Fiskbaserat light (torr)foder?

Alexandra_W

Trådstartare
Veterinären vill att jag byter till ett fiskbaserat foder. Det finns ju flera, både Acana och Orijen har tex.

Dock är 2 av 3 missar lite runda och ska den enda av knubbisarna stå på kortison i ett halvår lär det bli än värre. Så idealiskt skulle de behöva ett bantningsfoder.

Men då blev det värre, om det samtidigt ska vara fiskbaserat. Men det finns ju fler här med betydligt bättre foderkoll än jag har. Så har någon något tips? :)
 
Veterinären vill att jag byter till ett fiskbaserat foder. Det finns ju flera, både Acana och Orijen har tex.

Dock är 2 av 3 missar lite runda och ska den enda av knubbisarna stå på kortison i ett halvår lär det bli än värre. Så idealiskt skulle de behöva ett bantningsfoder.

Men då blev det värre, om det samtidigt ska vara fiskbaserat. Men det finns ju fler här med betydligt bättre foderkoll än jag har. Så har någon något tips? :)

Ska det enbart vara fiskprotein i,eller går det bra med viss inblandning av andra animalier?
 
Det går nog med annat med. Huvudsaken verkar vara det är fiskbaserat. Man vill åt omegaoljorna från fisk då katten inte ville äta laxolja etc som tillskott.

Vet inte om detta kan vara något? Inget rent dietfoder men lägre än Acana och Orijen. Kanske inte tillräckligt lågt dock, beroende på behovet. Hills har ett rent diet/light-foder med tonfisk men det verkar innehålla mer annat än just fisk.
 
Jag ställer mig mycket skeptisk till att att ett foder per automatik skulle innehålla mer omega-3 för att det är fiskbaserat? Rätt mycket fisk har ju faktiskt inte speciellt höga halter omega-3, samtidigt som många av de bättre fodren innehåller laxolja eller liknande av just den anledningen. (Jag som vill ha fiskfritt har haft svårt att hitta vettigt foder när jag gav torrfoder. De jag ansåg vara bra innehöll alla lite för mycket laxolja.)

Har hen någon faktagrund att motivera detta med, eller varifrån kommer idén?
 
Jag ställer mig mycket skeptisk till att att ett foder per automatik skulle innehålla mer omega-3 för att det är fiskbaserat? Rätt mycket fisk har ju faktiskt inte speciellt höga halter omega-3, samtidigt som många av de bättre fodren innehåller laxolja eller liknande av just den anledningen. (Jag som vill ha fiskfritt har haft svårt att hitta vettigt foder när jag gav torrfoder. De jag ansåg vara bra innehöll alla lite för mycket laxolja.)

Har hen någon faktagrund att motivera detta med, eller varifrån kommer idén?

Idén kommer inte från mer än att man vill åt de antiinflammatoriska egenskaperna med omega och katten vill inte äta nåt äckligt tillskott. Varvid näst bästa alt är att få i henne så mycket som möjligt via foder istället. Inte för det är eller blir lika bra men för att det sas blir bättre än inget.

Så teoretiskt skulle hon kunna äta ett foder baserat på känguru men dränkt i omega, ja.
 
Jag har surfat runt lite men hittills inte hittat något som slår Orijen och acana I omega 3. Bah.

Jag har gett Acana wild prairie som Godis tidigare. Enligt katterna är det lika gott som knark. Dvs de skulle med just wild prairie iaf äta ihjäl sig om det serverades som foder 😳
 
Jag har surfat runt lite men hittills inte hittat något som slår Orijen och acana I omega 3. Bah.

Jag har gett Acana wild prairie som Godis tidigare. Enligt katterna är det lika gott som knark. Dvs de skulle med just wild prairie iaf äta ihjäl sig om det serverades som foder 😳

Okej bara för det hittade jag ett. Canagan. Men inget dietfoder det heller
 
Jag har surfat runt lite men hittills inte hittat något som slår Orijen och acana I omega 3. Bah.

Jag har gett Acana wild prairie som Godis tidigare. Enligt katterna är det lika gott som knark. Dvs de skulle med just wild prairie iaf äta ihjäl sig om det serverades som foder 😳

Oj! Nikita vägrade att ens lukta på det, trots att det var torrisar, så min pappas utekatt fick den. Har inte provat med Megara men hon skulle säkert käka det också även om Sheba fortfarande är favoriten.

Edit: ditto Canagan. Däremot åt hon Call of the Wild och Applaws, dock inga dietfoder tyvärr.
 
Mina petar i sig det mesta i torrfoderväg. Men enbart några få som verkligen gått hem. Vilket inte nödvändigtvis är en fördel dock ;)

Men wild prairie åmar sig tom ragdollen för. Hon är svårflörtad. Och ja det är hon som är smal ;)

Dock ansåg samtliga att four friends kunde man strö I kattlådan med. Men är nog det enda som protesterata emot.

Så inte direkt orolig det inte ska ätas. Mer motsatsen att tjockisarna ska inhalera a la godis.
 
Inget light-foder I sikte

Men Canagan scottish salmon samt Purenatural salmon innehåller hyfsat med omega 3, Canagan 3.86% och purenatural 2.12%. Purenatural innehåller mindre kalorier och mindre protein och fett. Men som sagt inte i nivå med light-foder.

Priset på båda är mer humant än Orijen resp acana och purenatural är nästan skumt billigt?

Frågan är hur fel det blir att blanda t ex Canagan och bantarfoder jmf med att ge enbart t ex purenatural?
 
Jag har surfat runt lite men hittills inte hittat något som slår Orijen och acana I omega 3. Bah.

Jag har gett Acana wild prairie som Godis tidigare. Enligt katterna är det lika gott som knark. Dvs de skulle med just wild prairie iaf äta ihjäl sig om det serverades som foder 😳


Jag ger mina runda katter Orijen fit&trim, men vad jag kan se innehåller det mindre Omega-3 än Orijens andra sorter. Purenatural gav en av mina katter urinstenar, en del av deras foder innehåller väldigt mycket fosfor men inte alla om jag minns rätt, så kolla lite på det innan. Canagan är ett foder som fungerat bra på mina katter, men de gillar smaken på Orijen bäst ( lite för bra kanske).
 
Idén kommer inte från mer än att man vill åt de antiinflammatoriska egenskaperna med omega och katten vill inte äta nåt äckligt tillskott. Varvid näst bästa alt är att få i henne så mycket som möjligt via foder istället. Inte för det är eller blir lika bra men för att det sas blir bättre än inget.

Så teoretiskt skulle hon kunna äta ett foder baserat på känguru men dränkt i omega, ja.

Poängen är väl att fiskinnehållet i sig säger väldigt lite om fettsyrasammansättning och kvalitet på fettsyrorna. De foder som har högst halter har det i flera av sina versioner, gissningsvis för att det är något man ofta får till genom tillsats av olja. Dock är det ju svårt att slå Canagan's laxbaserade (om den deklarationen stämmer, jag skulle vara lite försiktig med tanke på härskning med ett torrfoder med den fettsyraprofilen).

(Känguru har väl rätt bra fettsyrasammansättning, även om det faktum att det är väldigt magert inte gör det lämpligt för just det här ändamålet? :d)

Okej bara för det hittade jag ett. Canagan. Men inget dietfoder det heller

Canagan har ett lightfoder med betydligt högre omega-3-halt än genomsnittliga standardfoder av typen som marknadsför sig med just "omega-3".
 
Poängen är väl att fiskinnehållet i sig säger väldigt lite om fettsyrasammansättning och kvalitet på fettsyrorna. De foder som har högst halter har det i flera av sina versioner, gissningsvis för att det är något man ofta får till genom tillsats av olja. Dock är det ju svårt att slå Canagan's laxbaserade (om den deklarationen stämmer, jag skulle vara lite försiktig med tanke på härskning med ett torrfoder med den fettsyraprofilen).

(Känguru har väl rätt bra fettsyrasammansättning, även om det faktum att det är väldigt magert inte gör det lämpligt för just det här ändamålet? :d)



Canagan har ett lightfoder med betydligt högre omega-3-halt än genomsnittliga standardfoder av typen som marknadsför sig med just "omega-3".

Fast jag hittar verkligen inget lightfoder med 2% eller mer omega 3? Det kan vara för jag är blind dock! Och de foder med omega 3 därikring är just fiskfoder?

Sen att många som tycker extra omega, rik på omega osv är det på omega 6 eller för all del inte alls det har jag märkt med. Inte alla foder anger ens innehåll av omega 3.

Vilket fosforinnnehåll bör det ha?
 
Canagans dietfoder innehåller 363 kcal/kg och deras fiskfoder 386 kcal/kg. Hur stor skillnad gör eller inte gör det? Tycker de flesta foder verkar ligga ungefär där, light eller ej? Purenatural salmon ligger på 368/kg som jmf

Apropå fosfor ligger purenatural (1%) lägre än canagan (1.3%) och det foder jag gett innan på 0.95 resp 1.3 % så känns ganska normalt i båda?

När det gäller härskna så kan man gissa något ang tid? Med 3 katter är det ganska bra rotation på fodret
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 156
Senast: tanten
·
Hundhälsa Min engelska staffe/amerikanska bulldog blev i höstas akut sjuk. Spydde flera gånger om dagen och slutade äta. Man hörde hur magen pep...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: zelma123
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 042
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp