Bukefalos 28 år!

Fjällräven classic

peace

Trådstartare
ska vi gå nästa år:bump:Och vi tänkte ta hunden med oss, så jag undrar om någon annan gått turen (el.ngn liknande tur)och vill ha tips om hur jag bäst tränar upp min hund för detta? Vill gärna ha tips på en BRA klövjeväska?, hade tänkt att han skulle bära sin egen mat!
 
Sv: Fjällräven classic

Samma träning för hunden som för dig: Gå turer, dagsturer, flerdagsturer osv. Gå mycket och gå mycket med väskor i terräng.

Har själv inte gått Fjällräven classic men vandrat en del och största problemet med hund på tur brukar vara tassarna, rent konditionsmässigt brukar dom palla men tassarna slits lätt.

Tipsar om utsidan.
 
Sv: Fjällräven classic

www.snowdogs.se

De bästa klövjeväskorna jag sett. Stora fack, sitter perfekt och är lätt att ta av och på. Enda nackdelen är att det bara är två stora fack och inga småfack. Använder min nån gång i veckan, minst!

Ruffwearen var inte lika robust, packade mindre men har fler fack och vattenflaskor men en vän med smalare hundar har problem med att den flaxar mot hunden sidor.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjällräven classic

Just det... tänk på att det går åt MYCKET mer hundmat på vandring än en normaldag minst dubbelt så mycket brukar jag ta med.
 
Sv: Fjällräven classic

Ja just det:idea:, tassarna får man ju vara rädd om, kanske man ska träna att låta han gå med tasskydd så det inte blir ngt helt nytt på själva turen. Hur mkt kan man låta en hund bära? Han väger själv 15kg.
 
Sv: Fjällräven classic

Ja 11 mil är ju en bit så jag skulle absolut rekomendera tasskydd och det är ju som sagt bra om han är van att gå med det innan. Neopaws tycker jag nästan är bäst, ruffwears tassskydd är också bra men neopaws torkar snabbare och låter tassen andas bättre.

Hur mycket vovven kan bära är väldigt svårt att säga. Vad har du för typ av hund? Min 18 kg kan knappt bära nåt men hon är ju en ranglig vinthund också;)
 
Sv: Fjällräven classic

Tasskydd och första hjälpenväska till vovve hade jag satt högst upp på listan.

Vår första fjällvandring med hund slutade med uppskuren tass, blod överallt och bära schäfer över axlarna ett antal km:(
Amatörer...men vi lärde oss ngt.
 
Sv: Fjällräven classic

Bl.ras Bordercollie/Springer Spaniel, hane 2 år. Väger 15 kg.
 
Sv: Fjällräven classic

Åh det där låter kul! Något jag skulle vilja testa på något år men ska nog ta lite kortare turer nästa sommar för att känna av hur det funkar med hunden.

Jag har tittat ganska (väldigt) mycket på klövjeväskor och tycker det är jättesvårt! Jag är inte så såld på ruffwears men däremot tycker jag Laikan, Gresshoppa och snowdogs verkar mycket bra! Även Sundpros men den kostar nästan 3000:- och det är väääldigt mycket pengar i min studentvärld.

Länkar:
www.nordtro.no/laika-kloev.5827-78783.html
www.paratuspet.no/kloev.37980.no.html
http://snowdogs.se/klovjevaska.htm
http://shop.sundpro.se/description.php?II=6&UID=2008090719204983.252.1.140
 
Sv: Fjällräven classic

Usch låter inget vidare.Har du ngr tips om vad som ska finnas med i första hjälpen väskan?
 
Sv: Fjällräven classic

Ja jag tycker oxå det verkar svårt med klövjeväskor!! Det bästa är väl att ta med hunden och prova ut så att det verkligen sitter perfect!
 
Sv: Fjällräven classic

Tack för en bra sida:bow:Har varit i kontakt med dem nu på morgonen och de verkar himla hjäpsamma!!Känns som att man kan få ngt "skräddarsytt"!!
 
Sv: Fjällräven classic

Det finns ju fina, färdiga sådana som säkert innehåller det mest nödvändiga. Då, när vår hund skadade sig, så saknade vi följande; bandagematerial (kompresser, gasbinda, vetrap, m m) samt natriumklorid/sårtvätt och "sko".

Till våra tjänstehundar hade vi alltid ett rör med kortisonpiller ( tror jag att det var i a f ) som skulle ges om hunden blev ormbiten men det kanske inte är troligt att det behövs i fjällvärlden.

Vi hade även en jättebra folder i plast ( inplastad ) där de viktigaste råden fanns samt även instruktioner på olika typer av förband, ex vis tryckförband, hur man skulle spjäla vid brutet ben m m. Väskan innehöll också en förteckning över innehållet så att man lätt skulle kunna fylla på det som ev hade använts. Vi fick vår väska ihopsatt av veterinären, den var kanonbra.
 
Sv: Fjällräven classic

Ska be "min" veterinär att packa ihop en väska när det börjar närma sig!! Hade nog kännts ganska tryggt att ha kortisontabl. med,vet inte om de skriver ut sådana i förebyggande syfte:confused:
 
Sv: Fjällräven classic

Jag vet faktiskt inte, kanske det var ett undantag att de gjorde det åt oss eftersom det gällde hundar i tjänst men fråga kan man ju alltid. Vi hade ju inga mängder med tabletter i rören, sen har jag för mig att det var viktigt att hålla koll på datumstämpeln så att de inte låg och blev gamla. Det kanske påverkar effekten av dem.
 
Sv: Fjällräven classic

Kortisontabletter har du nog ingen användnign för i fjällen. Beckolja använder jag som insektsmedel och det funkar jättebra på hunden!
 
Sv: Fjällräven classic

Nej det behövs inte kortison där. Däremot brukar jag ta med en burk C-vit mot UVI.

Knott och mygg? Nja... Jag har aldrig använt något vare sig på mig eller på hundarna. Det är högfjäll förutom precis upp vid Nikka och ned vid Abisko, men det är sträckor man går väldigt snabbt. Möjligtvis att det blir lite myggigt på kvällen, men Classic går i augusti, det är rätt så sent. Jag ska fråga min sambo som gick ned via Abisko samma helg som Classic gick om det var myggigt. Han gick mycket i dal och är det inte mygg där så är det inte mygg på högfjället heller.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 495
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 536
Senast: Roheryn
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 519
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp