Finns det nån hjälptygel som fungerar?

Sv: Finns det nån hjälptygel som fungerar?

(med risk för att bli halshuggen)

En väldigt löst inspänd (eller oinspänd) halsförlängare? Inte till att användas som "här ska du vara" utan mer som "åt detta håll ska du".

Vet att de inte är så poppis nu för tiden men du kan ju testa och se vad hästen säger?

Då lär jag också bli halshuggen nu :D

Skulle också föreslå "gummisnodden". Men alltså bara för att visa att "åt det här hållet ska du vara".
Har utbildat tre travare, och då använd "gummisnoddar" de första ridpassen, men har inte dragit den upp till nacken, utan sadelgjord-bett-handen. Tycker det är lättare så, blir en mjukare kontakt.

Och innan alla börjar protestera mot halsförlängare så måste man skilja lite på häst och häst. Det ÄR en skillnad på att utbilda en "vanlig" ridhäst mot att ombilda en travare. Och halsförlängaren ska bara användas just för att på ett mjukt sätt visa travaren att huvudet inte ska vara uppe i det blå. Sen direkt efter det har jag plockat bort snodden för att SEN börja lära hästen att jobba korrekt.

Så har jag gjort på mina tre travare, och det har blivit så bra så. :)

Ehhh.. hur tänkte jag där..... :o
Menar att halsförlängaren gick från nacken, genom bettringarna och sen till handen.

Jo, för att direkt kunna ge ordentlig eftergift när hästen sänker sitt huvud.

Tror inte du behöver ha den i handen (om du inte gärna vill alltså). När hästen sänker sitt huvud så släpper trycket över nacke och i mun automatiskt när du har snodden spänd i sadelgjorden (högt eller lågt). Funktionen beskriven på bruk av snodd inte på missbruk (för hårt åtspänd)

Men är du lika snabb i handen med att ge eftergift som snodden i sig så borde det funka förvisso bara att det blir lite krångligare

Om du har snodden i handen så får du samma funktion som ett hissbett fast med en segare eftergift eftersom snodden är elastisk, varken hissbett eller seg eftergift är särskilt snällt... Om man fäster snodden i sadelgjorden mellan frambenen så blir det inte samma hissbettseffekt och därmed mycket snällare.

Kl Skit i alla jäkla remmar. Hitta ett huvudlag som hästen trivs med. Se till att hon är lite avjoggad. Kan du köra henne? När hon är varm o go och fått springa av sig så tömkör henne i stiglös skog. Runt träd o stenar.
Det kommer att ta lååång tid och jag tror du måste upp på henne för att med skänkelns hjälp få henne att gå rätt. Så sikta på ett år - minst.
Det måste komma bakifrån.

Har ingen kärra än (letar) så just kan jag inte köra henne Jag tömkör lite här och var, men som sagt huvudet i det blå för det mesta, trist. Men vi fortsätter jobba.

Om du har snodden i handen så får du samma funktion som ett hissbett fast med en segare eftergift eftersom snodden är elastisk, varken hissbett eller seg eftergift är särskilt snällt... Om man fäster snodden i sadelgjorden mellan frambenen så blir det inte samma hissbettseffekt och därmed mycket snällare.

verkligen. fast oavsett var den är fäst så att ha den i handen blir ett problem.
av samma anledning brukar man oftast inte vilja använda snodd ens i sin traditionella form, just pga den sega eftergivt den erbjuder i sig. den inverkar hela tiden mer eller mindre just pga snodd effekten i sig. att ngn hand skulle kunna vara snabbare utifrån det, än om hästen rör sig i sig själv med den på, blir otroligt motsägande för att inte säga helt omöjligt.

resultat kan man ju dock få i sig, det kan man med de flesta lösningar, beroende på vad man avser med resultat.

Min som haft svårt att hålla huvudet på rätt sätt har jag till en början longerat och försökt få henne att sänka huvudet. Använde halsförlängare då. Sen har jag även använt chambong lite. Nu använder jag mig bara av inspänningstyglar och driver på mycket framåt så bakbenen är ordentligt aktiverade.

Har även tömkört, använder då ett "petspö" så att jag kan aktivera bakbenen ordentligt där med. Hästen kan nu efter mycket jobb under ett år sänka sig och slappna av i ridningen!

Har lite teorier om att man inte ska hålla fast vid en hjälptygel. Alla verkar ju på olika sätt och för att minska slit på hästen kan man variera lite.
Vissa hästar kan ju inte gå "fint" av sig själva. Det är därför hjälptyglar finns. Dom hjälper ju faktiskt så länge man använder det på rätt sätt!

Senast ändrad:

Ja jag är helt enig, är inget fan av gummisnodd/halsförlängare just för att eftergiften är seg, skrev lite otydligt kanske. Kan förstå att den används ibland på ridskolor när det inte riktigt finns tid och möjlighet att pyssla med nackstycket på en chambon eller gougetygel men annars ser jag inte mycket bra med den.

Vissa hästar kan ju inte gå "fint" av sig själva. Det är därför hjälptyglar finns. Dom hjälper ju faktiskt så länge man använder det på rätt sätt!

Här håller jag inte med dig, alla hästar som inte har något fysiskt fel kan arbeta rätt.
Hjälptyglar finns för de människor som inte klarar av att utbilda och skola hästen rätt, inte för att hästen inte klarar av att göra rätt.

Jag håller med dig!

Det är inte hästen det är fel på om den inte gör en så basic sak som att slappna av och sänka hals/huvud.
Det tillhör grundutbildningen och tar inte lång tid alls att få till om man bara vet vad man gör.

Alla hästar kan inte bli GP-hästar. Men slappna av och runda sig lite klarar alla friska hästar.
Får man inte hjälp av sin tränare med detta bör man byta tränare. :)

Det finns lite olika sätt att göra det där.
Jag anser att travhästar bör skolas om. Någon nämnde att de måste få ett annat förhållande till bettet. Där håller jag helt med!

När man tar i tygeln vill man ju ha en viss respons på en ridhäst. Man vill att jästen hänger ihop genom kroppen, rundar sig och bär och att signalen ska nå ända till bakhoven.
På en travhäst är bettets signaler helt andra!
Alltså måste man lära hästen att svara, tänka och reagera på annat sätt när handen inverkar.

Jag gör gärna det avsuttet i träns i början.
Kan man formgivning i lina/longering kan man göra det så.
Men det kan inte de flesta. Och att ta dem för hand i träns är lättare.

Att ta till stångbett är inget som brukar behövas. Hjälptyglar lika så.

Det finns tränare som är bra på arbete vid hand. Se om du inte kan hitta en sån!
När ni sedan formgivit hästen avsuttet, stärkt den och lärt den ett signalsystem som passar för ridning kan man sedan ta med sig allt upp i sadeln. Och omskolningen uppsuttet förkortas rejält.
Tar man dem från marken kan man använda sig av sin kropp för att förstärka signalerna hästen inte riktigt förstår och man kan också röra handen i fler lägen än en hjälptygel, töm eller uppsuttet.
Att lära om är svårare än att bara lära in. Så det kräver mer upprepningar. :)

Det är så jag tänker. Att hon behöver läras om från marken innan jag sitter upp. Jag har eventuellt en tränare på gång som kan hjälpa mig från marken för att få henne att tänka rätt.

I vilket fall som helst så går det framåt. Nu fixar hon ju att hålla ett lägre tempo och rusar inte genom arbetet utan håller ett tempo där hon och jag för den delen hinner med mer. Enstaka steg har hon börjat söka sig neråt framåt, men fortfarade är det mest upp med huvudet och det är ju olika från gång till gång. Men vi fortsätter att jobba på.

Ska släppa henne i rundkorallen och se vad som händer när jag jobbar henne helt utan lina/tömmar. Kanske skulle det störa henne mindre och få henne att jobba mer rätt.

Jag har fortfarande inte slängt på en hjälptygel, men har bestämt mig för att om jag testar en så blir det ett Chambon. Den verkar vara bäst. Jag är inte typen som gillar hjälptyglar så jag är tveksam till dem. Men om det kan hjälpa henne åt rätt håll så kanske det kan vara värt att testa. Är ju inte värre än att tygeln kanske blir hängande i sadelkammaren oanvänd.

Kortfattat ser jag det så här:

Hästar håller av naturen balansen med halsen, främst genom att spänna underhalsen ihop med att dra upp skallen/halsen. Det gör att de sas välver sig åt fel håll i kroppen, buken och ryggen hänger och bakbenen blir då fast bakom hästen.
Det är det naturliga sättet att bära sig för ett flyktdjur som bara ska behöva kunna kuta ifrån fara. De har ett helvetes påskjut, per natur.
Bärighet är något helt annat!

Det jag gör då jag utbildar ridhästar är att lära dem balansera sig genom att niga istället för att spänna halsen.
När de kan gå avspända i rund och låg form har man möjlighet att börja rida dem bakifrån.
Innan det kan man skänkla på och gasa på för allt man är värd. Hästen kan inte börja göra rätt förrän den är avspänd. Avspänd blir den då den är i balans. Först då går hjälperna genom kroppen.

En vb-travare har ju ofta också vinklar som gör det svårare för dem. De har per natur bakbenen bakom sig i påskjutsläge.
Det gör inte dem till sämre individer. Men de har svårare att bära sig och ryttare.
Det måste man ta in i beräkningen då man ska skola dem. Eller tom skola om dem.
De brukar dock ha en helvetes arbetsvilja. Så det gör dem ju roliga.

Men har man inte kunskap nog, så att man inte tvekar kring lösning, bör man ta hjälp. Och då menar jag inte av hjälptyglar.
För vore det så enkelt att utbilda hästar skulle vi tränare vara arbetslösa. ;)
Hoppas du hittar någon bra där du bor!

Jag hade nog absolut även promenerat offroad långa turer med hästen. Ut i bushen så den får lyfta fötterna över stockar, zickzack mellan träd etc.

Travhästar eller körhästar som mest bara körts är ofta rätt styva och stela. Det underlättar inte att balansera sig och bli loss, genomsläpplig och påverkbar i balansen. Som ridhästar bör bli.. :)

Stel är hon, märks väldigt tydligt när man ska vända henne i stallgången och liknande. Är mer än en gång som hon backat rumpan in en boxvägg för hon inte lyckas böja kroppen ordentligt och måste backa för att få plats. Vi jobbar på det med. Mycket sträcka på halsen åt sidorna och sidoflyttande rörelser. Mycket böja och gå runt träd i skogen. Allt för att bygga upp mjukhet och smidighet i kroppen. Mycket vända, böja och ställa på töm. Serpentiner och volter.

Jag får bra kondis av att tömköra henne i skogen över stock och sten :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Min foderponny har en förmåga att 9 pass av 10 springa med huvudet uppe i luften och sänker ryggen oavsett hur mycket man jobbar henne...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Suskiv
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V