Finsk lapphund

Veterinärerna verkar inte hålla med om att pudlar har underull. Detta är från Anicura.
1643914833680.png
 
Efter tusen vändor runt i huvudet ger jag snart upp kampen om att hitta en ny ras jag känner att jag verkligen brinner för. Pudel finns kvar som en favorit men sen har jag mina kineser som det brinner och bankar för i hjärtat. Jag vet inte om det är ”värt” att prova t.ex. pudel när jag efter att ha granskat alla mina hundrasböcker och bollat med er insett att det finns andra raser men att jag under den tiden insett mer och mer att jag kanske inte behöver byta ras. Kanske är kineserna det jag vill ha. Känns som jag är tillbaka till kines eller pudel där jag varit senaste åren. Så då får jag avgränsa sökandet till dom två raserna och titta vidare där.

Bland kineserna vet jag vad jag vill ha. Med pudlar får jag lära mig ännu mer.
 
Om de hade underull skulle de ju fälla :confused:
Plus, finns ju flertalet trimraser som inte fäller. De behöver trimmas. Pudlar tovar istället.

När min löwchen bytte från valp- till vuxenpäls så fällde hon inte heller. Hon tovade.

Så nej, bara för att de har underull så behöver de inte fälla.
 
Pudlar har främst ullpäls men dom har också del täckhår i pälsen. Täckhåren växer på samma sätt som ullpälsen och dom är lika långa vilket gör att pudelns päls inte har den typiska dubbelpälsen med hårda täckhår ytterst och mjuk ull under den. Täckhåren skyddar delvis mot exempelvis regn men om man borstar upp pälsen så försvinner den funktionen eftersom täckhåren då inte kommer sticka upp ovanför ullen. Täckhåren brukar vara rikligast längs nacken, ryggen och svansen. En bra utställningspäls ska göra ha ganska mycket täckhår eftersom det ger pälsen mer stuns och stadga.

Täckhåren är lite styvare än ullen, vilket gör att dom sticker upp ovanför ullen, och dom är ofta mörkare vilket gör att exempelvis min gråa pudel ser mörkare ut när hon blir lite långhårig då de svarta täckhåren sticker upp ovanför ullen.

647FA566-B640-499A-BFA6-2DA73BD489BF.jpeg


Här ser man hur dom svarta täckhåren sticker upp ovanför de ljusare ullhåren.
 
Veterinärerna verkar inte hålla med om att pudlar har underull. Detta är från Anicura.
Visa bifogad fil 85214
Pudlar har främst ullpäls men dom har också del täckhår i pälsen. Täckhåren växer på samma sätt som ullpälsen och dom är lika långa vilket gör att pudelns päls inte har den typiska dubbelpälsen med hårda täckhår ytterst och mjuk ull under den. Täckhåren skyddar delvis mot exempelvis regn men om man borstar upp pälsen så försvinner den funktionen eftersom täckhåren då inte kommer sticka upp ovanför ullen. Täckhåren brukar vara rikligast längs nacken, ryggen och svansen. En bra utställningspäls ska göra ha ganska mycket täckhår eftersom det ger pälsen mer stuns och stadga.

Täckhåren är lite styvare än ullen, vilket gör att dom sticker upp ovanför ullen, och dom är ofta mörkare vilket gör att exempelvis min gråa pudel ser mörkare ut när hon blir lite långhårig då de svarta täckhåren sticker upp ovanför ullen.

Visa bifogad fil 85220

Här ser man hur dom svarta täckhåren sticker upp ovanför de ljusare ullhåren.
Måste du borsta varje dag? Hur mycket tid lägger du på pälsvård?
 
Pudlar har främst ullpäls men dom har också del täckhår i pälsen. Täckhåren växer på samma sätt som ullpälsen och dom är lika långa vilket gör att pudelns päls inte har den typiska dubbelpälsen med hårda täckhår ytterst och mjuk ull under den. Täckhåren skyddar delvis mot exempelvis regn men om man borstar upp pälsen så försvinner den funktionen eftersom täckhåren då inte kommer sticka upp ovanför ullen. Täckhåren brukar vara rikligast längs nacken, ryggen och svansen. En bra utställningspäls ska göra ha ganska mycket täckhår eftersom det ger pälsen mer stuns och stadga.

Täckhåren är lite styvare än ullen, vilket gör att dom sticker upp ovanför ullen, och dom är ofta mörkare vilket gör att exempelvis min gråa pudel ser mörkare ut när hon blir lite långhårig då de svarta täckhåren sticker upp ovanför ullen.

Visa bifogad fil 85220

Här ser man hur dom svarta täckhåren sticker upp ovanför de ljusare ullhåren.
Måste du borsta varje dag? Hur mycket tid lägger du på pälsvård?
 
Måste du borsta varje dag? Hur mycket tid lägger du på pälsvård?
Numera lägger jag i princip ingen tid på pälsvård förutom bad och klippning varannan månad ungefär. Eller, jag brukar behöva klippa en gång däremellan runt ögon och rumpan för att hon ska se och vara fräsch.

När hon var yngre ställde vi ut och då var det massor av jobb. Jag vet inte hur det hade varit om jag hade haft henne i kort päls den perioden, oftast är pälsen som jobbigast runt 1 år och när dom byter från bebispälsen, som är mjukare, till vuxenpälsen och det var då vi ställde ut.

Idag händer det att jag borstar för att det är lite mysigt men det behövs absolut inte. Möjligen att hon kan få små tovor i armhålorna men dom brukar jag reda ut med fingrarna när jag hittar dom i så fall.

Om man vill ha pälsen lite längre kan det fastna en del i den, värst är nån typ av frö som verkligen klamrar sig fast i pälsen men annars tycker jag inte dom drar in särskilt mycket 😊
 
Jag tänkte kasta in västgötaspets i mixen, men de är vad jag själv erfarit inte jättegalet förarsvaga, de är lite egensinniga men tycker ändå de verkar arbetsvilliga hur nu det går ihop. Svärföräldrarna har haft två och eftersom de kom från känd uppfödare har vi hängt vid deras ring en hel del på utställning och jag gillar dem skarpt.
Har västgötaspets av den arbetsvilliga typen. Han är verkligen en schäfer i mini-format, vilket jag även fått höra av IGP-instruktörer. Så de kan absolut vara arbetsvilliga. Dock tror jag att om TS gillar det mjuka fina sättet hos kineserna så blir nog västgötaspets inte en jättebra matchning. De är ju (likt corgin vad jag vet) ganska hårda, en del skinn på näsan och kräver en bra relation till sin förare för att göra sitt yttersta i arbete. Lite som schäfer/cattle dog.

Enligt min uppfattning och erfarenhet är västgötaspets som schäfrar, medan kineser mer är som exempelvis collies. Om TS är ok med den skillnaden kan det dock såklart funka!
Jag tror inte att du ska ha västgötaspets. Det är svårt att veta vad man får då ingen avlar på arbetsegenskaper. Det finns träningsvilliga individer, men de flesta är "what's in it for me". Inte en hund man nöter med. Min är helt ointresserad av träning, jag har verkligen försökt. Efter två år gav jag upp och skaffade collie att träna med. Min har extremt viltintresse, han står på bakbenen och skriker, helt okontaktbar. Han får aldrig gå lös numera. Väldigt charmig dock.
Jo det finns uppfödare som avlar på arbetsegenskaper, och som tävlar aktivt med sina. Sen är jag helt med på att det finns hundar i rasen som är olika (där ena sidan är envis, självständig och passar bäst till typ spår, och den andra sidan är extremt arbetsvillig, lättlärd, lättbelönad och mer av en arbetsmaskin). Jag tror att din och min är på olika sidor av den skalan. Vanligast är väl dock att de ligger mittemellan.
 
Jag har haft en kines (puff) med matte på mina kurser jag håller i agility i något år nu. Den är väldigt trevlig och extremt lättlärd. Vet inte vilken uppfödare den är ifrån. Nu är det den enda kines jag har erfarenhet av men den är otroligt mjuk i sättet även när den taggar till, så förstår att du har svårt att hitta någon annan ras som känns bra för dig. Just den jag träffat är dock inte riktigt lika känslig för kyla och väta som du beskriver att dina är.
 
Jag har haft en kines (puff) med matte på mina kurser jag håller i agility i något år nu. Den är väldigt trevlig och extremt lättlärd. Vet inte vilken uppfödare den är ifrån. Nu är det den enda kines jag har erfarenhet av men den är otroligt mjuk i sättet även när den taggar till, så förstår att du har svårt att hitta någon annan ras som känns bra för dig. Just den jag träffat är dock inte riktigt lika känslig för kyla och väta som du beskriver att dina är.
Härlig läsning! Vi kinesägare blir glada varje gång vi får visa vad dom kan. Förvånar både folk utan hund, andra hundägare, instruktörer på varje kurs och domare. Även domaren som bara hade träffat en enda kines som domare och att han hade trott utan erfarenhet att kineser är sura och han kom fram till mig efter prisutdelningen och berättade hur imponerad han var över mina och att han trodde att mina var på samma nivå som lite mer klassiska raser.
 
Angående om jag klarar av tuffare hundar så gör jag det. Jag har hållit på med djur så länge jag kan minnas och med väldigt olika behöv och krav. Men frågan är huruvida jag vill ha en sån hund eller om jag trivs bra som det är Milou är mycket mildare än mer bruksavlade raser fast han är en självsäker hund, tänker själv och tycker att han själv är störst, bäst och vackrast. Fått höra från många på klubbar och tävlingar att dom är som små bc, brukshundar och att dom inte trott att allt det finns i en liten kind. Många förvånade människor.

Ett exempel till som är är att hitta rätt tollare till exempel. Älskar det fina med dom men är osäker på vardagen med en tollare fast att jag gärna skulle vilja träna med dom och dela livet med dom,.Men hur blir det med mina skogspromenader och springa fritt för jag hör så blandat om dom och jag vill ju hemskt gärna hitta en fin aussie. Och den där pudeln… Fullt upp här låter det som om jag skulle skaffa varenda hund jag vill ha.
 
Har västgötaspets av den arbetsvilliga typen. Han är verkligen en schäfer i mini-format, vilket jag även fått höra av IGP-instruktörer. Så de kan absolut vara arbetsvilliga. Dock tror jag att om TS gillar det mjuka fina sättet hos kineserna så blir nog västgötaspets inte en jättebra matchning. De är ju (likt corgin vad jag vet) ganska hårda, en del skinn på näsan och kräver en bra relation till sin förare för att göra sitt yttersta i arbete. Lite som schäfer/cattle dog.

Enligt min uppfattning och erfarenhet är västgötaspets som schäfrar, medan kineser mer är som exempelvis collies. Om TS är ok med den skillnaden kan det dock såklart funka!

Jo det finns uppfödare som avlar på arbetsegenskaper, och som tävlar aktivt med sina. Sen är jag helt med på att det finns hundar i rasen som är olika (där ena sidan är envis, självständig och passar bäst till typ spår, och den andra sidan är extremt arbetsvillig, lättlärd, lättbelönad och mer av en arbetsmaskin). Jag tror att din och min är på olika sidor av den skalan. Vanligast är väl dock att de ligger mittemellan.
Du har säkert helt rätt. Jag måste säga att jag är lite avundsjuk. Jag hade bara hört om den arbetsvilliga typen, och blev förvånad över min. Som tur är dyrkar han och husse varandra. Idag hade jag nog kunnat hitta en som vill jobba, jag lyckades ju hitta en orädd collie. Men collie passar nog mig bättre.
 
Har västgötaspets av den arbetsvilliga typen. Han är verkligen en schäfer i mini-format, vilket jag även fått höra av IGP-instruktörer. Så de kan absolut vara arbetsvilliga. Dock tror jag att om TS gillar det mjuka fina sättet hos kineserna så blir nog västgötaspets inte en jättebra matchning. De är ju (likt corgin vad jag vet) ganska hårda, en del skinn på näsan och kräver en bra relation till sin förare för att göra sitt yttersta i arbete. Lite som schäfer/cattle dog.

Enligt min uppfattning och erfarenhet är västgötaspets som schäfrar, medan kineser mer är som exempelvis collies. Om TS är ok med den skillnaden kan det dock såklart funka!

Jo det finns uppfödare som avlar på arbetsegenskaper, och som tävlar aktivt med sina. Sen är jag helt med på att det finns hundar i rasen som är olika (där ena sidan är envis, självständig och passar bäst till typ spår, och den andra sidan är extremt arbetsvillig, lättlärd, lättbelönad och mer av en arbetsmaskin). Jag tror att din och min är på olika sidor av den skalan. Vanligast är väl dock att de ligger mittemellan.

Oj, jag skulle verkligen inte jämställa cattle dog och schäfer, väldigt olika typer av hundar. Schäfer till sport är ju otroligt lättbelönade? Arbetsfokuserade linjer på collie är definitivt mer som schäfer än kineser. Det blir tokigt när spretiga raser ska dras över en kam på det viset.
 
Oj, jag skulle verkligen inte jämställa cattle dog och schäfer, väldigt olika typer av hundar. Schäfer till sport är ju otroligt lättbelönade? Arbetsfokuserade linjer på collie är definitivt mer som schäfer än kineser. Det blir tokigt när spretiga raser ska dras över en kam på det viset.
Jo jag vet att det är väldigt olika raser. Det jag försökte få fram är bara hur personlighetstypen på hundarna är. Cattle dogs och schäfer upplever jag ha lite mer humör och pannben, likt västgötaspetsar fast västgötaspetsarna inte är en brukshund. Sedan säger jag inte att det är precis likadana på alla sätt och vis. Men det finns en anledning till att många går från schäfer till västgötaspets eller tvärtom. Har inte heller sagt att schäfer inte är lättbelönade? Jag sa att arbetsvilliga västgötaspetsar är lättbelönade.

Det var klumpigt att dra alla collies över en kam. Jag menade på en jämförelse med den genomsnittliga collien.
 
Angående om jag klarar av tuffare hundar så gör jag det. Jag har hållit på med djur så länge jag kan minnas och med väldigt olika behöv och krav. Men frågan är huruvida jag vill ha en sån hund eller om jag trivs bra som det är Milou är mycket mildare än mer bruksavlade raser fast han är en självsäker hund, tänker själv och tycker att han själv är störst, bäst och vackrast. Fått höra från många på klubbar och tävlingar att dom är som små bc, brukshundar och att dom inte trott att allt det finns i en liten kind. Många förvånade människor.

Ett exempel till som är är att hitta rätt tollare till exempel. Älskar det fina med dom men är osäker på vardagen med en tollare fast att jag gärna skulle vilja träna med dom och dela livet med dom,.Men hur blir det med mina skogspromenader och springa fritt för jag hör så blandat om dom och jag vill ju hemskt gärna hitta en fin aussie. Och den där pudeln… Fullt upp här låter det som om jag skulle skaffa varenda hund jag vill ha.
Jag menar inte att du inte klarar tuffare hundar. Men om du är väldigt nöjd med kineser kanske det är raser som är lite lika dem personlighetsmässigt som du kommer uppskatta mest.
 
Jo jag vet att det är väldigt olika raser. Det jag försökte få fram är bara hur personlighetstypen på hundarna är. Cattle dogs och schäfer upplever jag ha lite mer humör och pannben, likt västgötaspetsar fast västgötaspetsarna inte är en brukshund. Sedan säger jag inte att det är precis likadana på alla sätt och vis. Men det finns en anledning till att många går från schäfer till västgötaspets eller tvärtom. Har inte heller sagt att schäfer inte är lättbelönade? Jag sa att arbetsvilliga västgötaspetsar är lättbelönade.

Det var klumpigt att dra alla collies över en kam. Jag menade på en jämförelse med den genomsnittliga collien.
Cattle dogs är ofta ganska hårda hundar, stor arbetslust men självbelönande och självständiga, schäfer till sport däremot är oftast mycket mjukare och har ofta mycket social kamp och samarbetsvilja. Om vi pratar om hundar med will to please så kommer cattle dog lågt där och schäfer högt, generellt i min bok. Det finns många colliemänniskor som går till schäfer också. ;) Jämförelser mellan raser är ofta svårt för det blir lite onyanserat. Framför allt när en ska jämföra med kineser som, enligt mig då, inte är särskilt lätt-tränade alls (men trevliga glada hundar för det).
 
Du har säkert helt rätt. Jag måste säga att jag är lite avundsjuk. Jag hade bara hört om den arbetsvilliga typen, och blev förvånad över min. Som tur är dyrkar han och husse varandra. Idag hade jag nog kunnat hitta en som vill jobba, jag lyckades ju hitta en orädd collie. Men collie passar nog mig bättre.
Det tror jag också att du hade kunnat. Men det krävs en del sållande om man vill hitta de riktigt arbetsvilliga linjerna. Dem som är lite mittemellan är vanligare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 669
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 620
Senast: YlvaG
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 424
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp