Sv: Fiskspa?

Ja det innebär också stress. Men de flyttas ju runt betydligt oftare än vanliga hemma fiskar...

Gabbi: hur gör man i Sverige då när fiskarna blivit för stora? avlivar?

Sen spelar det inte så stor roll hur mycket folk tvättar fötterna. Kommer någon med hepatit c eller fotsvamp kan det ändå överföras då det inte försvinner av lite tvål.

Nej, jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja gå på fiskspa när det är så ohygieniskt och handlar om djur som far illa. Finns en uppsjö av djurfria metoder för att få sina fötter fina.

Jag ska testa det där från Apoteket som några rekommenderat!
 
Senast ändrad:
Sv: Fiskspa?

Fast inte när det är samma vatten, i princip? Nu är inte jag någon fiskexpert så jag ska inte säga så mycket. Men som Tender skrev så flyttas ju fiskarna runt när man byter och rengör sina hemma-akvarium. Det borde ju också innebära stress för dom?

Om man inte kan något om fiskar så kanske man flyttar runt dem, annars gör man det inte. Ja, det är en extrem stress för en fisk att vara i en hink medan någon "storrengör" akvariet så varenda nyttig bakterie dör. Stressen kommer när den åker tillbaka i akvariet och dör av nitriten som bildas.

"Samma vatten" finns det inget som heter. Vi tror kanske att det är samma vatten, men vi bor inte i det och drar det inte genom lungorna/gälarna.
 
Sv: Fiskspa?

Jag äger faktiskt ett större fiskspa så tänkte återuppliva den här tråden och svara på några av kommentarerna :up:
Hur bra resultat man får av behandlingen beror förresten ofta på hur bra fiskarna mår, för precis som många andra djur tappar dom matlusten när dom mår dåligt, vilket i det här fallet ger ett sämre resultat för den som får behandlingen.
 
Sv: Fiskspa?

Har kommit massa articklar om att de där fiskarna sprider massa sjukdommar... bara så du vet.. om det är sant eller inte vet jag inte..

Tar och reder ut det där också så att alla vet vad det handlar om :)
De artiklar som skrevs i Sverige skrevs alla på förmiddagen 2012-11-30, på eftermiddagen började nämligen dom större medierna som TT, P3, SVT med flera att göra en bakgrundskoll och fick till svar från bland annat Sveriges Socialstyrelse att dom inte ser några risker alls med fiskpedikyr.

Ursprungsartikeln på morgonen kom från en reporter på Göteborgsposten som läste några då 18 månader gamla skvallertidningar från England och valde att ta delar av deras texter och publicera dessa som sanningar i Sverige.
Det finns en studie om just Garra Rufa fiskar och smittspridning från brittiska Health Protection Agency men den hade reportern inte ens läst. Det finns även en riktigt stor studie från Tyskland om detta, och det finns inte ett enda dokumenterat fall i hela världen där någon blivit smittad av att ha besökt ett fishspa.

Angående mediaspridningen från GP:s artikel (som inte finns kvar att hitta på nätet, så mycket stod dom för den...) så var det vissa morgontidningar ute i landet som inte heller faktakollade utan körde copy-paste rakt av på GP:s artikel och bara spred den vidare, tittar man i dom få tidningar/onlinenotiser som fortfarande finns kvar angående det här så refererar alla till GP.
Det går snabbt ibland i mediavärlden ;)

(OBS att det här svaret inte är riktat direkt till dig Apollo 13, såg att du skrev att du inte visste om det var sant eller inte. Det är dock många som fortfarande undrar över det där så tänkte att det var bäst att få med hela den här frågan också :) ).
 
Sv: Fiskspa?

1. de som håller på med fiskspa har ingen tillräcklig kunskap om djurs behov
Stämmer i extremt många fall. Företagen som säljer dom billigaste akvariumen (små och genomskinliga) marknadsför det som att man i princip bara behöver hälla i vatten och fiskar och köra, vilket gör att i princip vem som helst tror att dom ska klara av det.

2. akvarierna som fiskarna lever i är ofta inte inredda alls eller för sparsamt inredda = djurens grundläggande behov kan inte tillfredsställas
Stämmer också i extremt många fall. Oftast är det för att akvarierna är såpass små att dom inte får plats med både fötter och växter. Samt brukar många säga att dom här fiskarna "inte behöver inredning" och sedan är det såklart många som inte bryr sig alls och bara ser fiskarna som ett sätt att tjäna pengar.

3. Ofta långa transportsträckor för fiskarna. när de blir för stora fraktats de tillbaka till återförsäljaren och man får ett lass nya. När de blir för stora fraktas de tillbaka igen osv.
En myt som jag verkligen vill avliva är att fiskarna skickas tillbaka när dom blir för stora. Det händer inte. Man vill ha så stora fiskar som möjligt eftersom dom äter bättre och de som inte har stora fiskar har det inte för att fiskarna mår dåligt och dör, vilket gör att dom måste köpa in nya fiskar som också mår dåligt och dör, vilket i sin tur gör att fiskarna aldrig hinner växa till sig och bli stora. Som förklaring på varför man inte har stora fiskar säger vissa då att dom större fiskarna "skickas tillbaka" vilket under inga omständigheter är sant oavsett hur respektabel anläggning i Sverige påståendet än kommer ifrån. Har man bara små fiskar är det för att dom dör innan dom hinner bli stora.
Vill även tillägga att vissa nu på senare tid börjat köpa in fullvuxna fiskar direkt, bara för att det ska "se" bättre ut. När dessa fiskar dör köper man in nya fullvuxna fiskar igen.

4. det finns indikationer på att även fiskarna kan bli sjuka, inte bara människorna
Fiskarna kan definitivt bli sjuka, men inte med något som smittar vidare till människor. Däremot är dom superkänsliga, behöver rutiner och att fötterna som stoppas ned är riktigt rena.
Många som har dom små, genomskinliga enmansakvarierna väljer dock att inte ens tvätta av fötterna innan eftersom dödligheten bland fiskarna i dessa akvarier ändå är såpass hög att dom inte känner att det spelar någon roll.

Ovanstående punkter har bland annat gjort att dessa fiskspan har förbjudits i vissa länder.
Fiskspas har förbjudits i ett fåtal delar av världen, vet t.ex. att i USA har man förbjudit det i vissa stater i förebyggande syfte, dvs dom har ingen direkt anledning utan har förbjudit det för att det inte ska kunna hända människorna någonting. Har för mig att detta gäller ca 1/5 av USA:s stater.

Jag skulle definitivt vilja se att man tog tag i djurskyddet mycket bättre när det kommer till dom här behandlingarna. Omsättningen på fiskar är den största anledningen till att fiskpedikyrer stänger igen - fiskarna dör och efter ett tag har ägarna inte råd att köpa nya längre.
Vill däremot tillägga att tar man hand om fiskarna ordentligt så mår dom faktiskt bra och trivs som bara den. Vi har samma fiskar som vi hade för starten för över två år sedan, dom bor i ett 1700-liters akvarium med gott om plats att äta, leka och vila. Dom har pauser mellan kunderna och på nätterna sprider alla ut sig på bottnen av akvariet och ligger där och "sover" ändå till nästa morgon. Dom är sjukt morgontrötta och kommer man före kl 09 kan man glömma att dom simmar upp för att hälsa :p Dom leker massor och älskar när det kommer kunder. Dom får tillskottsmat med extra näring, vi brukar säga att fötterna är som hö och näringstillskottet som havre :)
 
Sv: Fiskspa?

Fiskarna hade till och med andra akvarium under den tiden/perioden dom inte käkade fötter.

Men det är ingen fördel. Det är helt omöjligt att hålla samma vattenvärden i alla akvarium och att flytta dem fram och tillbaka utsätter dem garanterat för stress, och då menar jag allvarligare stress än vad man i vardagssammanhang benämner "stress."

Garra Rufa fiskar hatar att flyttas. Det är bland det absolut värsta dom vet. Dom blir otroligt stressade och det gäller även om allt är precis likadant i båda akvarierna. Att flytta runt fiskarna är samma sak som att minska livslängden på dom ordentligt...

Man kan såklart lätt tro att dom vill ha ett akvarium att jobba i och ett för vila (hage/box - ridhus, var det första jag tänkte också) men dom gillar alltså verkligen inte att flyttas runt och därför behöver akvariet dom "jobbar" i vara tillräckligt stort för att dom ska kunna simma undan och vila också, i lugn och ro.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
698
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Kroppen bråkar och jag behöver röra på mig mer så jag funderar på att köpa en Crosstrainer eller ngn liknade träningsmaskin att ha...
Svar
4
· Visningar
433
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Någon som gjort en sådan? Hur mådde ni efteråt? Har ni fått några problem efter?
Svar
18
· Visningar
1 509
Senast: DarkInNight
·
Kropp & Själ Nån här som fått det. Är lite sugen på att testa, då det verkar som om mycket av de problem jag har kan bero på taskigt lymfflöde. Hur...
Svar
3
· Visningar
891
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp