Fitbit - ska det vara så här?

Caoimhe

Trådstartare
Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och kunna hålla bättre koll på hur mycket jag rör mig. För någon som är konstant trött kändes det också bra med en klocka som kan tracka sömnen och ge mig lite information om hur min nattsömn ser ut.

Nu har jag bara använt klockan sedan igår kväll, men känner mig lurad? Klockan mäter ogärna steg som jag tar i lägenheten och kan lätt missa 15-20 steg, men när jag drar upp byxorna efter ett toabesök slänger den gärna på 10-20 steg på bara ett par sekunder. Handtvätt innebär också ett påslag på 10-20 steg.

Sömnen loggade den inte heller. :meh: Jag valde funktionen att den skulle väcka mig på morgonen när min sömn var som lättast (inom ett halvtimmesintervall), och det fungerade bra. Men när jag öppnade appen för att se hur den hade trackat min sömn fanns ingen information loggad. Ändå kunde den känna av att väcka mig när sömnen inte var så djup?

Jag ska ut och testa den idag och se hur väl den mäter steg när man går lite längre och rakare sträckor innan jag dömer ut den helt, men än så länge känns det som ett lite deppigt inköp. Vad är det för mening med att köpa en glorifierad stegräknare om det inte kan räkna steg?

Ni som har Fitbits, hur funkar de för er? Är de verkligen så här opålitliga, eller rättar det till sig? Är ni nöjda?

Edit: Håhå jaja, okej, den var bara lite trög med att uppdatera sömnloggen. Nu kan jag se hur jag har sovit inatt. :up: Omedelbart lite mer positivt inställd!
 
Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och kunna hålla bättre koll på hur mycket jag rör mig. För någon som är konstant trött kändes det också bra med en klocka som kan tracka sömnen och ge mig lite information om hur min nattsömn ser ut.

Nu har jag bara använt klockan sedan igår kväll, men känner mig lurad? Klockan mäter ogärna steg som jag tar i lägenheten och kan lätt missa 15-20 steg, men när jag drar upp byxorna efter ett toabesök slänger den gärna på 10-20 steg på bara ett par sekunder. Handtvätt innebär också ett påslag på 10-20 steg.

Sömnen loggade den inte heller. :meh: Jag valde funktionen att den skulle väcka mig på morgonen när min sömn var som lättast (inom ett halvtimmesintervall), och det fungerade bra. Men när jag öppnade appen för att se hur den hade trackat min sömn fanns ingen information loggad. Ändå kunde den känna av att väcka mig när sömnen inte var så djup?

Jag ska ut och testa den idag och se hur väl den mäter steg när man går lite längre och rakare sträckor innan jag dömer ut den helt, men än så länge känns det som ett lite deppigt inköp. Vad är det för mening med att köpa en glorifierad stegräknare om det inte kan räkna steg?

Ni som har Fitbits, hur funkar de för er? Är de verkligen så här opålitliga, eller rättar det till sig? Är ni nöjda?

Edit: Håhå jaja, okej, den var bara lite trög med att uppdatera sömnloggen. Nu kan jag se hur jag har sovit inatt. :up: Omedelbart lite mer positivt inställd!

Jag har inte min fitbit för stegräknaren. Men jag tycker att den nog är lite väl positiv men det är ju klart att den räknar alla armrörelser.

En rolig sak var en gång när jag hängde upp ren tvätt i klädkammaren. Då trodde den att jag simmade 🤣
 
Jag känner inte till just Fitbit, men stegräknare i allmänhet brukar väl "stå stilla" bitvis för att sedan ta igen stegen, liksom att den laggar lite men i slutänden stämmer det. Nåt sånt. Min gör så, händer ingenting och ingenting ... och så 100 meter senare hoppar den fram de missade stegen. (Jg brukar räkna dem i huvudet för att se om det stämmer någolunda och det gör det!)
 
Jag har haft flera Fitbits och har nu Charge 5. Mycket nöjd och tycker att den visar rimliga siffror.
Dottern har sin tredje Fitbit, Inspire 3, och är också nöjd :)
 
Jag har inte fitbit längre då jag tyckte den var ganska dålig för det priset.
Jag en billigare och bättre klocka numera istället 😊
 
Kanske ska tillägga att jag har en liten Fitbit Inspire HR. Kostade ca tusenlappen och jag har haft den i 3,5 år, tror jag. Tycker att den funkar bra... :)
 
Jag har inte fitbit men en annan klocka. Jag kör runt på en vagn större delen av mina arbetspass och dom stegen räknade den inte. Sjukt störigt! 🤯 Dessutom ”körde den över” stegen från mobilen så jag hade bara gått hälten så mycket enligt klockan..
 
Jag har haft fitbit. Sömnen brukar ta några nätter innan man får alla detaljer, den måste läsa av din sömncykel eller nåt sånt.

Stegen har jag förstått nu när jag har en Applewatch att de var väldigt frikostiga på fitbit.
 
Jag har Fitbit charge 4 och haft Fitbit sen många år tillbaka. Är väldigt nöjd.
Den mäter steg lite fel för mig för att jag arbetar med armarna så jag rör på dom en hel del och den räknar ju efter armrörelser. Men jag är nöjd i övrigt. Man får ju ett hum om hur mycket man rör sig
 
Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och kunna hålla bättre koll på hur mycket jag rör mig. För någon som är konstant trött kändes det också bra med en klocka som kan tracka sömnen och ge mig lite information om hur min nattsömn ser ut.

Nu har jag bara använt klockan sedan igår kväll, men känner mig lurad? Klockan mäter ogärna steg som jag tar i lägenheten och kan lätt missa 15-20 steg, men när jag drar upp byxorna efter ett toabesök slänger den gärna på 10-20 steg på bara ett par sekunder. Handtvätt innebär också ett påslag på 10-20 steg.

Sömnen loggade den inte heller. :meh: Jag valde funktionen att den skulle väcka mig på morgonen när min sömn var som lättast (inom ett halvtimmesintervall), och det fungerade bra. Men när jag öppnade appen för att se hur den hade trackat min sömn fanns ingen information loggad. Ändå kunde den känna av att väcka mig när sömnen inte var så djup?

Jag ska ut och testa den idag och se hur väl den mäter steg när man går lite längre och rakare sträckor innan jag dömer ut den helt, men än så länge känns det som ett lite deppigt inköp. Vad är det för mening med att köpa en glorifierad stegräknare om det inte kan räkna steg?

Ni som har Fitbits, hur funkar de för er? Är de verkligen så här opålitliga, eller rättar det till sig? Är ni nöjda?

Edit: Håhå jaja, okej, den var bara lite trög med att uppdatera sömnloggen. Nu kan jag se hur jag har sovit inatt. :up: Omedelbart lite mer positivt inställd!
Jag har en Garmin och även om den oftast är hyfsat tillförlitlig gällande stegmängd så brukar jag försöka tänka på den specifika siffran som en "baslinje" liksom. Jag brukar tänka att om klockan har lite fel här och där så har den åtminstone lika mycket fel varje gång, så jag kan fortfarande använda den för att mäta min aktivitet och sporras till att vara mer aktiv. Loggar den 8000 steg en dag fast att det egentligen var 7600, och sedan 10200 steg nästa dag fast att det egentligen var 9800 så har jag ju ändå rört på mig lika mycket mer dag två jämfört med dag ett. Jag har lite svårt att förklara känner jag, men tanken är att liksom försöka se på det lite mer övergripande och att fokusera mindre på att precis vartenda steg eller sovande minut ska räknas, till exempel.
 
Jag har en Garmin och använder den tyvärr inte just nu då den inte loggar steg när man går med vagn. Jag rör mig sällan någonstans utan vagn så det blir ju helt fel. Men jag fattar att det måste vara hopplöst svårt för en klocka att kunna mäta allt man gör på rätt sätt.
 
Nu har jag en Polar, men jag tänker att det där med stegräkning fungerar lika vilken klocka man än har (om än mer precist på vissa jämfört med andra).
Klockan har en inbyggd hårdvara (3-axlig accelerationsmätare) som mäter din rörelse och sedan en mjukvara (algoritm) som tolkar din rörelse och översätter mätningarna till data. Är det så att du rör dig på ett sätt som algoritmen inte tolkar som steg så räknas inte stegen.
Du vill inte att den ska tolka för frikostigt, men inte heller för snålt.
Därför gillar jag inte riktigt klockor som konstant försöker tolka om dina rörelser är steg, trappor, ridning, rodd, bungeyjump eller skidåkning etc. Det blir för många risker för feltolkning av rörelserna.

Det kan vara så att du rör dig "för mjukt" hemma när du bara går runt? Det gör jag, jag får rätt få (eller inga) steg om jag bara går från sängen och sätter mig i soffan. Går jag däremot med bestämda steg typ städar undan och lyssnar på bra musik, räknar den allt.
Min klocka har även ibland en liten "lagg" på alla mätningar, alltså stegen kan synas först någon minut efter. För att spara batteri.
Räknar den inte 10-15 steg medan du går lite hemma men räknar 10 när du diskar så blir det ju nästan plus minus noll tänker jag.

