Finsk lapphund

Men är en Tollare något som skulle kunna passa mig?

Jag är så velig med ras, jag vet att jag gillar kineser efter 11,5 år hittills och jag har gillat dom pudlar jag träffat men känner ingen tillräckligt väl för att ha starka känslor för dom utan har bara utgått från vad jag sett på någon kurs och där har det varit väldigt blandat, allt från super snabba i huvudet till att ha fika pausen med att sitta i mattes knä som det bästa på kursen och inte träningen och så har vi en granne med pudel som jag gillar. Jag tror jag skulle gilla en pudel men har svårt att se vad jag ”vinner” på att ha en pudel jämfört med att fortsätta med kineserna.

Jag växte till viss del upp med en irländsk setter när jag var liten och han var så klart jätte snäll men inget för mig nu. Och grannens golden älskade jag verkligen och drömde om en egen golden som barn och jag var med honom dygnet runt och fick gå mina första hundpromenader på egen hand med honom och jag var så stolt men det är ingen ras jag vill ha just nu i alla fall.

En annan granne hade två Tollare och dom fick man däremot aldrig hälsa på. Golden var det inga problem med men just tollarna sa dom ifrån om och jag förstår det. Jag låter inte alla barn gå fram till Alvin och Milou. Men skillnaden var så stor mellan hundarna och just att vi var grannar, Alvin och Milou får hälsa på grannarna om både grannar och hundar vill för dom träffar man ju ofta så då vill man ha en bra relation. Sånär jag på 19 år aldrig fick hälsa på en tollare blev det lite mystiskt, men jag beundrade dom verkligen. Kan mycket väl varit ägarna som hade olika inställning
Generellt älskar tollare barn. Tollarna gillar allt som är… aktivitetsfullt. 😁 Jag tror egentligen, och det tynger mig verkligen när jag tänker tanken, att min hund hade varit mycket nöjdare i en familj med barn. Bara för att hon älskar barn och folk så otroligt mycket. Så när jag hade en familj med setter och två tvillingbarn som hjälpte med passa Cessna ibland så var det svårt att få med henne därifrån.

Men svårt att säga om tollarna passar dig. Det är en väldigt spridd ras, men baserat på vad du skrivit här tror jag nog absolut du skulle hitta något du passar jättebra med. Jag är inte jätteinsatt i kineser, men tänker spontant att tollarna är lite mer hund i träning. Men även där varierar det stort. Finns tollare som jag tycker är mer aktiva sällskapshundar och man nästan tycker lite synd om ägarna som tragglar i lydnadsklasser med en hund som gör ”bara det den ska men inte mer”, medan vissa tollare har en raketmotor i rumpan och jobbar tills de stupar (och egentligen knappt skulle behöva belöningar för att arbetet i sig är belönade).

Även inom samma typer av linjer kan man se de här skillnaderna, så man får vara noga men som sagt - tror absolut du skulle kunna hitta tollare du passar med. ☺️
 
Generellt älskar tollare barn. Tollarna gillar allt som är… aktivitetsfullt. 😁 Jag tror egentligen, och det tynger mig verkligen när jag tänker tanken, att min hund hade varit mycket nöjdare i en familj med barn. Bara för att hon älskar barn och folk så otroligt mycket. Så när jag hade en familj med setter och två tvillingbarn som hjälpte med passa Cessna ibland så var det svårt att få med henne därifrån.

Men svårt att säga om tollarna passar dig. Det är en väldigt spridd ras, men baserat på vad du skrivit här tror jag nog absolut du skulle hitta något du passar jättebra med. Jag är inte jätteinsatt i kineser, men tänker spontant att tollarna är lite mer hund i träning. Men även där varierar det stort. Finns tollare som jag tycker är mer aktiva sällskapshundar och man nästan tycker lite synd om ägarna som tragglar i lydnadsklasser med en hund som gör ”bara det den ska men inte mer”, medan vissa tollare har en raketmotor i rumpan och jobbar tills de stupar (och egentligen knappt skulle behöva belöningar för att arbetet i sig är belönade).

Även inom samma typer av linjer kan man se de här skillnaderna, så man får vara noga men som sagt - tror absolut du skulle kunna hitta tollare du passar med. ☺️
Men hur hittar man den där perfekta individen? Det är väl jätte svårt att veta hur man ska hitta rätt och sen om det skiljer sig mycket i rasen och att det ska vara rätt individ. Jag är inte alls insatt i att läsa och tolka olika mentalbeskrivningar och prov. Vill gärna lära mig mer för med kineser gör man oftast bara dom fysiska undersökningarna så jag har aldrig läst det. Tittar ni upp kullar innan dom kommer och går igenom allt eller sätter ni igång när valparna har fötts men innan dom kan tingas?
 
Jag ser inte heller vad en pudel ska ge dig mer än de kineser du redan har.
En till kines låter väl jättebra om du nu vill ha den där lätta vardagen också :)
Tack ❤️ Ja för hur jag än har letat hittar jag inte något som kan mäta sig med dom. Om vårt största problem är att det är jobbigt att träna och tävla i mycket regn så kanske det helt enkelt bara får vara så.
 
Men hur hittar man den där perfekta individen? Det är väl jätte svårt att veta hur man ska hitta rätt och sen om det skiljer sig mycket i rasen och att det ska vara rätt individ. Jag är inte alls insatt i att läsa och tolka olika mentalbeskrivningar och prov. Vill gärna lära mig mer för med kineser gör man oftast bara dom fysiska undersökningarna så jag har aldrig läst det. Tittar ni upp kullar innan dom kommer och går igenom allt eller sätter ni igång när valparna har fötts men innan dom kan tingas?
Jaa, det kan vara lite lurigt framförallt under covid! Men egentligen ingen raketforskning.

Bästa är ju om du kan se några tollare i träning, helst olika typer då. Då kommer du nog ganska snabbt märka vilka hundar du gillar och inte. Sen även den sociala aspekten på hundarna. Vissa tollare är lite reserverade av sig medan vissa är glada i folk likt en golden. Så det kan vara värt att fundera över. 😃
 
Men hur hittar man den där perfekta individen? Det är väl jätte svårt att veta hur man ska hitta rätt och sen om det skiljer sig mycket i rasen och att det ska vara rätt individ. Jag är inte alls insatt i att läsa och tolka olika mentalbeskrivningar och prov. Vill gärna lära mig mer för med kineser gör man oftast bara dom fysiska undersökningarna så jag har aldrig läst det. Tittar ni upp kullar innan dom kommer och går igenom allt eller sätter ni igång när valparna har fötts men innan dom kan tingas?

Jag tror faktiskt inte du kan utgå från att alla kineser är så träningsvilliga som dina. Jag har träffat ett gäng som inte är särskilt föriga eller intresserade av samarbete över huvud taget. Sen går det säkert att bygga en viss motivation med träning, men det är inte säkert att det kommer "automatiskt" så att säga på en ras som avlas mest för utseende och för att vara ett trevligt sällskap.
 
Jag tror faktiskt inte du kan utgå från att alla kineser är så träningsvilliga som dina. Jag har träffat ett gäng som inte är särskilt föriga eller intresserade av samarbete över huvud taget. Sen går det säkert att bygga en viss motivation med träning, men det är inte säkert att det kommer "automatiskt" så att säga på en ras som avlas mest för utseende och för att vara ett trevligt sällskap.
Håller med. Har träffat några trevliga kineser men ingen av dem verkar vara några träningsglada hundar direkt.
 
Jag har alltid tänkt på kineser som lättlärda, antingen har min uppfödare väldigt bra hundar, eller så har jag haft tur eller som min mamma sa igår att det beror på mig. Att det är för att jag är så duktig med alla djur 🙈🙈 Vill verkligen, verkligen inte skryta, funderar bara rent objektivt på om jag som matte eller förare kan avgöra så mycket.🙈 Eller så har många förutfattade meningar om kineser som bara utställningshundar.

Både Alvin och Milou har gjort bäst ifrån sig på alla kurser vi gått oavsett dom andra raserna. Men jag har varit lite avundsjuk på att vissa hundar verkar ännu mer lättmotiverade än mina. Det är väl just det jag saknat, den där lilla extra gnistan. Lusten att bara jobba och jobba. Orka längre. Energi att bara kasta sig in i träningen. Ännu snabbare i tankarna. Jag trodde länge att en aussie skulle ge mig det men i början av tråden avrådde så många mig från en aussie.
 
Jag har haft en kines (puff) med matte på mina kurser jag håller i agility i något år nu. Den är väldigt trevlig och extremt lättlärd. Vet inte vilken uppfödare den är ifrån. Nu är det den enda kines jag har erfarenhet av men den är otroligt mjuk i sättet även när den taggar till, så förstår att du har svårt att hitta någon annan ras som känns bra för dig. Just den jag träffat är dock inte riktigt lika känslig för kyla och väta som du beskriver att dina är.
 
Det här håller jag med om helt. Hur mycket jag vill att hunden ska vara en ”träningsmaskin” för att då nalla på sällskapslivet i vardagen. Då vill jag hellre ha en hund som är lätt att leva med till vardags än mot prestationer på tävlingsplan.

Efter en meter lång kö är jag tillbaka på vad jag tänkt sen jag skaffade Alvin för 11,5 år sedan att en pudel eller kines är det jag helst vill ha. Men Dom andra raserna finns med i bakhuvudet.

Jag vet inte om det bara är jag som känner så men det är lite ”läskigt” att byta ras när man är van vid hur den man har fungerar även om alla är individer. Det vet jag. Men det finns ändå en hel del rasbundet,

Det är nog vanligt att man tycker det är lite skrämmande att byta ras :) jag känner lika men samtidigt så är det ju otroligt spännande också.

Jag ser inte heller vad en pudel ska ge dig mer än de kineser du redan har.
En till kines låter väl jättebra om du nu vill ha den där lätta vardagen också :)

Fast nog är det lättare att få tag i en pudel med mer arbetslust och mer vädertålig än en kines?
 
Det är nog vanligt att man tycker det är lite skrämmande att byta ras :) jag känner lika men samtidigt så är det ju otroligt spännande också.



Fast nog är det lättare att få tag i en pudel med mer arbetslust och mer vädertålig än en kines?
TS verkar ju ha hittat en bra uppfödare med rätt linjer av kines och en liten pudel brukar inte vara direkt vädertålig heller. De flesta brukar väl avsky regn dom med. Deras päls
är inte heller värmande så som dubbelpälsade raser men såklart värmer den mer än en naken kines. Men finns ju pälsade kineser också.
 
TS verkar ju ha hittat en bra uppfödare med rätt linjer av kines och en liten pudel brukar inte vara direkt vädertålig heller. De flesta brukar väl avsky regn dom med. Deras päls
är inte heller värmande så som dubbelpälsade raser men såklart värmer den mer än en naken kines. Men finns ju pälsade kineser också.
Så du skulle inte säga att pudlar är helt obrydda av regn?

Börjar inse att jag kanske inte kan hitta en ’vattensäker” hund som går ihop med allt annat jag vill ha.
 
TS verkar ju ha hittat en bra uppfödare med rätt linjer av kines och en liten pudel brukar inte vara direkt vädertålig heller. De flesta brukar väl avsky regn dom med. Deras päls
är inte heller värmande så som dubbelpälsade raser men såklart värmer den mer än en naken kines. Men finns ju pälsade kineser också.
Ja rätt linje absolut!

Uppfödaren behöver tyvärr lägga ner sin avel men jag kommer ha kontakt med hen och hälsa på i sommar och när nästa hund ska köpas om jag bestämmer mig för en kines så kommer jag ta kontakt med hen och se var Alvins och Milous släktingar hamnat och kika på deras avkommor. Det är ett snår av grenar med alla hundar efter en lång tids avel så det är svårt att hålla koll på allt. Men Alvins mamma är mormor till Milou.

Vet också att kineser är stora i Norge, Alvins bror bor där och det finns en sida för registrering av chinese crested från hela världen som kommer från norskt initiativ. Så där kan man säkerligen också kunna hitta en fin liten hund.
 
Så du skulle inte säga att pudlar är helt obrydda av regn?

Börjar inse att jag kanske inte kan hitta en ’vattensäker” hund som går ihop med allt annat jag vill ha.
Nej verkligen inte dom mindre i alla fall. Skrev inte @pepp tidigare i tråden att hennes helst vägrar gå ut när det är för blött eller kallt?
Sen kan du aldrig vara säker att få en vädertålig hund oavsett ras eftersom det är ganska individberoende. Och viljan att lägga sig i blött gräs kan ju dessutom tränas upp, om hunden har tillräckligt med arbetsvilja/vilja att vara till lags.
Själv har jag en ras med en väldigt tålig päls som sällan fryser. Ändå har jag en som helst lägger i bromsen när det regnar ute. Hon grå dock att tävla i regn/blött gräs utan problem eftersom jag dels har tränat mycket ute i ruskväder och tränat på att få henne att lyssna och utföra kommandon/moment i blött gräs samt att hon har mycket arbetsvilja. Hon tycker fortfarande att det är äckligt att lägga sig i blött gräs men gör det utan att tveka ändå för att hon förstår att det leder till något bra.
 
Alltså vår bc har ju också varit löjlig vid kasst väder när han var yngre och han går fortfarande runt vattenpölar men han kan släppa detta vid träning. Nike (maltes blandning) är också kinkig i dåligt väder och det ska till en hel del övertalning för att hon ska lägga sig i blött gräs. Corgin är tvärtom och ska istället plaska igenom varje vattenpöl..
Det jag kan säga är att detta har märkts på dom direkt när man hämtat dem hos uppfödaren vid 8 veckor och jag tänker att det borde inte vara omöjligt att se om det finns en valp i kullen som verkar mer obrydd än de andra över väta?
 
TS verkar ju ha hittat en bra uppfödare med rätt linjer av kines och en liten pudel brukar inte vara direkt vädertålig heller. De flesta brukar väl avsky regn dom med. Deras päls
är inte heller värmande så som dubbelpälsade raser men såklart värmer den mer än en naken kines. Men finns ju pälsade kineser också.

Pudlar är väl dubbelpälsade? Sen har vissa sämre päls än andra. Nu har jag förvisso mest tipsat om mellan eftersom att det känns som att man lättare hittar lite mer utvärderade hundar där arbetsmässigt.
 
Nej, pudlar är inte dubbelpälsade.

Jo, det ska dom vara. Det finns även någon storpudel som klarade anlagstestet till patrullhund i Försvarsmakten och det gör du inte utan dubbel päls.

Från pudelklubbens sida. Markerade delen där päls står.

IMG_20220203_190504.jpg
 
Milous syster ska paras snart, det blir bara två till kullar från den här uppfödaren och jag kan inte låta bli att bli sugen när jag ser alla bilder på föräldrarna och släktingar långt bak i tiden och syskon till föräldrarna och syskonbarn. Tänker ifall man skulle kunna få någon som Milou… Pratade med uppfödaren igår och hon berättade att alla i Milous kull varit så framåt, tuffa, snabba och smarta men samtidigt jätte snälla. Roligt hur vissa saker verkligen går i arv. Lite av den tuffheten och smartheten skulle jag faktiskt kunna tänka mig som en tredje hund. Och med Alvins blod i sig också eftersom Alvins mamma är mormor till tiken som ska paras.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 020
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 130
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Vi har idag en Finsk lapphund, gammal gubbe på 14 år, och en jakt labbe, precis året fyllda. Från början så var tanken att sambon skulle...
2
Svar
39
· Visningar
4 181
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 366
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp