Fjällvandring-Vart och hur?

Jag tycker att fjällvandra en vecka i september/oktober utan fjällvana känns som en rätt ogenomtänkt utflykt, som har större chans att avbrytas än att fullföljas.

Min första fjällvandring var i Abiskofjällen i Augusti/September och jag hade sandaler, vindtygsbyxor och en tunn sovsäck med mig. Trots det lyckades jag bestiga ett par berg, övernatta i övergivna kåtor och vindskydd men det var kallt - när man kom upp i höjd hade snön redan börjat lägga sig, allt som allt var det ändå en fin tur.
 
Men jag frågade, hur svårt kan det vara? Kan du inte ge mig ett svar då?

Jag är distansryttare i grunden och därmed van att ta mig fram i alla möjliga terränger, i övrigt har jag ingen vana alls.
Om du inte har så långt att åka kan du ju alltid försöka. Terrängen kan vara ett problem, många gånger är det svårt nog utan häst och omöjligt med häst men det är där jag gått, det finns nog många "snällare" lågfjäll längre söderut.
 
Om du inte har så långt att åka kan du ju alltid försöka. Terrängen kan vara ett problem, många gånger är det svårt nog utan häst och omöjligt med häst men det är där jag gått, det finns nog många "snällare" lågfjäll längre söderut.

Blir terrängen ett problem så måste man väl kunna ta en annan väg? Jag tänker mig mjuka fjäll, som förvisso ändå är rätt backiga, men hyffsat stenfria. Vet du vart jag ska bege mig då?

Hunden lär väl kunna ta sig fram bättre än vad jag kan i all terräng :D
 
Blir terrängen ett problem så måste man väl kunna ta en annan väg? Jag tänker mig mjuka fjäll, som förvisso ändå är rätt backiga, men hyffsat stenfria. Vet du vart jag ska bege mig då?

Det är långt ifrån säkert att det går att hitta andra vägar ens för en människa, men min erfarenhet är i princip bara från Kebnekaise-Abisko massivet som är mer åt det alpina hållet. Med häst skulle jag satsa på fjäll med ridleder (om det finns några?) eller åtminstone fjäll där det anordnas turridning.
 
Blir terrängen ett problem så måste man väl kunna ta en annan väg? Jag tänker mig mjuka fjäll, som förvisso ändå är rätt backiga, men hyffsat stenfria. Vet du vart jag ska bege mig då?

Hunden lär väl kunna ta sig fram bättre än vad jag kan i all terräng :D
Tiveden är ödslig och vildmarken räcker allt till - där finns både varg och björn.
 
Satsa på en rutt där det finns bete nog så du inte behöver släpa med foder. Och lär din häst att vara tjudrad . Att släpa med stängsel är bökigt och inte säkert att du får det säkert nog om din häst blir skrämd och drar
och träd kan du inte binda upp i utan att den snurrar in sig och den behöver kunna beta på natten.
Mat du tar med är ris, pasta, linser för protein, konserver, potatismospulver, bacon håller ett par dagar, havregryn - finns hur mycket som helst. Köp vattenreningstabletter så kan du dricka vatten som du är osäkert på utan att bli sjuk.
Mvh leoni - som campar med häst emellanåt
 
Blir terrängen ett problem så måste man väl kunna ta en annan väg? Jag tänker mig mjuka fjäll, som förvisso ändå är rätt backiga, men hyffsat stenfria. Vet du vart jag ska bege mig då?
På avstånd ser de säkert mjuka ut men i närbild så är det ofta blockteräng (som inte går att ta sig runt) och myr. Jag försökte få in ett par bilder förut men har glömt lösenordet till mitt konto på photobucket :(
Jag har vandrat från Abisko till Nikkaluokta via Vistasdalen samt i Jämtlandsfjällen enligt tidigare beskrivning. Jag tror inte jag gått någon dagsetapp som varit framkomlig för en häst uppe på fjället. Första och sista delen av turen i Jämtland fick att rida men det var i vanlig skogsteräng.
 
Blir terrängen ett problem så måste man väl kunna ta en annan väg? Jag tänker mig mjuka fjäll, som förvisso ändå är rätt backiga, men hyffsat stenfria. Vet du vart jag ska bege mig då?

Hunden lär väl kunna ta sig fram bättre än vad jag kan i all terräng :D

Kan du inte höra med något "fjällturridningsföretag" om att du får en karta på de stigar de brukar rida? De har säkert hagar fixade på lämpliga avstånd så slipper du det besväret.
Eller kanske lämna hästen hemma, bara ta med hunden och hyr en fjällstuga som du gör turer från varje dag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 258
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 687
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp