Sv: Finns det nån hjälptygel som fungerar?
Kortfattat ser jag det så här:
Hästar håller av naturen balansen med halsen, främst genom att spänna underhalsen ihop med att dra upp skallen/halsen. Det gör att de sas välver sig åt fel håll i kroppen, buken och ryggen hänger och bakbenen blir då fast bakom hästen.
Det är det naturliga sättet att bära sig för ett flyktdjur som bara ska behöva kunna kuta ifrån fara. De har ett helvetes påskjut, per natur.
Bärighet är något helt annat!
Det jag gör då jag utbildar ridhästar är att lära dem balansera sig genom att niga istället för att spänna halsen.
När de kan gå avspända i rund och låg form har man möjlighet att börja rida dem bakifrån.
Innan det kan man skänkla på och gasa på för allt man är värd. Hästen kan inte börja göra rätt förrän den är avspänd. Avspänd blir den då den är i balans. Först då går hjälperna genom kroppen.
En vb-travare har ju ofta också vinklar som gör det svårare för dem. De har per natur bakbenen bakom sig i påskjutsläge.
Det gör inte dem till sämre individer. Men de har svårare att bära sig och ryttare.
Det måste man ta in i beräkningen då man ska skola dem. Eller tom skola om dem.
De brukar dock ha en helvetes arbetsvilja. Så det gör dem ju roliga.
Men har man inte kunskap nog, så att man inte tvekar kring lösning, bör man ta hjälp. Och då menar jag inte av hjälptyglar.
För vore det så enkelt att utbilda hästar skulle vi tränare vara arbetslösa.

Hoppas du hittar någon bra där du bor!
Jag hade nog absolut även promenerat offroad långa turer med hästen. Ut i bushen så den får lyfta fötterna över stockar, zickzack mellan träd etc.
Travhästar eller körhästar som mest bara körts är ofta rätt styva och stela. Det underlättar inte att balansera sig och bli loss, genomsläpplig och påverkbar i balansen. Som ridhästar bör bli..