Fjällvandring-Vart och hur?

SiZo

Trådstartare
Jag funderar på att ge mig ut på en fjällvandring, tanken är att vara bort en vecka, 5 dagar vandring och 1 dag dit och en dag hem.

Jag kan tyvärr inte bära packning själv pga dålig rygg, jag tar därför med mig hästen, även hunden ska med tänkte jag.
Jag behöver läka själen och försvinna från allt i den moderna världen ett tag känner jag.

Hur högt upp behöver man åka för att hitta ödemark, mer eller mindre?
Min tanke är att kanske följa en flod/å eller liknande eftersom det blir väldigt jobbigt att släpa med sig vatten till en häst, och ev 2 människor och 2 hundar. Vi har ju lyxen i Sverige med så pass bra vatten att det faktiskt går att dricka direkt från "marken" oftast.

Ni vana vandrare, vad tycker ni om det upplägget?

Givetvis måste jag ha med tält, tråd att stängsla in hästen med på natten osv. Rent magmässigt borde stråna som finns räcka åt honom, men jag tänkte även ta med lusern till honom så att han får i sig allt protein han behöver. I övrigt tänkte jag bara morötter till honom.

Men iaf, tält, liggunderlag, något att göra upp eld med, stormkök, frystorkad mat och liknande (Tips på mat som håller sig i en vecka?).
Givetvis varma kläder, som är både vattentäta och vindtäta, sovsäck, bra skor.

Jag vill ju helst åka så kort bit som möjligt eftersom jag ska ha med hästen. Jag bor ganska långt ner i landet själv, Östergötland-Linköping.

Lite trött är jag så jag har säkert missat massor med frågor, men det kommer nog. Det kan bli så att jag åker själv med bara hunden och hästen med. Det är inte helt klart än.

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden...
 
Fjällvandring med häst låter alldeles underbart!
Men om du inte vill åka så långt finns en 10-milsled runt Skagern i Tiveden där det finns lite mer logistik och du inte behöver ta med dig lika mycket, dvs inte lika mycket förberedelser. Där är det nog rätt så folktomt nu skulle jag tro!
 
Å vad härligt det låter! Jag har också funderat på det där med häst och hund. Låter som ett härligt äventyr.
 
Fjällvandring med häst låter alldeles underbart!
Men om du inte vill åka så långt finns en 10-milsled runt Skagern i Tiveden där det finns lite mer logistik och du inte behöver ta med dig lika mycket, dvs inte lika mycket förberedelser. Där är det nog rätt så folktomt nu skulle jag tro!

Hur långt upp ligger det?
Klarar en vanlig sovsäck att hålla mig varm även om det blir lite kallt? Kommer vara i slutet av september nämligen.
 
Om du åker till fjällen så behöver du en rejäl sovsäck, det snöar ofta i september (beroende på hur högt upp man går förstås, håller du dig under trädgränsen är det varmare än om du går upp på kalfjället).
 
Det låter väldigt härligt.
Jag har flera gånger drömt om att ta med mig hästen till fjällen men det faller alltid på att det är endel blockterräng på de ställen jag gått. Jag är panikartat rädd för hästar och stenar de kan fastna mellan efter att min Nova lyckades med det konststycket. Den gången hade vi extrem tur så allt gick bra men alla tänk om förstör numera upplevelsen av att rida så. Hur mycket utrustning har du? Hur mycket kan du lasta på hästen? Det är risk att det blir väldigt kallt nattetid vi den tid på året du nämner så det kommer behövas rejäl sovsäck osv om du ska bo i tält.
Klarar du inte av att bära något alls? Om du går en stugtur så kan du i princip komma undan med väldigt lite packning om du köper mat i stugorna (kan var utplockat så sent på säsongen). Stugorna i Jämtlandsfjällen verkar vara öppna till den 28/9. För ett par år sedan gick min bror och jag från Vålådalens fjällstation via Stensdalsstugorna, Gåsenstugan, Vålåstugorna tillbaka fjällstationen. Turen går att bygga på med att lägga till ytterligare en stuga (som jag itne minns namnet på) Vi sov i tält och gick sträckan med packning där allt ingick (18-20kg/pers) på 5 övernattningar och då var första sträckan inte mer än 2 timmar lång. Sista dagen gick vi fram till lunch och hann då även med plocka hjortron i ca 1,5-2 timmar. Det var mycket vackert där och jag skulle gärna åka tillbaka.
 
Rekommenderar också Tivedens nationalpark, där finns oändligt med vandrings/ridleder och möjlighet att bo i stugor med hagplats till. Tex. utgå från Ösjönäs gård (ligger norr om Karlsborg) och få karta och tips från dom.
 
Om du åker till fjällen så behöver du en rejäl sovsäck, det snöar ofta i september (beroende på hur högt upp man går förstås, håller du dig under trädgränsen är det varmare än om du går upp på kalfjället).
Jävla skit då. Då får jag vänta tills nästa år :(
 
Det låter väldigt härligt.
Jag har flera gånger drömt om att ta med mig hästen till fjällen men det faller alltid på att det är endel blockterräng på de ställen jag gått. Jag är panikartat rädd för hästar och stenar de kan fastna mellan efter att min Nova lyckades med det konststycket. Den gången hade vi extrem tur så allt gick bra men alla tänk om förstör numera upplevelsen av att rida så. Hur mycket utrustning har du? Hur mycket kan du lasta på hästen? Det är risk att det blir väldigt kallt nattetid vi den tid på året du nämner så det kommer behövas rejäl sovsäck osv om du ska bo i tält.
Klarar du inte av att bära något alls? Om du går en stugtur så kan du i princip komma undan med väldigt lite packning om du köper mat i stugorna (kan var utplockat så sent på säsongen). Stugorna i Jämtlandsfjällen verkar vara öppna till den 28/9. För ett par år sedan gick min bror och jag från Vålådalens fjällstation via Stensdalsstugorna, Gåsenstugan, Vålåstugorna tillbaka fjällstationen. Turen går att bygga på med att lägga till ytterligare en stuga (som jag itne minns namnet på) Vi sov i tält och gick sträckan med packning där allt ingick (18-20kg/pers) på 5 övernattningar och då var första sträckan inte mer än 2 timmar lång. Sista dagen gick vi fram till lunch och hann då även med plocka hjortron i ca 1,5-2 timmar. Det var mycket vackert där och jag skulle gärna åka tillbaka.

Jag räknade med att lasta allt på hästen. Den fina championhingsten skulle nergarderas till packåsna och skulle inte ridas alls. Därför tänkte jag att han lätt kunde bära 40-50 kilo. Det ska ju bara skrittas liksom.
 
Jo det förstod jag och jag tror inte han tar illa upp :) . Min tanke var mer att för att kunna lasta hästen på ett vettigt sätt behöver du någon typ av packsadel. Det var därför jag funderade på om du kunde bära något alls på ryggen för om du går en stugtur kan du komma undan med väldigt lite packning. Brorsan och jag har stött på folk med väldigt liten ryggsäck som inte ens sett full ut. Skulle gissa på vikt någonstans mellan 5-8 kg. Fördelen med det är även att du inte riskerar att hamna i terräng som hästen inte kan ta sig förbi utan att riskera livhanken. Jag förstår helt kalrt din dröm men dina frågor gör att du inte låter som en helt van vandrare och då kan det vara smart att se hur det är i verkligheten.
Ett anant problem är att om du ska upp i fjällen och ger dig upp på kalfjället så är frågan hur det går med foder till hästen. Det finns inte så mycket gräs.
/Shaggy som just nu känner sig som en gnällkrärring ;)
 
Jag instämmer i allt Shaggy skriver, inklusive att det är stenigt och ont om bete i fjällen. Kan du inte gå en tur längs en led i skogsmiljö? Finns ju många fina leder här och var i landet.
 
Hur långt upp ligger det?
Klarar en vanlig sovsäck att hålla mig varm även om det blir lite kallt? Kommer vara i slutet av september nämligen.

Ridleden runt Skagern (www.Skagernrunt.se) som Basilika nämnde ligger ungefär 12 mil från Linköping, om man startar mellan Hova och Laxå. Har själv ridit runt den för ungefär sju år sen(tog ca 3 dagar, lugnt tempo). Det är en fin led, lite asfalt ibland men oftast går den genom skogen och på grusvägar.
Jag hade med mig tråd och gjorde en hage till hästarna, men det fanns färdiga hagar på vissa ställen. Sov under bar himmel (augusti) och hade nästan inte med nån packning alls.
 
Hur långt upp ligger det?
Klarar en vanlig sovsäck att hålla mig varm även om det blir lite kallt? Kommer vara i slutet av september nämligen.

Här är karta på ridleden, jag tror det är lite drygt 10 mil från Linköping till t ex Skagens camping. Klicka in på länken i mitt första inlägg.

karta.jpg


Jag kan inte svara på hur din sovsäck håller, det beror på vilken temperatur det är då och vilken temperatur din sovsäck är gjord för!
 
Jo det förstod jag och jag tror inte han tar illa upp :) . Min tanke var mer att för att kunna lasta hästen på ett vettigt sätt behöver du någon typ av packsadel. Det var därför jag funderade på om du kunde bära något alls på ryggen för om du går en stugtur kan du komma undan med väldigt lite packning. Brorsan och jag har stött på folk med väldigt liten ryggsäck som inte ens sett full ut. Skulle gissa på vikt någonstans mellan 5-8 kg. Fördelen med det är även att du inte riskerar att hamna i terräng som hästen inte kan ta sig förbi utan att riskera livhanken. Jag förstår helt kalrt din dröm men dina frågor gör att du inte låter som en helt van vandrare och då kan det vara smart att se hur det är i verkligheten.
Ett anant problem är att om du ska upp i fjällen och ger dig upp på kalfjället så är frågan hur det går med foder till hästen. Det finns inte så mycket gräs.
/Shaggy som just nu känner sig som en gnällkrärring ;)

Med gräset så tänkte jag att det nog finns tussar så att magen håller sig igång, men att jag skulle ta med lusern för näringen :)

Jag har en sportssaddle, den går att packa! Inga problem där. Jag tänker mig mjuka fjäll, som man brukar se på tv, ovanför trädgränsen.
 
Jag tycker att fjällvandra en vecka i september/oktober utan fjällvana känns som en rätt ogenomtänkt utflykt, som har större chans att avbrytas än att fullföljas. Skagern är i mitt tycke ett mycket bättre alternativ, och det är rätt folktomt även där, framför allt på östra sidan.
 
Jag tycker att fjällvandra en vecka i september/oktober utan fjällvana känns som en rätt ogenomtänkt utflykt, som har större chans att avbrytas än att fullföljas. Skagern är i mitt tycke ett mycket bättre alternativ, och det är rätt folktomt även där, framför allt på östra sidan.

Men hur svårt kan det vara när man tar med sig all mat man behöver, utrustning att elda med, varma kläder osv? Jag ser inte alls så stora problem. Och oktober tänkte jag inte göra det, då är jag inte ledig.

Jag sitter här i en ganska djup depression och funderar ganska mkt på att ta livet av mig. Därför behöver jag göra nåt för att hitta mig själv, komma ifrån all stress som jag har i vanliga fall. Har du tips på något annat jag kan göra?
Jag vill INTE att det ska vara runt andra människor och det ska inte kosta hur mkt som helst, eftersom ekonomin troligtvis är stor del i min stressiga vardag. Inte att jag har dåligt med pengar eller egentligen, utan att jag jobbar på behov och alltid först får för lite timmar och sedan får jobba som ett jävla svin för att jag tvingas tacka ja till alla skitjobb som kommer in.
 
Men förlåt då.
Men jag tycker lik förbaskat, rent generellt att fjällvandra en vecka i september/oktober utan fjällvana känns som en rätt ogenomtänkt utflykt. Vad du har för vildmarksvana har jag ingen aning om, men "hur svårt kan det vara?" kanske indikerar det ogenomtänkta.

Då tänker jag på hästen och hundarna då.
 
Men förlåt då.
Men jag tycker lik förbaskat, rent generellt att fjällvandra en vecka i september/oktober utan fjällvana känns som en rätt ogenomtänkt utflykt. Vad du har för vildmarksvana har jag ingen aning om, men "hur svårt kan det vara?" kanske indikerar det ogenomtänkta.

Då tänker jag på hästen och hundarna då.

Men jag frågade, hur svårt kan det vara? Kan du inte ge mig ett svar då?

Jag är distansryttare i grunden och därmed van att ta mig fram i alla möjliga terränger, i övrigt har jag ingen vana alls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 264
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 709
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 259
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp