i övrigt? även det spelar ju roll ett i sammanhanget framför tipsen du fått, som grundsten nr ett.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Min foderponny har en förmåga att 9 pass av 10 springa med huvudet uppe i luften och sänker ryggen oavsett hur mycket man jobbar henne...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Suskiv
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V