Man får se allt med klockan som en fingervisning (även när den mäter kalorier och sömn etc), du kan aldrig få en 100% exakt stegräkning om du inte hyr in en person som är med dig konstant och räknar varje steg du tar :D Det kanske inte ens blir 100% exakt då, om det är så att du tycker att personen ska tolka det som ett steg när du står på gatan och behöver flytta dig lite åt sidan för att någon behöver komma förbi, men personen inte tycker det :angel:
 
Har funderat ibland på att skaffa klocka för att slippa ha med mig telefonen (som jag nu använder som stegräknare) jämt. Men inser efter att ha läst här att det nog kommer bli fel då den ju räknar armrörelser. Jag går mest med hund och har oftast ett koppel i ena handen, som då inte pendlar, och även om jag byter hand då och då blir det ju helt fel. Telefonen ligger oftast i en ficka kring höfterna eller midjeväska så den mäter oftast ganska bra. Men steg hemma blir det ju aldrig, för där ligger telefonen på ett bord. Men känner inte att just de stegen är så viktiga att få med.
 
Jag har min fitbit för att jag ska ha ett hum om hur jag sover då jag i perioder har sovit dåligt. De hjälper mig att veta vad jag ska göra för att sova bra. Och vad jag ska undvika om jag inte vill ha mycket mindre djupsömn.
 
Har funderat ibland på att skaffa klocka för att slippa ha med mig telefonen (som jag nu använder som stegräknare) jämt. Men inser efter att ha läst här att det nog kommer bli fel då den ju räknar armrörelser. Jag går mest med hund och har oftast ett koppel i ena handen, som då inte pendlar, och även om jag byter hand då och då blir det ju helt fel. Telefonen ligger oftast i en ficka kring höfterna eller midjeväska så den mäter oftast ganska bra. Men steg hemma blir det ju aldrig, för där ligger telefonen på ett bord. Men känner inte att just de stegen är så viktiga att få med.
Jag har hundar och håller koppel men upplever inte att min klocka har svårt att mäta stegen. Från början hade jag även mobilens stegräknare igång och de stämde hyfsat (klockan hade alltid lite fler steg). Den räknar inte heller om jag bara rör armarna. Däremot får man en jäkla massa extrasteg när man rider, då brukar jag ta av den.
 
Jag har Fitbit Charge 5 (och har haft en Charge 4 innan), är överlag nöjd. Den räknar steg och annan motion rätt frikostigt dock - t.ex. brukar den få för sig att jag är ute och springer när jag kör bil. Jag springer jäkligt fort :D

Vad gäller sömn är den inte helt tillförlitlig där heller. Den räknar absolut in mer sömn än vad jag får. Har man nyss vaknat men inte masat sig upp än = sömn. Sitter man stilla ”för länge” och läser eller nåt, läggs detta också in på sömnkontot. Jag raderar rätt mycket sömn som är vakentid.

Men den ger ett hum om hur mycket sömn/motion jag får, vilket är fullt tillräckligt.
 
Jag har Fitbit Charge 5 (och har haft en Charge 4 innan), är överlag nöjd. Den räknar steg och annan motion rätt frikostigt dock - t.ex. brukar den få för sig att jag är ute och springer när jag kör bil. Jag springer jäkligt fort :D

Vad gäller sömn är den inte helt tillförlitlig där heller. Den räknar absolut in mer sömn än vad jag får. Har man nyss vaknat men inte masat sig upp än = sömn. Sitter man stilla ”för länge” och läser eller nåt, läggs detta också in på sömnkontot. Jag raderar rätt mycket sömn som är vakentid.

Men den ger ett hum om hur mycket sömn/motion jag får, vilket är fullt tillräckligt.

Intressant. Jag har samma modell och den prickar sömnen i princip exakt för min del. Märkligt!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har i dryga året haft en Fitbit Inspire HR och varit rätt nöjd men känner nu att jag vill uppgradera. Hade egentligen velat...
2
Svar
20
· Visningar
1 321
Senast: Amha
·
Hundhälsa Och jag håller på att bli vansinnig. Detta problem har kommit den här veckan och jag kan verkligen inte förstå varför. Från att inte...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Det var en helt vanlig lördag eftermiddag. Vilda (min friska och aktiva tik på 9 år) mådde bra som vanligt och vi lekte söka godis i vår...
2
Svar
27
· Visningar
7 821
Senast: madde_84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp