Finns det nån hjälptygel som fungerar?

Sv: Finns det nån hjälptygel som fungerar?

Det enda jag tyckt har hjälp hästen att sänka formen på ett bra sätt är martingall, den ger en liten hint om att hästen ska tänka neråt och inte bakåt, men samtidigt kan man med handen ge eftergift och se till så hjälptygeln endast inverkar som en vägledning vid behov och inte låser hästen eller hindrar den på något sätt.

Men personligen tycker jag att det bästa är att inte använda någon hjälptygel alls. Risken är att man ger fel signaler och låser hästen.

Jag har också haft en travare och genom att lära honom att slappna av och sänka huvudet så hade jag snart en häst som gjorde det jämt, i alla situationer, han höjde aldrig huvudet om jag inte red i flygande trav på en grusväg och han behövde det för att kunna öka tempot. Lätt på handen, avslappning och mycket uteridning tills hästen hittat balans och motorik. Och belöna korrekt beteende, om det så bara är att änka huvuet för tygeltag. Upprepa, upprepa, låga krav och mycket beröm. Visa hästen att det är skönt att sträcka ut så kommer den snart att släpa nosen i backen. ;)

Stretcha från marken är också bra. Ge morotsbitar från sidorna och gör bergsgeten. Det skadar inte. Sen ska man såklart regelbundet låta en massör eller liknande se igenom hästen efter eventuella spänningar så kan man hjälpa till på traven om det finns något som ställer till problem och skapar obalans eller felbelastningar. Men man kommer ganska långt med att gå ut och rida i lugnt tempo i terräng på lång tygel och lära hästen att sänka huvudet för tygeln. Då jobbar hästen på ett bra sätt igenom hela kroppen, bygger muskler, stretchar och lär sig slappna av och arbeta på rätt sätt utan att låsas fast och man får ett bra utgångsläge att jobba från sen.

Martingal? Den ska bara inverka när hästen kastar upp huvudet, inte när den bara går högt med huvudet, annars är den felaktigt tillpassad.

Precis, den hjälper till att bryta om hästen slänger upp huvudet eller håller det väldigt högt. Och eftersom att tygeln leds genom ringen under läget för din hand blir också tygeltaget lägre och något ledande på en häst som går med huvudet väldigt högt.

Jag personligen tycker att gummisnoddarna är ett av de mest underskattade hjälpmedel som finns.

Precis som någon annan skrivit blir vilket felaktigt hjälpmedel som helst ett icke fungerande verktyg. T.ex kan en väl anpassad gummisnodd över nacken löpandes genom bettringarna och fäst i sidorna på en gjord under longering kan göra underverk för en häst som springer omkring med huvudet i vädret.

Jag använder chambon, den leder bara hästen neråt, påverkar inte hur de håller mulen alls så de "krullar" inte ihop sig. Det har gjort stor skillnad för oss. Chambonen verkar enbart när huvudet är uppåt, så fort de sänker lite slutar inverkan. De kan gå med helt lång hals och mulen rätt fram om de vill, chambonen bara hänger då. Jag tycker den är helt klart den bästa hjälptygeln man kan ha.

Jag skulle föreslå Graman, den kan du anpassa "styrka" på hela ridpasset genom. andra hjälptyglar är fasta i position och för att ändra måste du hoppa av. Gramanen kan du ju dessutom fästa på olika sätt men jag skulle rekommendera att den är fäst i undersidan utav sadeln, går genom käkremmen, genom bettringarna och till din hand. Då får hästen ett tryck i nacken som får den att sänka huvudet, då behöver inte allt ligga i bettet så man drar ner huvudet.

På min travare gjorde jag som så att jag drog tömmen genom stigbygeln (westernsadel) och raka vägen till bettet utan krusiduller. Hästen fattade vad jag ville direkt!
Tänker att samma sak kanske fungerar med tömmkörningsgjord eller engelsksadel oxå för den delen, isåfall dra ner stigbyglarna fäst dom i normalt skänkelläge genom att sätta ihop dom under magen med tex ett grimmskaft tömmen genom stigbygeln fram till bettet. Då kan du själv styra eftergift och tryck relativt exakt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Min foderponny har en förmåga att 9 pass av 10 springa med huvudet uppe i luften och sänker ryggen oavsett hur mycket man jobbar henne...
Svar
10
· Visningar
1 167
Senast: Suskiv
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V