Finns min begagnade drömbil??

froggy

Trådstartare
Går det att hitta en bil med dessa egenskaper:

- fyrhjulsdriven (inget måste... men vill helst ha det)
- kombi
- kunna dra minst 1450 kg på B-kort
- nyare än år 2002
- helst inte gått mer än 15000 mil
- den ska inte kräva en massa reparationer hela tiden... inte rosta osv.
- stadig på vägen med släp bakom

för 60 000 - 80 000 kr ??

Sv: Finns min begagnade drömbil??

- kombi
- nyare än år 2002

Jag har en ford mondeo V6. den får dra 1800 kg med b-körkort, är -05 och har gått strax under 15 000 mil. Nu har den ju inte 4hjulsdrift, men stdig och vrålskön att köra.
Den är värd enligt gratisvärdering på nätet ca 50 000 kr.

Kanske vore ngt?

Nissan Xtrail.

Jag har tittat lite på nissan.

Fler i min krets (män) tycker inte att Nissan är något att "ha"... någon bra förklaring till det lyckas jag dock inte få..!! Grannen har en nissan kombi årsmodell ca 2001 och den är jätte rostig undertill och längst ner vid dörrarna....

Finns det ingen passat som faller in under det? Har hört att vissa har 4wd.

Passat vet jag inte, men min Golf kombi från 2004 har fyrhjulsdrift, diesel (drar jättelite), sex växlar, får dra ca 1450 på B-kortet, jag minns inte exakt och ligger prismässigt i den där klassen när man kollar värderingen på nätet. Runt 65 000 ungefär.

Bra bil tycker jag. Enda felet med min är att den inte har dragkrok:o så hittar du en med dragkrok så slå till!:D

Har tre bekanta som har xtrailen, alla hästägare, och de är nöjda men de är iofs tjejer allihop ;).
Den xtrailen som kompisen har är en 05 eller 06 och visst har det varit lite småfel men mest sådana saker som slits på bilar som rullar en hel del. Har inte upplevt att den är rostig men jag har iofs inte krupit under den :p.
Hennes bil kanske inte har världens bästa ax men drar riktigt bra och går stadigt på vägen. Inte klumpig att köra heller i stan tycker jag.

Finns det verkligen någon bil som får dra 1800 kg på b-kort?

Hm.... nu blev jag osäker och så hittar jag inte regbeviset!
Men över 1500 drar den iaf :) Vet inte om det beror på att det är en V6 med 170hk, kan inget om bilar, vet bara att den drar en hel del soppa pga det :p Därför byter jag nu till småbil... nu när jag inte har några hästar kvar att släpa runt på.

Om du kan tänka dig att tulla på fyrhjulsdriften och vill ha en mer soppasnål bil så får V50 dra 1470 i de modellerna med större motor. Har själv nyligen köpt en och den drar faktiskt riktigt bra för att vara så liten.

Och dieselvarianten av V50 får dra 1500. Däremot tror jag faktiskt att det kan vara lite svårt att hitta någon i TS prisklass.

Knappa in regnumret i bilregistret :)

Tvivlar dock på att man kan dra 1800 med b-kort. Är det inte totalvikt på 3500 som gäller och att släpet inte ska väga mer än bilen på det kortet? Gosh det var länge sedan jag läste om det där...

Inte en bensinare iaf, vår kostade 60' och det är en 05:a som gått 10'000 mil.

Nu vet jag inte hur det är med fyrhjulsdrift och om du "vågar" köpa en men SAAB står ju inte så högt i pris idag och det är ändå fina bilar som slumpas bort.... Men ja, då står man ju i valet själv, vill man ha saab idag? (jag tänker på reservdelar om det skulle behövas tex....)

Min kompis har en saab (men vilken modell?) med turbo som får dra 1500 på b-kort...

Finns det verkligen någon bil som får dra 1800 kg på b-kort?

Med nuvarande regler så nej, det finns det inte (Släpet får inte ha en totalvikt på mer än bilen och ekipaget inte mer än 3500 kg så 1800 *2 =3600 vilket inte går med bara B). Det högsta jag har sett är några fd polisreggade gamla volvos som har fått dra 1600 kg men dom har varit special på nåt sätt.

Skulle själv kunna tänka mig en volvo, subaru, hyundai santa fe eller en fyrhjulsdriven dieselgolf om jag ville ha en hyfsat driftsäker bil(/vanlig nog att det går att hitta billigare delar till) som får dra mycket på b-kort.

Nu vet jag inte hur det är med fyrhjulsdrift och om du "vågar" köpa en men SAAB står ju inte så högt i pris idag och det är ändå fina bilar som slumpas bort.... Men ja, då står man ju i valet själv, vill man ha saab idag? (jag tänker på reservdelar om det skulle behövas tex....)

Min kompis har en saab (men vilken modell?) med turbo som får dra 1500 på b-kort...

Reservdelar till Saab är inga som helst problem att få fram och kommer inte vara ngt problem heller.

Så det är inget argument till att inte köpa en Saab.

Så vill man ha en billig och säker bil så är Saab absolut ett alternativ.
Den är även helt okej att dra släp med även om det inte går att jämföra med tex en stor tung fyrhjulsdriven Kingcab som är byggd för att dra på ett annat sätt.

- kombi
- nyare än år 2002

Toyota Rav 4.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
755
Senast: Windy
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: aiquen
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 452
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 449
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka