Finns mitt rutiga golv?

Bukefalos 30 år!

strawberrysylt

Trådstartare
Provar här, nån kanske vet eller har bättre googleskills.

Vi ska byta golv i hallen. Vinylmatta eller klickgolv.
Jag har kommit på att jag skulle vilja ha sånt här rutigt ❤, se bild.

Men det jag hittar som ser ut så är klinker och det är för dyrt eller också målade trägolv.
Eller, jag har hittat Forbo Marmoleum klickgolv, men det verkar vara gamla bilder, för vi fick hem prover på deras färger och de kunde tydligen inte tillverka i vitt längre ?! Gillade inte deras grå färg heller riktigt.
Vill ha grått/vitt eller också ljusgrått/mörkgrått.

Jag hittade en fin vinylmatta på ruugs, men först visste vi inte om det var en tillförlitlig sida och så när vi ringde dem så var den ändå slut.

Har även sett en fin på fluttegolv eller vad det hette, någon som vet om det är en tillförlitlig sida?
Dock lite för små rutor egentligen och "marmor-look" jag inte vet om jag gillar.
Men väntar på provbit i posten.

Tips? :)

Bifogade filer

• Screenshot_20251118-102848_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20251118-102848_Samsung Internet.webp
    25,9 KB · Visningar: 1 133
Provar här, nån kanske vet eller har bättre googleskills.

Vi ska byta golv i hallen. Vinylmatta eller klickgolv.
Jag har kommit på att jag skulle vilja ha sånt här rutigt ❤, se bild.

Men det jag hittar som ser ut så är klinker och det är för dyrt eller också målade trägolv.
Eller, jag har hittat Forbo Marmoleum klickgolv, men det verkar vara gamla bilder, för vi fick hem prover på deras färger och de kunde tydligen inte tillverka i vitt längre ?! Gillade inte deras grå färg heller riktigt.
Vill ha grått/vitt eller också ljusgrått/mörkgrått.

Jag hittade en fin vinylmatta på ruugs, men först visste vi inte om det var en tillförlitlig sida och så när vi ringde dem så var den ändå slut.

Har även sett en fin på fluttegolv eller vad det hette, någon som vet om det är en tillförlitlig sida?
Dock lite för små rutor egentligen och "marmor-look" jag inte vet om jag gillar.
Men väntar på provbit i posten.

Tips? :)
Vi har Forbo Marmoleum klickgolv i ganska stora delar i huset. I köket har vi rutigt med ljusgrått och mörkgrått. Jag gillar golvet men efter drygt 10 år så vill jag varna för att det inte är speciellt hållbart. Det blir lätt märken i det som inte går att göra något åt. När vi byggde stuga nu valde vi faktiskt vinylmatta istället. Dock ingen rutig så det har jag inte tips på :).

Tarkett har en serie vinylgolv som heter ID Mixonomi, där finns både rutor och andra former att kombinera om man vill. Jag har föreskrivit rutigt likt din bild flera gånger på jobbet, och det blir väldigt snyggt lagt. Rutorna är 25x25 cm.

Tarkett har två rutiga vinylmattor.

https://tarkett.se/p/vinylgolv-iconik-t-extra-logis-black-white/240019312

https://tarkett.se/p/vinylgolv-iconik-t-extra-albi-black-and-white/5828035

Men beror ju såklart på hur stora rutor du vill ha och om det ena är för stenigt :)

Åh, jag var otydlig ser jag. Svartvitt vill jag inte ha. Tack iallafall.

Vi har Forbo Marmoleum klickgolv i ganska stora delar i huset. I köket har vi rutigt med ljusgrått och mörkgrått. Jag gillar golvet men efter drygt 10 år så vill jag varna för att det inte är speciellt hållbart. Det blir lätt märken i det som inte går att göra något åt. När vi byggde stuga nu valde vi faktiskt vinylmatta istället. Dock ingen rutig så det har jag inte tips på :).

Åh, tack! Nä, då låter inte Forbo Marmoleum som något vi ska välja.

Tarkett har en serie vinylgolv som heter ID Mixonomi, där finns både rutor och andra former att kombinera om man vill. Jag har föreskrivit rutigt likt din bild flera gånger på jobbet, och det blir väldigt snyggt lagt. Rutorna är 25x25 cm.

Åh! Det där är ju precis vad jag vill ha! Men de verkar bara ha det för företag...
Får höra med vår golvbutik/vår hantverkare, de säljer/använder andra av Tarketts produkter ju. Men kanske blir för liten beställning.... och ser inget pris.
Men tack! Hoppas!

Så lustigt att jag nyss satt och googlade på rutiga golv innan jag hamnade på buke. Jag vill ha rutigt golv i köket, vi har hundar och jag vill att det ska tåla vatten. Jag vill nog ha grått eller grönt med vitt. Matta låter kanske som det bästa då? Men Tarkett verkade ju också nice.. uppdatera gärna vad det blir för er, vårt ligger längre fram!

Svarar eftersom vi har samma golv. Det tål vatten men inte att man ex. tappar hårda saker i golvet. Oftast går det bra, men någon gång ibland blir det stora märken i golvet.
Åh det lät ju mindre bra förstås. Maken tappar rätt ofta saker när han plockar i och ur diskmaskinen, rätt fumlig och det lär ju inte bli bättre.. men annars lät det ju toppen! Kan hundklor göra märken tro?

Åh det lät ju mindre bra förstås. Maken tappar rätt ofta saker när han plockar i och ur diskmaskinen, rätt fumlig och det lär ju inte bli bättre.. men annars lät det ju toppen! Kan hundklor göra märken tro?
Hundklor verkar inte vara någon fara!

Vi har haft sånt golv i 7-10 år (olika rum) och har väll tre-fyra större märken som inte försvinner. Så det är ju inte varenda grej som går i golvet som lämnar märken!

Precis samma här! Efter 5 år fick vi en vatten skada. Valde då matta istället. Golvet var repigt och inte så fint man hade önskat.

Vi har dock tre söner och en hund som röjt på det

uppdatera gärna vad det blir för er

Det lutar åt Tarketts mixonomi!
Vår hantverkare skulle ta hem, de hade 5 olika färger jag kan tänka mig 😊. Hoppas de är fina och att det inte är för dyrt.
Forbo Marmoleum verkar ju inte särskilt hållbart...

De klassiska rutiga golven från 50-talet (-ish?) är väl gjorda med bitar av linoleummatta som är limmade mot underlaget.
Om man vill ha en rutning med färg eller storlek som inte finns att köpa färdig borde det gå att ordna genom att skära till bitar från "hela" mattor i sortimentet.
https://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/linoleum/marmoleum-modular-plattor/byegsb#panel_103
Fast hur blir det med skarvar?

Liknande trådar

• Hjälp med golv!
  • Golv - riva upp eller lägga nytt ovanpå?
  • Inrednings och förvarings hjälp!
  • Hjälp oss att renovera köket!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka