Bukefalos 28 år!

Fjordhingstarnas premiering! (ulvlek)

På den obligatoriska frågan så får jag nog hålla med om typ, särskilt eftersom det handlar om en ras som är ganska särpräglad som fjordhästen är.

Annars är jag lite hhb-nörd, utan en bra halsansättning är det jobbigare att rida. ;)
 
Fast jag tycker ändå att en viss rastyp är ett måste. Jag menar, även om det finns vallhundar med korta ben så vill inte fårbönder ha det tex. De använder helst bc eller working kelpie. Har du nån gång sett en sån med taxben?

Edit: autocorrect ändrade taxben till tabben :D
Fast det har ju med funktionen att göra, fungerar inte hunden att arbeta med så spelar det ingen som helst roll om den ändå är rastypisk. :D
 
Obligatorisk fråga att svara på innan dagdl imorgon:

Vilket delpoäng är viktigast och varför?

Rastyp
Huvud hals & bål
Extremiteter (alltså benexteriör) & rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav

Nu går den dödströtta LL och sover. Återkommer imorgon förmiddag igen!

Om frågan är menad utifrån det faktum att det gäller just fjordhästar så tycker även jag att rastypen är viktigast iom att de har ett så särpräglat utseende
Men överlag såsom varande avelsnörd så tycker jag att extremiteter& rörelsernas korrekthet är viktigaste delpoängen överlag i avel tätt följt av huvud hals och bål

Lite OT (då ämnet avel är väldigt intressant för mig)

Sedan saknar jag en väldigt viktig punkt som jag tycker borde vara med :
Temperamentet!
Spelar ju liksom ingen roll hur snygg och korrekt en hingst är om den samtidigt är galen att hantera och rida.,.. Nu tvistas det ju lite om huruvida temperament nedärvs från hingstarna , jag själv tycker att stoets temperament är viktigare då hon präglar avkomman mera med sitt sätt och fostran av fälet -
 
Obligatorisk fråga att svara på innan dagdl imorgon:

Vilket delpoäng är viktigast och varför?

Rastyp
Huvud hals & bål
Extremiteter (alltså benexteriör) & rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav

Nu går den dödströtta LL och sover. Återkommer imorgon förmiddag igen!

Extremiteter och rörelsernas korrekthet tycker jag. Av tidigare nämnda anledning: hållbarhet.
 
Jag ska iväg på middag så behöver rösta då jag inte vet om jag hinner in igen innan dl. Men känns som det skrivits ovanligt lite? Liten lek iofs och jag och Q har hållit oss lugna. Eftersom jag ogillar att hugga på det lilla som skrivits (när det inte finns något misstänkt ändå), väljer jag bara en som inte brukar få massa röster dag ett:

Niyama röstar på Artline
för att hon smyger i bakgrunden (ja... jag vet att hon skulle vara iväg idag), kanske vill hålla sig under radarn? :laugh:

Mirtai hade också bara ett "jag är här" inlägg men upplever att hon lättare får röster på sig, och sen kanske nån inte dykt upp? Det ha jag inte hunnit kolla.
 
Jag kan ju göra mig lite utsatt då genom att spåna i rollfördelningen! :p

11 deltagare torde ge 4 ulvar mtp att det är rätt starka goda specialroller och ingen (känd) twist.
Det är mitt tips iaf.
 
Tack vare att systern uppmärksammade mig har jag nu hittat hit (har varit upptagen med :heart och inte varit inne :o)

Jag tycker att det viktigaste i en häst är att den håller och går att hantera, så av de alternativ LL skrev upp blir det så extremiteter :)

Nu ska jag på dans, så försvinner ett tag, men kommer in och röstar innan dl, så länge ni inte ändrar den till tidigare :)
 
Jag tänkte just gissa lite på rollfördelningen för att få lite liv i tråden nu när jag hade lite tid över, men @LenaH hann ju före :p

Så, jag tror också på fyra ulvar, 3 goda specialroller och således alltså 4 bybor.
 
Tycker @LenaH gör en rimlig uträkning av fördelningen

Det är starka goda roller med en siare som får sia varje natt och så full spioninfo på det varje natt. Så jag tror att vi får räkna med att LL rundat av uppåt snarare än nedåt när hon bestämt antalet ulvar
 
Obligatorisk fråga att svara på innan dagdl imorgon:

Vilket delpoäng är viktigast och varför?

Rastyp
Huvud hals & bål
Extremiteter (alltså benexteriör) & rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav

Nu går den dödströtta LL och sover. Återkommer imorgon förmiddag igen!

Är det specifik rasavel så känns ju rastyp viktigt. Annars säger jag extremiteter och rörelsernas korrekthet eftersom det riskerar ge sämre hållbarhet om den delen är dålig
 
Skriver också lite nu när jag har tid :)

Alla har hittat leken och alla utom @Mirtai och @Artline har svarat på den obligatoriska frågan vad jag kan se?

Eftersom det inte finns någon ond utanför lyan i denna leken känns det osannolikt att det i svaren på obligatoriska frågan skulle finnas någon hint om sidotillhörighet utan jag tror att man svarat det man anser om frågan helt enkelt - det känns rimligast
I övrigt har det inte hänt så mycket i leken hittills

@Niyama lägger en tidig röst på @Artline , och inte så mycket att säga om det kanske- att lägga tidiga röster är alltid svårt och jag kan förstå hur hon tänker ang det att Artline sällan får röster på sig tidigt- för det är ju ett faktum.
Så vet inte om den tidiga rösten säger något om Niyamas sida i denna leken och hon verkar ha valt på de som har endast hittat leken eller inte skrivit så mycket mera om jag tolkade hennes röst rätt?
Och att hon valde Artline istället för MIrtai bara för att Artline inte brukar få röster på sig tidigt. Sedan reflekterar hon inte alls över [B]@Madalitso[/B] som inte ens hade hittat leken när hon la sin röst så det kan jag fundera över lite kanske varför hon inte ens tog med henne i sin fundering? :idea: om hon nu ville lägga en röst på någon som inte skrivit så mycket?

@LenaH och @Magnum verkar ha tänkt lite om rollfördelningen och båda kommit fram till att det borde vara 4 ulvar , 4 bybor och tre goda specialroller.
Jag har samma tanke själv men vill inflika att det kan vara 3 ulvar också
3/11≈ 27% 4/11≈ 36 % så ingen av alternativen träffar den perfekta tredjedelen sas , men fyra st är närmare 33% än var tre är och jag är böjd åt att hålla med ang det att iom att det finns tre starka goda specialroller att det kan vara troligare med 4 än 3 ulvar.
Mer än 4 ulvar tror jag dock inte på det skulle ju kunna göra att leken tar slut efter ett dygn om en god lynchas och en god käkas- så det känns helt orimligt

ungefär så långt jag hunnit i mina tankar hittills :)

edit : medans jag skrev detta inlägget hann @Mirtai svara på den obligatoriska frågan vilket jag inte hann och se innan jag postade detta
 
Förväntningarna hänger i luften! Snart, snart är det dags för tvååringarna att gå in på ring för första gången. Ska Friccos första årgång leva upp till förväntningarna? Kommer någon av unghingstarna inse att de är hingst och försöka ställa till med bråk? Eller kommer alla tassa omkring som osäkra småttingar?

Innan allt sätter igång, passar några av besökarna på att åka med en runda i vagn, när en av treårsstona ändå ska röra på sig lite.

image_55f3c5a788e59d1ddad09a92.jpg
 
Jag håller med övriga om temperament är oerhörd viktigt med (särskilt när man som mig har ägt ett stycken hys-häst så värderar jag det oerhört högt). Men måste ändå säga att hållbarhet går förre. Temperament kan man ändå jobba med, men det är definitivt en stark tvåa för mig när det kommer till häst letande och avl. En hållbar häst med bra temperament :up:
 
Fö så har det inte kommit något föl än hos mig :arghh:
Går in på 3.e vakveckan med nattsömn endast då och då i 15-20 minuters perioder :crazy:
Dock har jag haft mina föräldrar här i helgen för att passa barnen medans jag var på 30:årsjubileet igår (och date med :love:- men det visste ju inte de om :angel:)
Och givetvis hade jag någon som vakade på stoet också :)
Jag kom hem nykter vid 2- tiden inatt och efter att ha kollat stoet fram till 4 och hon gått ner på värdena och inga andra tecken på närstående fölning så sov jag sedan ända fram till 10.30 i morse :up:
Kära mor kollade stoet kl 7 och 9 och skulle väckt mig om något såg ut att hända eller sedan men lät mig sova tills jag vaknade själv :heart
Och så har hon städat och fixat tvätt och annat som jag inte riktigt orkat hålla efter 100% när jag sovit så lite som jag gjort senaste veckorna :love:
Lyxigt värre och man är aldrig för gammal för att bli curlad av sin mamma :):heart
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 226
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 055
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 884
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 574
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp